خراسان شمالی

مسمومیت ۳۵ نفر با گاز مونوکسید طی ۳ ماه در خراسان شمالی

به گزارش برگزیده های ایران از بجنورد، تقی دولت آبادی، رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی امشب در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهارکرد: ۳۵ مورد مسمومیت با گاز مونوکسید کربن طی ۳ ماه در استان گاز رخ داده است.

وی با اشاره به این که گاز مونوکسیدکربن، یک گاز بی‌رنگ و بدون بوست گفت: آبگرمکن، اجاق، گاز آشپزخانه، بخاری و خودرو می تواند گاز مونوکسید کربن تولید کند.

رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به این که این گاز از سوختن ناقص مواد حاوی کربن و ترکیب شدن آن ها با اکسیژن ایجاد می‌شود، افزود: مونوکسیدکربن در منازل، بیشتر از سوختن مواد نفتی مانند گاز شهری، نفت و بنزین ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: نداشتن تهویه مناسب یا بسته شدن دودکش‌ها در این وسایل باعث سوختن ناقص مواد نفتی می شود و انسان را در معرض خطر مسمومیت با مونوکسیدکربن قرار می‌دهد که به عنوان نمونه اگر خودرو را در یک پارکینگ با فضای بسته و در بسته روشن کنید، باید منتظر مسمومیت با مونوکسیدکربن باشید و حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا این گاز در جریان خون شما ظاهر شود.

دولت آبادی تهوع و استفراغ، ضربان نامنظم قلب، افزایش تعداد تنفس، حالت گیجی و منگی، خواب آلودگی و تنفس مشکل را از جمله علایم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن ذکر کرد و ادامه داد: در برخی موارد، تشنج و افت سطح هوشیاری نیز ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان اورژانس پیش بیمارستانی استان افزود: در صورت وجود علایم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، باید سریعاً فرد را به فضای باز انتقال و در معرض هوای آزاد قرار داد و با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت.

وی یادآور شد: بررسی دودکش ها و هواکش ها به صورت منظم، نصب دستگاه های اخطار دهنده مونوکسید کربن در منزل، کنترل دستگاه های حرارتی منزل، امتناع از روشن کردن خودرو، موتور سیکلت و وسیله نقلیه خود در گاراژ با در بسته و تعبیه دریچه تأمین هوای وسایل گازسوز از جمله مواردی است که در پیشگیری از مسمومیت با گاز منوکسید کربن می‌توان به آن توجه کرد.

انتهای‌پیام/ز


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا