اخبار روز

مرعشی: ذی‌نفعان صنفی و گروه‌های اجتماعی وارد انتخابات شوند

مرعشی: ذی‌نفعان صنفی و گروه‌های اجتماعی وارد انتخابات شوند

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برگزیده های ایران، سه روز از برگزاری پیش ثبت‌نام انتخابات مجلس گذشته است و آمار ثبت‌نام کنندگان تاکنون از مرز ۲۰ هزار نفر گذشته است و این رقم، میزان ثبت‌نامی‌های دوره یازدهم را رد کرده است. در این بین جریان‌های سیاسی از بازه مردادماه تا آذرماه که زمان ثبت‌نام قطعی و حضوری فرا می‌رسد، فرصت دارند تا کار تهیه لیست و برنامه انتخاباتی خود را انجام دهند. 

محتشمی: اصلاح‌طلبان در پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس اختیار دارند

 

در میان جریان‌های سیاسی اصلاح‌طلبان کماکان برنامه مشخصی برای انتخابات ارائه ندادند. سید حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران در تشریح استراتژی انتخابات اصلاح‌طلبان معتقد است، گروه‌های سیاسی که در جبهه اصلاحات ایران هستند و چه شخصیت‌های اصلاح‌طلب به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ یک دسته سیاست‌شان این است که ببینند مردم آمادگی مشارکت در انتخابات را دارند یا خیر. آنها می‌گویند اگر فضا به سمتی برود که مردم در انتخابات شرکت کنند ما هم شرکت می‌کنیم البته مشروط بر اینکه کاندیدا داشته باشند یعنی کاندیدای ثبت‌نام شده تأیید صلاحیت‌شده‌ای وجود داشته باشد.

وی راهبرد طیف دیگری از اصلاح‌طلبان را اینگونه عنوان می‌کند: بخشی از گروه‌های اصلاح‌طلب معتقدند باید فضای سیاسی و احزاب مردم را آماده کنند و مردم خودبه‌خود برای انتخابات پرشور آماده نمی‌شوند و اگر احزاب و گروه‌ها بیایند و شرایط را درست برای مردم تشریح کنند، مردم در انتخابات شرکت می‌کنند؛ این دو گرایش هردو در جبهه اصلاحات طرفدارانی دارد و مشخص نیست که تصمیم نهایی تحت تاثیر کدام‌یک از این دو گرایش خواهد بود. 

دبیرکل حزب کارگزاران اگرچه تشکیل مجلسی مطابق ذائقه خودشان را منتفی می‌داند اما راهبردی که از سوی وی و احتمالا کارگزاران دنبال می‌شود و مرعشی پیشتر نیز در نشست دبیران استانی حزب گفته بود، حضور ذی‌نفعان اجتماعی و صنوف مختلف است. مرعشی می‌گوید: اگر ذی‌نفعان صنفی و گروه‌های اجتماعی از موضع دفاع درخصوص مسائل صنفی و سیاسی خود وارد انتخابات شوند، ممکن است مجلسی شکل بگیرد که جبهه پایداری در آن در اقلیت باشد؛ این را یک امر ممکن می‌دانیم لذا موضعمان این است که مردم ایران خیلی منتظر تصمیمات سیاسیون و احزاب سیاسی نباشند و سعی کنند هرکسی از نیروهای مختلف اجتماعی، صنفی و محلی و بومی بتواند از حقوق خود در این انتخابات دفاع کند. 

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا