Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
مرگ و میر بیماران دیابتی مبتلا به کرونا ۲برابر افراد عادی است/شیوع دیابت در ایران ۲برابر شده است - خبرگزاری برگزیده های ایران
اجتماعی

مرگ و میر بیماران دیابتی مبتلا به کرونا ۲برابر افراد عادی است/شیوع دیابت در ایران ۲برابر شده است

به گزارش خبرنگار  سلامت برگزیده های ایران،محمد باقر  لاریجانی ،رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار داشت:۴۶۰ میلیون دیابتی در جهان وجود دارد یعنی از هر ۱۰نفر یک نفر دیابتی است.

وی اضافه کرد:در سال ۲۰۲۱ به اندازه کرونا دیابت با عث مرگ و میر افراد شده است؛ضمن اینکه در ۲۵سال آینده ۷۰۰ میلیون دیابتی در دنیا خواهیم داشت.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با بیان اینکه ۵۰ درصد دیابتی ها از دیابت خود بی خبر هستند،گفت:دوسوم دیابتی ها در شهرها و سه چهارم دیابتی ها در سنین کار هستند.

لاریجانی با اشاره به اینکه از هر ۵ نفر دیابتی ۴ نفردر کشورهای متوسط و در آمد پایین هستند،افزود: اکنون در صدمین سال مصرف انسولین در جهان هستیم و ازهر دو نفر در دنیا که نیاز به انسولین دارند یک نفر به انسولین دسترسی ندارند،افزود:۳۰درصد ی که قرص مصرف می کنند به قرص های دیابت دسترسی ندارند.

وی با بیان اینکه اکنون حدود ۱۰درصد هزینه بهداشت و درمان در همه دنیا صرف دیابت می شود،گفت:در ایران بیش از۹۰ درصد دیابتی هادسترسی به دارو،پزشک و بیمه دارند.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با اشاره به نقش چاقی در ابتلا به دیابت،ابراز داشت:آلودگی هوا عدم فعالیت فیزیکی از عوامل مهم ابتلا به دیابت است.

لاریجانی با بیان اینکه ۴۰ درصد دیابتی ها درگیر ی کلیوی دارند،متذکر شد:۷درصد درگیری های خیلی شدید کلیوی دارند.

وی با اشاره به اینکه ۱۳ درصد دیابتی ها درگیری های عصبی دارند،بیان داشت:شیوع دیابت در ایران در ۲۰-۳۰سال گذشته دو برابر شده است و شیوع دیابت در ۵سال گذشته افزایش داشته است.

لاریجانی با بیان اینکه در ۵سا ل گذشته اختلاف بین ابتلا در استانها بیشتر شده و اکنون به ۱۰.۵درثد رسیده است،گفت:همزمان با دیابت چاقی نیز زیادتر شده است.

وی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد جمعیت ایران چاق یا بالاتر از وزن طبیعی قرار دارند،متذکر شد:فشار خون در ایران از ۲۵درصد در ۵سال گذشته اکنون به ۳۰درصد رسیده است.

رئیس پژوهشگاه غدد و متابولیسم با بیان اینکه دیابتی ها دو برابر دیگر افراد در برابر کرونا خطر پذیر تر هستند،خاطرنشان کرد:میزان مصرف سیگار در دنیا و ایران کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد دیابتی ها از نوع دوم دیابت هستند،گفت:برخی دارو های گیاهی برای کنترل قند خون تاثیر دارند اما نه اینکه فرد مبتلامصرف انسولین را کنار گذاشته و فقط این داروها را مصرف کند.

لاریجانی با بیان اینکه ۱۲درصد کرونایی های بستری شده دیابتی هستند، افزود:میزان مرگ و میر دیابتی ها بر اثر کرونا ۱۴ درصد است؛یعنی دو برابر افراد دیگر جان خود را در اثر ابتلا به کرونا از دست می دهند.
انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا