اخبار روز

مسئولان به سادگی تفکر مدارس غیردولتی را رها نمی‌کنند!

مسئولان به سادگی تفکر مدارس غیردولتی را رها نمی‌کنند!

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، محمد حسنی؛ عضو پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش در هم‌اندیشی عدالت آموزشی در حکمرانی آموزش و پرورش درباره مدارس غیرانتفاعی با اشاره به اینکه هم‌اکنون  مسئولان کشور به شدت تفکر مدارس غیردولتی را در آغوش گرفته و به این سادگی آن  را رها نمی‌کنند، افزود: خصوصی‌سازی و بازاری‌سازی مدرسه باعث شکاف اجتماعی و بازتولید طبقات می‌شود و دولت به جای توسعه مدارس غیردولتی باید برای تحقق تفکر خیرخواهانه از خیران عدالت آموزشی کمک بگیرد تا به مفهوم واقعی غیرانتفاعی برگردیم و نه غیردولتی.

حسنی با اشاره به اینکه دولت از اجرای اصل ۳۰ قانون اساسی فرار می‌کند، گفت: هم‌اکنون شاهد بی‌توجهی به مدارس دولتی عادی هستیم و وضعیت این مدارس اسفناک است به گونه‌ای که تنها دغدغه مدیران مدارس دریافت پول است و کیفیت تعلیم و تربیت دغدغه نیست.

چه بلایی بر سر کیفیت مدارس دولتی آورده‌ایم؟!/ دو راهی ثبت‌نام در مدارس دولتی یا پولی

حسنی گفت: یک پژوهش در سال ۱۳۵۳ نشان داد که بیشترین پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها از طبقه مرفه جامعه و تحصیل‌کردگان مدارس غیردولتی هستند، بنابراین در آن ایام قانون حذف مدارس غیردولتی تصویب شد و  اکثر مدارس غیردولتی به جز عده معدودی از مدارس مذهبی تعطیل شدند.

وی افزود: چهار مدرسه مذهبی غیردولتی نیکان، علوی، احمدیه و دوشیزگان اسلامی آنقدر قدرت داشتند که قانون  را نپذیرفتند و زیر بار تعطیلی نرفتند.

حسنی با اشاره به اینکه در دوران جنگ، افزایش تقاضای تعلیم و تربیت در مدارس و نگرانی‌ها نسبت به کمبود بودجه و از سوی دیگر لابی های بسیار پنهان  منجر به آن شد تا در سال ۱۳۶۷ قانون مدارس غیردولتی تصویب شد، گفت: استدلال‌ها برای دفاع از مدارس خصوصی عجیب است از جمله اینکه هم اکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار  دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که هزینه تحصیل را والدین هزینه پرداخت می‌کنند و دولت می‌تواند با صرفه‌جویی ایجاد شده از این محل، کیفیت آموزش در مدارس دولتی را افزایش دهد.

عضو پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برخی معتقدند رقابت در عرصه خدمات تربیت مدرسه‌ای باعث بهبود کیفیت می‌شود و تأکید دارند همچنان که در عرصه صنعت رقابت باعث افزایش کیفیت و توقف قیمت در نقطه بهینه می‌شود در حوزه مدرسه نیز می‌توان اینگونه اقدام کرد و والدین نیز میان مدارس مختلف قدرت انتخاب دارند.

حسنی بیان کرد: کاهش مداخلات دولت در امور مدرسه یکی دیگر از دلایل دفاع از مدارس غیردولتی است چون دولت خواسته‌های ایدئولوژیک خود را از طریق برنامه درسی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.

وی درباره استدلال‌ها علیه مدارس غیر دولتی متذکر شد: بستر فرهنگی ما با خرید و فروش آموزش هماهنگ نیست چون تربیت مدرسه‌ای یک خیر عمومی است، آیا ما اجازه داریم آموزش با کیفیت را در اختیار دانش‌آموزانی قرار دهیم که علاوه بر استعداد بالا، سطح توانایی اقتصادی خوبی در خانواده دارند بنابراین به بهترین شیوه دروس را فرا می‌گیرند از سوی دیگر دانش‌آموزان مناطق روستایی هیچ امکاناتی ندارند و آموزش و پرورش امکانات را از آنها گرفته و در اختیار مدارس تیزهوشان قرار می‌دهد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا