فرهنگ و هنر

مشتی دانه در کنار گلدان‌های شمعدانی

مشتی دانه در کنار گلدان‌های شمعدانی

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران،کتاب «فردا پلاک فرد» سروده‌ حسن تولائی است. در صفحه تقدیم این کتاب می‌خوانیم:

تقدیم به تهران، شهری که سرفه می‌کند، خسته است اما هنوز درخت و پرنده دارد.

یکی از شعرهای این مجموعه را بخوانیم:

شهر گفت:

«من جنگل ندارم

اما

به باغچه‌ی کوچکی دل بسته‌ام

که هر سال

لا‌به‌لای شاخه‌های نهالش

بهار بهار

جوانه به دنیا می‌آید»

انتقاد میرکیانی از نویسندگانی که می‌خواهند با سیگار کشیدن و چرت زدن “برای کودک” قصه بنویسند

حضور عناصر و پدیده‌های زندگی مدرن و شهری در شعر کودک و نوجوان ایران، پیشینه طولانی و محکمی ندارد.آن چه تاکنون سروده‌اند و خوانده‌ایم، نکوهش زندگی شهری و تقابل شهر و روستا بوده است و بیان حسرت‌آمیز و نوستالوژیک زندگی روستایی و عناصر طبیعت؛به یاد بیاورید شعر معروف: خوشا به حالت/ ای روستایی! چه شاد و خرم/ چه با صفایی/ در شهر ما نیست/ جز آهن و دود….

اما در روزگاری که شهرنشینی به شکل بی‌سابقه‌ای گسترش یافته و کودک و نوجوان امروزی، هر روز با پدیده‌های زندگی شهری مواجه می‌شود، پرداختن به این عناصر و حضور جدی و خلاقانه‌ی آن در شعر کودک و نوجوان، ضروری به نظر می‌رسد.

شهر در شعر کودک

مهم‌ترین ویژگی کتاب«فردا پلاک فرد» حضور آشنای عناصر زندگی معمولی و روزمره‌ شهری در شعرهاست. شاعر با توصیف این عناصر به مخاطب نوجوان خود تلنگر می‌زند که از کنار این عناصر به ظاهر تکراری و پیش پا افتاده، بی‌تفاوت نگذرد. او ذهن مخاطب را نسبت به محیط پیرامونش کنجکاو کرده و با ایجادپیوندی میان عناصر شهر و طبیعت، به جای ستیز با زندگی شهری مخاطب را به آشتی و مهر و زیست مسالمت‌آمیز در این شهر دعوت می‌کند.

تولائی در این کتاب ضمن بیان شلوغی، شتاب و ناآرامی شهر،به توصیف زیبایی‌های آن می‌پردازد. همان قدر که دود و ترافیک و بوق و شلوغی و …. در شعرهای این کتاب هست، پرنده و گلدان و جوانه و بهار و خنده و شادی نیز می‌بینیم: مثل آن شعر که بالکن خانه‌ای پرنده‌ها را به مشتی دانه در کنار گلدان‌های شمعدانی دعوت می‌کند. از سوی دیگر،شاعر انتقاد و اعتراض خود را نسبت به نا‌ به‌سامانی‌ها نیز بیان می‌کند. انتقاد و اعتراضی که لحنی شعاری و مستقیم ندارد و هنرمندانه و زیرپوستی بیان می‌شود.مانند شعری که در آنوانتی آهن به دوش،شهر را به روستا می‌برد، یا شعری که در آن ماشینی از بلندی می‌ترسد و پارکینگ طبقاتی را نمی‌شناسد و نمونه‌های متعدد دیگر.

شاعر حتی در خلال این شعرها نکات اخلاقی و رفتاری را هم به شیوه‌ غیر مستقیم به مخاطب می‌آموزد:

آن درخت گفت:

وقتی ما نهال بودیم

جرئت نمی‌کردیم شاخه‌هایمان را

جلوی درختان دراز کنیم…

تأثیر نشست‌های سوژه‌یابی و نقد بر تولید آثار به‌روز در شعر کودک/ کانون و شهرداری هم اقدام کنند

شعر سپید برای مخاطبان جدید

شعرهای این مجموعه در قالب سپید سروده شده اند؛ قالبی که در شعر کودک و نوجوان کم کاربرد است و بسیاری از اشعاری که با نام سپید منتشر می‌شوند به دلیل خالی بودن این قالب از وزن عروضی و قافیه و ردیف، به نثرهای شاعرانه یا قطعات ادبی شبیه می‌شوند. تولائی اما مشکل کمبود موسیقی بیرونی و کناری را با استفاده‌ی خلاقانه و گسترده از عنصر تخیل حل کرده و از این طریق نوعی موسیقی درونی در سروده‌های خود ایجاد کرده است. همه‌ عناصر شهری در این کتاب جان دارند؛ شهر خسته است، خواب می‌بیند و هذیان می‌گوید. بالکن برای پرنده‌ها دست تکان می‌دهد.کوچه آرزو می‌کند و تصمیم می‌گیرد و پارک، کوله‌ای است روی دوش شهر!

در مجموع می‌گفت حسین تولائی در این کتاب مخاطب خود را جدی گرفته و به جای نصحیت و پند و اندرز و جملات کلیشه‌ای، دست او را گرفته و با او در شهر قدم می‌زند تا هم زیبایی‌ها را تماشا کند و هم نسبت به زشتی‌ها و نا‌به‌سامانی‌ها بی‌تفاوت نباشد.

کتاب «فردا پلاک فرد» شامل ۱۵ قطعه شعر سپید در ۲۴ صفحه با تصویرگری هما اسحاقی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا