کرمان

مشکلات «پسته» زنگ خطر معیشت ۵ میلیون نفر را به صدا درآورده است

به گزارش برگزیده های ایران از کرمان، شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی در استان کرمان در شرایطی برگزار شد که مسؤولان و کارشناسان نسبت به صدا درآمدن زنگ خطر برای معیشت ۵ میلیون نفر در کشور به علت بروز مشکلات در بحث صادرات پسته هشدار دادند.

پسته ۱.۵ میلیارد دلار گردش مالی دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: بخش پسته متشکل از صادرکنندگان بزرگ و خوشنام، تولیدکنندگان، کشاورزان و صنایع پسته است و ۲۷ استان با پسته مرتبط هستند و این محصول بخشی از اقتصادشان را تشکیل می‌دهد.

سیدمهدی طبیب‌زاده بیان داشت: ۵ میلیون نفر شامل ۴۰۰ هزار خانوار با پسته در ارتباط هستند و پسته یک و نیم میلیارد دلار گردش مالی دارد و ارزآور و اشتغالزا در استان کرمان و کشور است.

دشمن ما، رقیب پسته ماست

وی ادامه داد: رقابت امری طبیعی و لازمه حضور در بازارهای بین‌المللی است، اما در بحث پسته شاهد این هستیم که دشمن ما رقیب ماست و علاوه بر اینکه باید با پسته آمریکا رقابت کنیم بلکه می‌خواهد راه را بر پسته ایران به هر شکلی ببندد و این در حالی‌ست که تولید رو به افزایش پسته آمریکا را شاهدیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان ابراز داشت: آمریکا در تلاش برای افزایش بهره‌بری و کاهش قیمت برای گرفتن بازار است و در داخل هم با تحریم‌های زیادی روبه رو هستیم و صادرکنندگان مشکلات زیادی دارند.

طبیب‌زاده با اشاره به اینکه قدردان زحمت، تلاش و مبارزه پسته‌کاران هستیم و شرایط را درک می‌کنیم، تصریح کرد: عید چینی‌ها و هندی‌ها و  کریسمس را در پیش داریم و باید صادرات پسته انجام شود اما این در شرایطی‌ست که صادرات مهرماه نسبت به شهریورماه کاهش پیدا کرده است و باید در این مدت محدود پسته استان را به بازارهای هدف برسانیم.

وی از خطر جدی در بخش پسته در استان کرمان خبر داد و اضافه کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید پسته کشور مربوط به استان است اما امسال این سهم کمتر شده در حالی که بخش زیادی از معیشت کرمان با پسته شکل گرفته است.

طبیب‌زاده پیشنهاد داد: پسته به اقلام وارداتی مانند لوازم خانگی و قطعات خودرو  تهاتر شود تا صادرکنندگان پسته ضرر نکنند.

۲۱۷ منطقه پسته دارند

در همین حال رضایی دبیر انجمن پسته استان کرمان در سخنانی اظهار داشت: در ۲۷ استان توسعه پسته شکل می‌گیرد و استان‌های غربی از ۱۰ سال گذشته به روند تولید پسته افزوده شده‌اند و ۲۱۷ شهر و شهرستان درگیر تولید پسته هستند که این گرایش به علت کاهش کیفیت و مقدار آب و از سویی ارزش اقتصادی پسته است و مردم به این سمت آمده‌اند و از آب خوب استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد سطح زیرکشت پسته در استان کرمان است، تصریح کرد: اقتصاد استان کرمان به پسته وابسته است و در حالی ۵۳ هزار تن تولید پسته در استان کرمان طی سال جاری داریم که این رقم در سال گذشته برابر با ۱۳۵ هزار تن بوده است و در مجموع پسته کشور در سال جاری حدود ۱۳۰ هزار تن است.

رضایی اضافه کرد: آمریکا با برنامه‌ریزی و جدیت وارد بازار پسته شده است و اگر اشتباه کوچکی کنیم بازار ۱۰۰ ساله و معیشت ۵ میلیون نفر را از دست می‌دهیم.

وی بیان داشت: مهر، آبان و آذر به‌علت جشن‌هایی که در کشورهای مختلف برگزار می‌شود باید محصول پسته را ارسال کنیم، اما تفاوت ارز آزاد و نیمایی موجب شده تا صادرات پسته در مهرماه کمتر شود.

سفره نرخ دوگانه ارز جمع شود

همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این شورا اظهار داشت: انتظار از دولت آقای رئیِسی این است که سریع‌تر امور مربوط به مسائل اقتصادی را جبران کنند.

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به دو نرخی بودن ارز، اضافه کرد: اعتقادمان بر این است در اقتصاد هر کشوری که از تک‌نرخی خارج شود، حتما فساد و رانت اتفاق می‌افتد و ۱۹ میلیارد دلار منابع ارزی اختصاص داده شده تا کالای ارزان به دست مردم برسد، اما نرسیده است.

وی ابراز داشت: قیمت کالای اساسی با نرخ دولتی بیشتر از کالای با نرخ آزاد است و دولت را در زمینه تک‌نرخی شدن ارز می‌ترسانند و نگران می‌کنند.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه دو بازار در کشور داریم که شامل بازار اسکناس و بازار نیمایی‌ست، ادامه داد: اگر در یک کشور دو نرخ باشد، ایجاد فساد و رانت است و با دو نرخی هم مخالفیم.

وی تصریح کرد: گزارشی که ما داریم نشان می‌دهد تاثیر نرخ‌گذاری در سامانه نیمایی شبیه نرخ ارز ترجیحی در اقتصاد است و ایجاد نرخ دوگانه در کشور موجب ایجاد فساد می‌شود و باید سفره آن جمع شود و نرخ آن باید پایین‌تر بیاید.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تقویت پول ملی به معنای قدرت خرید مردم است و مردم از ما انتظار دارند به جای اینکه حقوق‌شان را زیاد کنیم، قدرت خرید آنها را افزایش دهیم.

پورابراهیمی ادامه داد: خبرهای خوبی داریم و عملکرد درآمدهای ناشی از نفت در۷ ماهه سال جاری به اندازه درآمد سال قبل است و جمهوری اسلامی به تحریم‌ها اعتنایی نمی‌کند.

سالانه یک هزار هکتار باغ پسته خشک می‌شود

استاندار کرمان هم در سخنانی بیان داشت: ساماندهی تولید پسته در استان کرمان باید در دستور کار قرار گیرد و این در شرایطی ست که سالانه یک هزار هکتار از اراضی پسته در حال خشک شدن است.

علی زینی‌وند ادامه داد: عدم کیفیت و کارایی در محصول به خرده‌مالک‌ها و کشاورزی سنتی برمی‌گردد اگر تجمیع کنیم وتولید مکانیزه را در پیش گیریم به موفقیت بیشتری می‌رسیم.

وی همچنین تقویت منابع بانک‌های مرتبط با زندگی مردم را امری ضروری خواند و ابراز داشت: بانک‌های خصوصی پول کلانی از استان کرمان جذب می‌کنند اما مصارف‌شان در استان پایین است.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا