کرمانشاه

مرگ ٣۴ کرمانشاهی بر اثر مسمومیت با قرص برنج در سال جاری

مرگ ٣۴ کرمانشاهی بر اثر مسمومیت با قرص برنج در سال جاری

سلیم خانی در گفتگو با خبرنگار برگزیده کرمانشاه، اظهار کرد: ٣۴ نفر در پنج ماهه امسال بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند و از این تعداد هشت نفر زن و ٢۶ نفر مرد بودند.

وی افزود: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته (پنج ماهه ١۴٠١) که این تعداد ١٩ نفر (چهار زن و ١۵ مرد) بوده افزایش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه تصریح کرد: آلومینیوم فسفاد که از آن برای ضدعفونی و جلوگیری کننده از آفت زدگی غلات و خصوصا برنج استفاده می‌شود، به نام‌های تجاری مختلفی همچون کوئیک فوس و سلفوس در بازار موجود و در ایران به نام قرص برنج مشهور است.

وی گفت: مصرف قرص برنج، در مدت سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب را دچار اختلال می‌کند و فرد مرگی دردناک و سخت را تجربه خواهد کرد و مسمومیت با قرص برنج بر اثر خوردن و استشمام بوی آن ممکن است ایجاد شود و اگر سم از بدن فرد مسموم خارج نشود، مرگ فرجام کار خواهد بود.

این مسئول عنوان کرد: فسفید آلومینیوم یک گروه از عوامل کنترل آفات است که با دارا بودن اثربخشی زیاد و قیمت ارزان برای از بین بردن آفات انباری (نظیر برنج و سایر غلات) در انبارها و منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد که به دلیل افزایش استفاده از آن منجر به افزایش حوادث منتهی به مسمومیت و مرگ، مرگی طولانی، دردناک و غیرقابل اجتناب شده است.

وی ادامه داد: قرص برنج حاوی ماده موثر فسفید آلومینیوم و سایر ترکیبات شامل اوره و کاربامات آمونیوم بوده و در اثر تماس با رطوبت یا اسید معده، تولید گاز خطرناک فسفین، آمونیاک و دی اکسید کربن آزاد می‌کند و علت اصلی سمی بودن آن، گاز فسفین است.

این مسئول عنوان کرد: فسفین گازی بسیار سمی است که حتی در غلظت های پایین هم کشنده است حال هر چه این ترکیبات تازه تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک‌تر هستند، نکات مهم در استفاده از این قرص عایق بندی محیط و در نظر گرفتن زمان کافی برای حذف گاز فسفین از محیط است که سهل انگاری در این ٢ مرحله می‌تواند باعث بروز مسمومیت‌های تصادفی شدید و حتی به مرگ منتهی شود.

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا