سیاسی

مسئولان بسیج دانشجویی در نشست برگزیده های ایران: انحصارطلبی و عدم پاسخگویی از معایب لیست بندی‌های انتخاباتی است

مسئولان بسیج دانشجویی در نشست برگزیده های ایران: انحصارطلبی و عدم پاسخگویی از معایب لیست بندی‌های انتخاباتی است

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری برگزیده های ایران، نشست خبری مسئول بسیج دانشجویی و مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران به منظور بیان برنامه های انتخاباتی و مواضع این تشکل دانشجویی در خصوص دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی  امروز در خبرگزاری برگزیده های ایران، برگزار شد.

میزگرد دانشجویی انتخابات در برگزیده های ایران| عملکرد مجلس یازدهم از قبلی بهتر بود/ وظیفه جنبش دانشجویی چسبیدن به احزاب نیست

 

علیرضا صفری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، در این نشست با اشاره به اینکه رصد تحولات مجلس و فضای سیاسی کشور وظیفه ای است که از سوی امامین  انقلاب بر روی دانشجویان گذاشته شده، اظهار داشت: انتظار از دانشجویان این است که در حلقه میانی جامعه قرار گیرند البته این به این معنا نیست که تنها سخنان مردم را به مسئولان برسانند بلکه بسیج دانشجویی و جنبش دانشجویی می تواند در این جایگاه  عملکرد مسئولان در عمل به آرمانها و وظایف را به بوته نقد بگذارد.

وی افزود: اگر جامعه در موضوعی در تحلیل دچار خطا شد وظیفه دانشجویان است در نقطه اقناع قرار گرفته و مسیر درست را تبیین کنند. لذا جنبش دانشجویی وظیفه خطیری دارد و آرمان ها را باید فریاد زند. برخی می گویند چرا همچنان آرمان ها را دنبال کرده و عمل به آنها را از مسئولین می خواهید در حالی که در ۴۵ سال گذشته رهبر انقلاب در عین مدیریت سخت مسائل هرگز دچار محافظه کاری و لغزش نشدند و همواره از آرمان خواهی دفاع کردند و معتقدند نباید آرمان گرایی را به اسم واقعیت گرایی به مسلخ کشاند.

بسیج دانشجویی , دانشگاه تهران , انتخابات در جمهوری اسلامی ایران , وزارت علوم ,

مجلس یازدهم اقدامات خوبی را در دستور کار قرار داد

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مجلس یازدهم اقدامات خوبی را در دستور کار قرار داد،گفت: برخی از لوایح و طرح هایی مانند اقدام راهبردی در خصوص تحریم ها، طرح تسهیل مجوز کسب و کار و طرح های اقتصادی که از دل کمیسیون اقتصادی مجلس درآمد، مالیات بر خانه های خالی از جمله طرحهای خوبی بود که دغدغه مجلس و دولت قبل نبود اما در این مجلس مورد توجه قرار گرفت. یادمان نرفته زمانی یک وزیر راه و شهرسازی داشتیم که افتخار می کرد یک آجر روی آجر برای مسکن نگذاشته زیرا آن طرح قبلی را قبول نداشته است لذا قطعا عملکرد این مجلس نسبت به کسانی که نان و معیشت مردم را به مذاکره گره می زدند بسیار بهتر بود.

صفری با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی نقطه ای است که هم جمهوریت و هم اسلامیت باید در آن محقق شود، گفت: به نظر می رسد در مجلس یازدهم و به دلیل مسائلی که در خصوص لیست دهی پیش آمد، جمهویت به محاق رفت. در سال ۹۸ که نقطه وزن کشی جریان اصولگرا و انقلابی بود، مسائلی مطرح شد که بیشتر شبیه طنز بود. اینکه عنوان اصولگرایی را باید تغییر دهیم و به نو اصولگرایی برسیم.

وی با بیان اینکه دعوای ما با این مجلس و نمایندگان  بر سر ایده‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است، افزود: نمایندگان مجلس که از قضا نتیجه لیست بندی های گروهها و ائتلاف ها  بودند، باید پاسخ دهند در ایده های سیاسی اقتصادی و فرهنگی چه تفاوتی با نگاه های دولت و مجلس های قبل داشتند. آنها باید به صراحت بگویند در خصوص آزادسازی قیمت ها و نرخ انرژی چه ایده ای دارند. در خصوص مسکن یا آموزش رایگان چه نظری دارند اما متاسفانه در برخی از طرح هایی که به این مسائل مربوط می شد، ایده خاصی از سوی آنها ندیدیم و بعضا همان ایده های قبل مطرح می شد.

دانشجویان نمایندگان با سابقه ادوار جنبش دانشجویی را تندتر نقد می‌کنند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: برخی نمایندگان در ۴۰ درصد رای گیری های مجلس شرکت نکردند که باید در این خصوص پاسخگو باشند. البته در دوره قبل هم به هیچ عنوان سازوکارهایی مبنی بر پایداری، شریان عدالت خواهی و … برای ما ملاک و معیار نبود و ما بعضا در این دوره با نمایندگانی مواجه بودیم که از کلیات می گفتند و به موضوعات تخصصی ورود نمی کردند. البته برخی از آنها از ادوار جنبش دانشجویی هستند و جریان دانشجویی باید با این افراد را که عنوان جریان دانشجویی را نیز به دوش می کشند، برخورد سخت تر و نقدهای اساسی تری داشته باشد چون عنوان دانشجویی را نیز با خود یدک می کشند.

صفری ادامه داد: معتقدیم در این دوره مسائل معیشتی، سفره مردم و وظیفه نظارتی آنچنان که باید از سوی نمایندگان به عنوان نماینده مردم و جمهوریت مورد توجه قرار می گرفت، از سوی نماینده به شکل جدی پیگیری نشد.

بسیج دانشجویی , دانشگاه تهران , انتخابات در جمهوری اسلامی ایران , وزارت علوم ,

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه های ۱۶ آذر و حضور مسئولان در دانشگاه ها، گفت: در برنامه های ۱۶ آذر امسال حدود ۸۰ درصد از کابینه در میان دانشجویان حضور یافتند و البته که حضور آنها نمادین نبود اما در خصوص حضور سران و سه قوه در دانشگاهها انتقاداتی داشتیم که به نظر حضور آنها با منویاتی که بزرگواران داشتند یکی نبود و در قالب پروتکلهای سیاسی و امنیتی که فراتر از ضوابطی بود که در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب مطرح می شود، بود.

الزامات مشارکت در انتخابات پیشرو

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به مسئله مشارکت و اهمیت آن در انتخابات گفت: امسال بحث مشارکت و انتخابات خیلی زودتر از دوره های انتخابات در سخنان رهبر انقلاب مطرح شد. مشارکت بالا ضمن تقویت نظام اسلامی می تواند به عملکرد بهتر دولت، روی کار امدن مجلس قوی و همچنین باز بودن دست مسئولان در مذاکرات و دیپلماسی کمک کرده و پشتوانه مهمی برای قدرت نظامی کشور باشد.

صفری با اشاره به الزامات مشارکت گفت: مشارکت حول محور مسائل اساسی ایجاد می شود و ان اولویت مجلس را نیز مشخص می کند. مثل سال ۹۸ که شفافیت به عنوان یک مسئله مطرح شد و راه هایی برای آن مشخص شئ البته مجلس باید پاسخ دهد در قبال این مسئله چه کرد و سوالات بی جوابی در این خصوص مطرح شد.

وی گفت: به نظر می رسد سیاسیون و کاندیداهای ما اساسا از امر سیاسی بریده شدند  و برنامه ای برای تخاطب با مردم ندارند و افرادی نظیر آقایان، چمران، حداد عادل، قالیباف و رضایی برای معیارهای اصلح تصمیم می گیرند. البته که باید درباره عملکرد مجلس و این کاندیداها و نمایندگان پاسخ دهند. به نظر خود این افراد هم می دانند این گروهها و ائتلاف ها یکبار مصرف است  چون عناوینی که ذیل این بزرگواران تشکیل می شود در دوره انتخابات تغییر پیدا می کند.

انتقاد از برگزاری تریبون‌ها و میتینگ‌های سیاسی احزاب در دانشگاه‌ها

وی ضمن انتقاد از برگزاری تریبون ها و میتینگ‌های سیاسی احزاب در دانشگاه‌ها گفت: باید پاسخ دهند چرا نشستهای احزاب و حزبی خود را در دانشگاه ها برگزار می‌کنند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در ادامه انحصار طلبی و عدم پاسخگویی را از جمله معایب لیست بندی در انتخابات دانست  گفت: انهایی که لیست ها را بستند باید به عملکردها پاسخ دهند و پاسخگوی مردم در این خصوص باشند.

وی با اشاره به اینکه ما با فهرست دادن مخالف نیستیم اما کسی که لیستی را معرفی می‌کند  یا در سرلیستی قرار می‌گیرد باید درباره عملکردها پاسخ باشند، افزود: بسیج دانشجویی دانشگاه تهران مشخصا از هیچ لیستی حمایت نمی کند و تنها به بیان شاخصها می‌پردازد. ما در گفتگوهای خود با مردم به ارائه شاخصها و آرمان ها می پردازیم و از افراد می خواهیم به نامزدهایی که با شاخص ها و همراه هستند رأی دهند.

فقدان دال گفتمانی مهمترین مشکل مجلس یازدهم

امیرحسین شمشیری، مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران، در این نشست ضمن آسیب شناسی عملکرد مجلس یازدهم، اظهار داشت: عملکرد مجلس فعلی از مجلس امید که در سال ۹۴ روی کار آمد در بسیاری از زمینه ها بهتر بود. مجلس امید که در ظاهر با اصولگرایی برجام را در ۲۰ دقیقه تصویب و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد.

بسیج دانشجویی , دانشگاه تهران , انتخابات در جمهوری اسلامی ایران , وزارت علوم ,
وی با بیان اینکه مجلس فعلی در سال ۹۸ با وعده هایی به میدان آمد، گفت: شفافیت، تغییر ریل حرکت کشور، مقابله با تورم، تهاجم فرهنگی و برخی مسائل دیگر از جمله چیزهایی بود که در مجلس یازدهم مطرح شد. نمایندگان و نامزدهای این مجلس خود را ضد فساد و عدالتخواه می‌دانستند اما در عمل برخی رفتارهای متناقض را شاهد بودیم.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه البته مجلس یازدهم در برخی حوزه ها بسیار بهتر از مجلس قبل عمل کرد، افزود: یکی از این حوزه ها سیاست خارجی بود که قوانین خوبی مانند قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که پس از شهادت شهید فخری زاده تصویب شد و در خصوص مذاکرات با دولت های غربی حد و مرزی را برای مسئولان تعیین کرد، از جمله این موارد است.

شمشیری خاطرنشان کرد: درسال ۹۸ وقتی این مجلس روی کار آمد نمایندگان می گفتند باید جلوی افزایش قیمت دلار و تورم گرفته شود اما دلار و تورم نیز افزایش پیدا کرد که دلیل این مسئله نبود یک گفتمان انقلابی در حوزه اقتصاد است.

وی علت اصلی محقق نشدن برخی از وعده‌های نمایندگان مجلس یازدهم را فقدان دال گفتمانی در مجلس دانست و گفت: نبودن شایسته سالاری، دال گفتمان مشترک و صحیح، آشنا نبودن نمایندگان با مفهوم نمایندگی، قانون و پارلمان و توجه نکردن به جایگاه مجلس به عنوان یگانه نهاد تقنینی کشور از جمله مسائل مهم در این زمینه است. مثلا به دلیل نبود دال گفتمانی، این مجلس نمی داند در حوزه اقتصادی چه می خواهد و تفاوت آن با مجلس قبلی در چیست.

معایب لیست‌های انتخاباتی

معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران عدم شایسته سالاری در لیست های انتخاباتی را در این زمینه بی تاثیر نداست و گفت: در انتخابات سال ۹۸ اصولگرایان به لیستی رسیدند که در نهایت با عنوان شورای وحدت اصولگرایان به قول معروف نیروهای انقلاب برای انتخابات مجلس با هم ائتلاف کردند و با سهم بندی به انتخاب نامزدها و قرار دادن آنها در لیستی مشترک برای حضور در مجلس رسیدند. لیستی که با گذشت زمان به نظر می‌رسد، برخی از آنها صلاحیت و شایستگی حضور در مجلس را نداشتند. حتی به نظر می‌رسد برخی از افراد با صلاحیت به دلیل مدل بستن لیست در انتخابات قبل وارد این کارزار نشدند. در جریان قانون گذاری در مجلس هم دیدیم این افراد گفتمان مشخص و یا مشترکی ندارند تا یک طرح را مثلا در حوزه اقتصادی پیگیری کنند.

شمشیری حواشی ایجاد شده در خصوص مسائل استیضاح وزیر صمت، معاون سیاسی وزیر کشور، خودروی فیدلیتی، سیسمونی و ماجرای سیلی به سرباز را از مصادیق بارز عدم شفافیت در مجلس و نطارت به رفتار نمایندگان اعلام کرد و گفت: در خصوص این مسائل هم شاهد پاسخگویی شفاف و صریح مجلس و یا هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نبودیم و گزارشهایی نهایتا از این هیئت بیرون آمد که پاسخگوی افکار عمومی نبود و یا از اساس موضوع را تکذیب می کرد که در نهایت موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شد.

مجلس یگانه نهاد تقنینی کشور است

وی به جایگاه مجلس به عنوان یگانه نهاد تقنینی کشور تاکید کرد و گفت: در این دوره شاهد چالش های جدی با شوراهای عالی بودیم که در امر قانون گذاری دخالت می‌کنند. درحالی که این جایگاه مخصوص مجلس است و مجلس باید به عنوان تنها نهاد تقنینی کشور در حوزه قانونگذاری عمل کند. البته نقش رئیس مجلس را نیز نمی توان در این خصوص منکر شد. طی ۲۰ سال گذشته اختیارات به شکل عرفی به رئیس مجلس داده شده است و این جایگاه را دارای قدرتی فراتر از نمایندگان کرده است. مجلس باید یگانه مرجع تقنینی کشور باشد. ما در قانون اساسی موضوعی با عنوان تفکیک قوا را داریم لذا به عنوان تنها نهاد قانونگذاری کشور باید به راس امور بازگرداند.

معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به نبود احزاب کارامد در کشور، افزود: یک بخش از این مسئله به موضوعات فرهنگی_آموزشی برمی گردد که از ابتدا در ایران با کار گروهی و حزبی به شکل جدی مواجه نبودیم و بخش دیگر آن به قانون احزاب برمی گردد که به روزرسانی مناسبی نشده است. نبود احزاب قوی باعث می شود در ایام انتخابات افرادی نظیر یک سخنران مذهبی یا فلان کارشناسی که در همه موضوعات اعلام موضع می کند لیست دهد و نامزد معرفی کند که این روند از نظر ما محل اشکال است.

بسیج دانشجویی , دانشگاه تهران , انتخابات در جمهوری اسلامی ایران , وزارت علوم ,

شمشیری در ادامه با اشاره به اینکه لیستی رای دادن در این دوره از انتخابات را کاری بسیار اشتباه می دانیم، گفت: با توجه به ضعف احزاب باید با بیان و تبلیغ ملاک‌ها و شاخص‌ها، نامزدهای با صلاحیت را وارد مجلس کنیم.  جنبش دانشجویی و دانشگاه به دلیل اهمیت جایگاه آن در نزد افکار عمومی می‌تواند با ارائه شاخص ها و ملاک های درست به مردم امکان حضور نامزدهای شایسته در مجلس را فراهم کند.

وی در ادامه با اشاره به مسئله مشارکت و چالش هایی که در این خصوص وجود دارد ضمن دفاع از عملکرد شورای نگهبان و نظارت استصوابی در فرایند انتخابات تصریح کرد: با وجود تلاش های گسترده شورای نگهبان، نارسایی هایی در بررسی صلاحیت ها وجود دارد که با نقد سازنده باید حل شود. برای مثال عملکرد شورای نگهبان در برخی مسائل باید شفاف شود و در ذیل عناوین کلی نمی‌توان افراد را رد صلاحیت کرد و یا بیان کرد که صلاحیتشان احراز نشده و مصادیق جزئی از تخلفات جهت عدم احراز و رد صلاحیت ها باید مشخص و شفاف شود.

باج خواهی اصلاح طلبان برای مشارکت در انتخابات

معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در ادامه به نقش خواص در زمینه مشارکت نیز اشاره کرد و گفت: برخی از خواص در این دوره از انتخابات هیچ حرفی نمی زنند البته یک عده از خواص فکر می کنند با حرف نزدن خود، نظام را تحت فشار قرار می دهند و در برهه های زمانی خاص می توانند باج خواهی کنند چیزی که مصداق آن حضرات اصلاح طلب هستند که در بیانیه‌های خود و در جمع بندی حزبی، حضورشان را مشروط می‌کنند. در بسیاری از مواقع چنین رویکردی را از آنها دیده‌ایم البته برخی از خواص دیگر نیز مشارکت کم را به نفع خودشان می‌دانند که این موضوع نیز چالش است.

شمشیری به نقش دانشجویان در این خصوص اشاره کرد و گفت: ما دانشجویان باید تلاش کنیم خواص جامعه را در زمینه مشارکت ترغیب کنیم و در این زمینه جایگاه دانشگاه بسیار مهم و تعیین کننده است. البته برخی از نمایندگان دنبال این بودند که از تشکل دانشجویی و دانشگاه سیاست زدایی کنند و آن را بیشتر به سمت مسائل تخصصی سوق دهند. همین حضرات که سیاست‌زدایی از دانشگاه را در پیش گرفته‌اند، دانشگاه را محل تردد احزاب و برگزاری نشست های حزبی  می‌کنند که با توجه به سیاست‌زدایی و در غیاب تشکل ها پاسخگوی عملکرد خود هم نیستند و می‌توان این اقدام آنها را یکی از عوامل کاهش مشارکت دانشگاهیان دانست.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا