اصفهان

مرگ و میر بر اثر آلودگی هوای اصفهان در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ سه برابر شده است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، محمدمهدی امین، رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان روز دوشنبه ۲۲ آذرماه در جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، زنان و خانواده در سالن اجتماعات استانداری اصفهان اظهار داشت: مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا  بین افراد بالای ۳۰ سال در اصفهان در سال ۹۷ حدود ۱۱.۴۳ درصد بود که در سال ۹۹ این میزان، سه برابر شد.

وی با اشاره به تاثیر انواع آلودگی‌ها بر سلامتی انسان اظهار داشت: در دهه اخیر به تحقیقات در این زمینه بسیار توجه شده است بطوریکه یک تحقیق در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره تاثیر آلاینده‌ها بر روی دانش‌آموزان نشان می‌دهد که غلظت برخی از آلاینده‌ها مانند بنزن در میان آن‌ها از کشورهایی مانند چین کمتر اما از بسیاری از کشورهای توسعه یافته، بالاتر است.

امین با بیان اینکه اصفهان در زمینه انواع سرطان در کشور وضعیت خوبی ندارد و بطور معمول در رتبه‌های دوم تا پنجم است، تصریح کرد: از سال‌های ۹۳ تا ۹۷ هر سال حدود ۵۰۰ مورد ثبت مورد جدید ابتلا به سرطان در استان داشتیم.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به سند ملی و استانی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر که یکی از علت‌های آن، آلودگی زیست محیطی است، اضافه کرد: عوامل تشدید کننده و بیرونی این بیماری‌ها مانند مزمن تنفسی در سال‌های اخیر نه تنها کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است بطوریکه امسال در شهر اصفهان، هیچ روزی هوای پاک نداشتیم.

وی با بیان اینکه در پنج سال گذشته جلسه‌های بسیاری با حضور دستگاه‌های اجرایی مربوطه در این زمینه و برای کاهش مواجهه با عوامل بیرونی و تشدید کننده بیماری‌های غیر واگیر داشتیم، تصریح کرد: ما برنامه و هماهنگی در این زمینه داریم اما بنظر می‌آید به‌دلیل اینکه هنوز عامل تاثیرگذار یعنی محیط زیست در اولویت نیست، این فعالیت‌ها نیز بی اثر می ماند.

آلودگی هوا در اصفهان ۵۱ درصد افزایش یافته است

ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: ۱۱ شهرک و چهار ناحیه صنعتی از ۷۰ مجموعه در استان در شعاع ۵۰ کیلومتری کلانشهر اصفهان مستقر است که حدود ۸۰ درصد صنایع شهرک‌های صنعتی را در خود دارد.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد آهن و فولاد، ۲۵ درصد فراورده‌های نفتی و ۶۰ درصد آجر کشور در استان اصفهان تولید می‌شود و این آمار نشان دهنده حجم فعالیت صنایع در این خطه است، افزود: در ۲ دهه گذشته اشتباهات بسیار استراتژیک (راهبردی) در استان انجام شده که مصداق صریح توسعه ناپایدار است.

حشمتی با اشاره به ۴۸۳ هکتار واحد کارگاهی غیر مجاز که در ادوار گذشته در اصفهان ایجاد شده است، اظهار داشت: این واحدها در ۲۰ تا ۳۰سال گذشته تا کنون فعالیت داشتند و هنوز تعیین تکلیف نشدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان در مقایسه با سایر کلانشهرها، کمترین میزان بارش را دارد، تصریح کرد: شرایط جغرافیایی و اقلیمی اصفهان در مقایسه با سایر کلانشهرها بسیار بدتر است بطوریکه این شهر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و سال ۹۸ به ترتیب با ۵۱ و ۹۸ درصد افزایش آلودگی هوا مواجه شده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از کلانشهرهای کشورمان امسال بیش از یکصد روز هوای پاک داشتند درحالیکه اصفهان، هیچ روزی هوای پاک نداشت، اضافه کرد: مسوولان برخی از این شهرها عنوان می کنند که چرا در اصفهان از مازوت استفاده نمی‌شود درحالیکه باید به آنها آگاهی داد که شرایط اصفهان با سایر کلانشهرها، بسیار متفاوت است.

حشمتی به مفادی از قانون هوای پاک اشاره و اضافه کرد: به عنوان مثال بر اساس این قانون، همه سوخت‌ها از سال ۱۴۰۰ باید استاندارد ملی داشته باشند، از سال ۹۶ به بعد هیچ پیک موتوری غیر برقی نباید مجوز می‌گرفت و از سال ۹۹ هیچ پیک موتوری کاربراتوری نباید فعالیت می‌کرد و حال امروز باید دید که چقدر از این مفاد قانونی اجرا شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان همچنین با بیان اینکه در ۶ ماه نخست سال ۵۳ درصد غلظت آلاینده‌های هوا مربوط به حمل و نقل و ۱۲ درصد مربوط به صنعت است، گفت: در ۶ ماه دوم سال، ۳۳ درصد آلاینده ها مربوط به حمل و نقل و ۳۷ درصد مربوط به صنعت است.

وی با اشاره به تردد زیاد کامیون‌ها در اصفهان بمنظور حمل و نقل به واحدهای صنعتی، افزود: عده‌ای انتقاد می‌کنند که چرا در اصفهان شب‌ها، هوا آلوده‌تر است و در پاسخ به آنها باید گفت که شب‌ها اتفاق‌های بسیاری می‌افتد که در ید کنترل ما نیست زیرا سامانه پایش متمرکز نداریم که کدام کارخانه، فیلترش را در شب‌ها، باز می‌کند.

حشمتی با بیان اینکه در برخی شب‌ها، پسماندها و ضایعات کشاورزی را می‌سوزانند، تاکید کرد: نظارت بر همه اینها با اداره کل حفاظت محیط زیست است اما این نکته را در نظر بگیرید که کل اعتبارات این مجموعه چهار میلیارد تومان است که در سال جاری ۳۵۰ میلیون تومان برای اجرای این تکالیف در نظر گرفته شده و با این اعتبارات چه انتظاری می‌توان داشت.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا