اصفهان

مرمتی عجیب در مسجد تاریخی سید اصفهان!

مرمتی عجیب در مسجد تاریخی سید اصفهان!

برگزیده های ایران اصفهان- فاطمه کازرونی: مسجد سید اصفهان بنایی تاریخی مربوط به دوره قاجاریه است که درطی دهه‌های گذشته همواره مرمت و رسیدگی به آن در میان دیگر مساجد اصفهان مورد کم لطفی قرار داشته است.

در سال‌های گذشته سوختگی دو سقاخانه تاریخی مجاور درب ضلع شرقی این بنا و استفاده از آن به عنوان انبار آجر در کنار ریختگی کاشی‌ها، وضعیت نامناسب ساختار درونی حیاط و صفه‌ها، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت که خوشبختانه پس از پیگیری های متعدد در دوران مدیرکل فقید میراث فرهنگی اصفهان، سقاخانه ها به شکل کامل تعمیر شدند اما به گفته فریدون الهیاری تعمیرات درونی این بنا همواره مورد اختلاف میان شورای تصمیم گیری متشکل از میراث،اوقاف و به ویژه در تعامل با هیئت مدیره مسجد بوده است.

مرمتی عجیب در مسجد تاریخی سید اصفهان!

وضعیت فعلی مسجد سید اصفهان نشان می دهد، گویی هنوز این اختلاف رفع نشده است چراکه نه تنها هیچ مرمت اصولی در طول سالهای گذشته در این بنا شاهد نبودیم بلکه تعمیرهای گاه به گاه انجام شده نیز بدون توجه به اصول معماری و تاریخی بودن این بناست و برخی مرمتهای عجیب نیز نشان می دهد که دست میراث فرهنگی در این میان حتی برای نظارت نیز چندان باز نیست به نوعی که دو تکه فیبر چهارگوش آن هم با میخ!! بر در اصلی تاریخی مسجد سید به جای دستگیره ای که برخی می گویند دزدیده شده، نصب شده است!!

مرمتی عجیب در مسجد تاریخی سید اصفهان!

وضعیت کاشی های بیرونی و درونی، ستونهای اصلی مسجد، شبستانها و دیگر نقاط نشان می دهد این مسجد درطول سالهای گذشته رنگ مرمت به خود ندیده است، این درحالی است که مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران خبر از مرمت این بنا حداقل از سال آینده داد و بر این اساس مشخص نیست تا آن زمان تا چه میزان بر این حد از ویرانی اضافه شود.

مرمتی عجیب در مسجد تاریخی سید اصفهان!

در این ارتباط علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان در گفت وگو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهار کرد: متولی اصلی مسجد سید اداره کل اوقاف است اما با توجه به اینکه یک بنای ثبتی تاریخی محسوب می شود با آنها در موضوع مرمت مشارکت داریم.

مرمتی عجیب در مسجد تاریخی سید اصفهان!

وی با توجه به وضعیت خاص نیازمند مرمت این بنای مذهبی تاریخی افزود: برخی مشکلات فعلی ناشی از برخی مرمتهای غیراصولی در مسجد سید اصفهان است، با ادازه اوقاف در ارتباط با این مسجد مذاکراتی صورت گرفته است و تفاهم نامه ای انجام شده است و در فصل مناسب طرح مرمتی خوب برای ان داریم که امیدواریم با تامین اعتبار سال جاری که انجام شده از سال آینده برای مرمت اقدام می شود.

مرمتی عجیب در مسجد تاریخی سید اصفهان!

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان تاکید کرد: مشکلات این بنا را نادیده نمی گیریم، چند فاز برای مرمت مسجد سید اصفهان تعریف شده است و پروژه ای زمان‌بر است ؛ امیدواریم ترکهای این بنا در فاز نخست مرتفع شود.

مرمتی عجیب در مسجد تاریخی سید اصفهان!

۴۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا