البرز

مرمت پل دختر چشم انتظار تامین اعتبار/کاخ مروارید به شرط مرمت واگذار می‌شود

فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز، امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، در خصوص مرمت پل دختر کرج، گفت: بخشی از عملیات که نیازمند داربست بود تمام شد اما عملیات طاق زنی و تکمیل فرآیند مرمت به دلیل نبود اعتبار متوقف شده است.

وی افزود: اگر ۵۰۰ میلیون تومان اعتباری که سال گذشته شورای شهر کرج  تصویب کرده بود، در اختیار میراث فرهنگی  قرار می‌داد، شاید کار مرمت پل دختر کرج تکمیل می شد. اما امسال با افزایش حجم آسیب‌ها این مبلغ کافی نیست و همچنان  منتظر ابلاغ اعتبار هستیم و بدون اعتبار نمی‌توانیم هیچ اقدامی انجام دهیم.‌

این مقام مسؤول گفت:  تامین اعتبار برای مرمت پل دختر کرج را بارها از شورا درخواست کردیم و طبق آخرین پیگیری‌ها قول دادند که به زودی پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه مرمت پل دختر به عنوان یکی از  نمادهای تاریخی شهر کرج در صورت تامین اعتبار، انجام می‌شود، افزود: کار نجات بخشی و از بین بردن عوامل تخریب در سال گذشته انجام شده است و مرمت بخشی از طاق باقی مانده که در صورت تامین اعتبار انجام می‌شود.

محمدی به  تامین اعتبار ۵۰۰ میلیون تومانی برای مرمت پل دختر از سوی وزیر سابق میراث فرهنگی در سفر به استان البرز اشاره و بیان کرد: این اعتبار ظرف یک هفته جذب و هزینه شد و  تکمیل فرآیند مرمت حداقل یک و نیم و حداکثر ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تعیین دقیق آن مشخص نیست. چرا که احتمال اینکه در حین انجام عملیات،  آسیب های بیشتری شناسایی شود، وجود دارد.

وی افزود: سال گذشته پیش بینی اعتبار برای مرمت پل دختر ۵۰۰ تومان بود، اما در حین عملیات مرمت  متوجه شدیم حجم تخریب بسیار بالاست و به اعتبار بیشتری نیاز دارد. در حال حاضر کار کاملا متوقف شده  و منتظر تامین اعتبار هستیم.‌ البته شرایط جوی فعلی در توقف کار بی تاثیر نیست و  امکان انجام  کار با گچ و آجر وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی البرز در خصوص انجام تدریجی عملیات مرمت گفت: می توانیم کار را به تدریج انجام دهیم، اما به هرحال انجام کار به اعتبار نیاز دارد  و هیچ کارگری بدون مزد کار نمی کند.

وی افزود: امسال از اعتبارات استانی ۴۰۰ میلیون تومان  به مرمت پل دختر تخصیص داده شده که هنوز جذب نشده است و در صورت پرداخت برای  مطالبه پیمانکار هزینه می‌شود.‌ اما اگر شورا ۵۰۰ میلیون تومان را پرداخت کند، بخش عمده ای از  کار  انجام می‌شود.

کاخ مروارید به شرط مرمت  واگذار می‌شود

محمدی در  بخش دیگری از سخنانش در خصوص واگذاری کاخ مروارید به شهرداری کرج، گفت: اگر شهرداری و یا بخش خصوصی آمادگی لازم برای مرمت کاخ مروارید  را داشته باشد، کاخ را به شرط مرمت، برای بهره برداری در اختیارشان می‌گذاریم.

وی اضافه کرد: متریال خاصی در ساخت این کاخ کار رفته که بسیار گران قیمت است و ما توانایی تامین آن را نداریم. ضمن اینکه  امکان مرمت با متریال غیر مرتبط مثل گچ و سیمان نیست. ترمیم این سازه منحصر به فرد هزینه ای باغ بر ۴۰ تا ۶۰ میلیاردتومان نیاز دارد که حتی اگر بخش خصوصی قادر به مرمت کاخ مروارید باشد، می پذیریم.

انتهای پیام/ج


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا