Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
مشکلی برای تامین داروی بیماران تالاسمی وجود ندارد - خبرگزاری برگزیده های ایران
سلامت

مشکلی برای تامین داروی بیماران تالاسمی وجود ندارد

به گزارش روز دوشنبه برگزیده های ایران از وبدا، بهرام دارایی در جلسه‌ای که با حضور نماینده مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت، اعضای انجمن تالاسمی، تولیدکنندگان و واردکنندگان داروهای تالاسمی و تعدادی از بیماران به منظور بررسی دلایل کمبود و راهکارهای تامین داروهای این بیماران در محل سازمان غذاو دارو برگزار شد، افزود: وظیفه سازمان غذا و دارو حفظ امنیت و سلامت بیماران بوده و وقتی از تولید حمایت می کنیم که سلامت بیماران تامین شود.

وی اظهار داشت: در این مسیر اگر سلامت بیماران با واردات تامین شود ما حتما از این راه نسبت به تامین سلامت بیمار اقدام خواهیم کرد، گرچه در سال های اخیر تولید توانسته سلامت بیماران را تامین کند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد:  ارز ۴۲۰۰ تومانی اوضاع دارو را بدتر کرده، وقت ما نسبت به ارز و مسائل حول آن تقسیم و کار سازمان را مختل می کند، مسائلی که ما باید به آن‌ها  برسیم همان استانداردهای فارماکوپه و  کییفیت رقابتی است.

دارایی با بیان اینکه اکنون شیر خشک بیماران متابولیک به کمک سامانه حامی در منازل تحویل می شود، خاطرنشان کرد: می‌توانیم این سیستم را در مورد توزیع داروهای بیماران تالاسمی هم بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه پزشکان حلقه واسط سازمان غذا و دارو با بیماران هستند، گفت: در شرایط تحریم پزشکان باید با ارائه بازخورد در مورد داروهای تولید داخل سازمان غذا و دارو و صنعت را در بهبود کیفیت داروهای تولید داخل کمک کنند.

مشکل واردات داروی تزریقی بیماران تالاسمی از سوی شرکت تولیدکننده خارجی

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو نیز در این جلسه تصریح کرد: مدت هاست که داروهای مرتبط با بیماری تالاسمی و داروهای آهن زدا را در کشور تولید می‌کنیم، در کنار واردات که توسط یکی از شرکتهای خصوصی انجام می شود بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز این داروها را تولید می کنند.

سید حیدر محمدی افزود: بیماران تالاسمی و انجمن تالاسمی به کیفیت دارویی که توسط شرکت‌های تولید داخل تامین می‌شود انتقادهایی داشتند که این جلسه برگزار شد تا تولیدکنندگان و اعضای انجمن تالاسمی به صورت رو در رو مشکلات را بررسی و شرکت وارد کننده دلایل عدم تامین داروی دسفرال را عنوان کنند.

وی خاطر نشان کرد: گاهی اوقات در اظهارنظرها این گونه قلمداد می‌شود که سازمان غذا و دارو اهتمامی برای واردات داروی این بیماران ندارند در صورتی که این سازمان همه تلاش خود را انجام داده که دارو به صورت تولید داخل و واردات در دسترس بیماران قرار گیرد.

محمدی با بیان اینکه سیاست سازمان غذا و دارو حمایت از تولید داخل و محدودیت واردات است، اظهار داشت: در گزارش‌هایی که انجمن تالاسمی ارائه داده است مقاومتی نسبت به مصرف داروهای تولید داخل وجود دارد، البته ما نمی‌خواهیم این موضوع مطرح شود که ما اجباری برای مصرف داروهای تولید داخل داریم اما هدف ما حمایت از تولید داخل است، هر چند که همیشه تلاش کرده ایم که داروی وارداتی نیز در دسترس باشد.

به گفته مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو، یکی از شرکت های معتبر تولید کننده داخلی قول تولید برند اصلی داروی خوراکی بیماران تالاسمی را داده بود که علاوه بر مشکلات ارزی به تازگی موفق به واردات گرانول شده و به زودی این مشکل حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: همچنین از طریق فوریتی نیز برای واردات دسفرال و جیدنیو اقدام کرده‌ایم، در مورد داروی دسفرال شرکت تولید کننده خارجی عنوان کرده که این دارو را فقط برای کشورهای ایران و عراق تولید می‌کند در حالی که در هیچ جای دنیا دیگر فرم تزریقی را مصرف نمی کنند و فقط درصورت افزایش قیمت حاضر به تامین است و ما نیز موافقت کردیم، اما بنا به دلایلی که ما در جریان آن نیستیم این شرکت این دارو را تأمین نکرده است.

لزوم حمایت از تولید داخل برای پیشرفت صنعت دارویی کشور

محمدی با بیان اینکه شرکت های تولید داخل ژنریک دو داروی دسفرال و جیدنیو را تامین می‌کنند و مشکلی برای تامین آن نداشته اند، گفت: تولید در کشور بسیار پر زحمت است و در شرایط مشکلات ارزی و مشکلات ثانوی که بر سر راه تولیدکننده‌های دارو وجود دارد و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، انتظار آنها حمایت وزارت بهداشت و مردم است، زیرا اگر حمایت نکنیم انصاف را رعایت نکرده ایم و هیچ وقت در عرصه صنایع داروسازی رشد نخواهیم کرد.

۷۰ درصد از بیماران تالاسمی داروی تولید داخل مصرف می‌کنند

یونس عرب رئیس انجمن تالاسمی نیز با تاکید بر اینکه هیچ مقاومتی در خصوص مصرف داروهای تولید داخل برای بیماران تالاسمی وجود ندارد، گفت: حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از بیماران تالاسمی به دلایل مختلف قادر به استفاده از داروهای تولید داخل نیستند، خود بنده نیز از داروهای داخلی استفاده می کنم، اما اگر اصراری برای واردات داروهای بیماران تالاسمی داریم به این دلیل است که پزشکان بتوانند با مقایسه اثرگذاری، داروی مناسب هر بیمار را تجویز کنند.

در ادامه این جلسه شرکت های تولید کننده و وارد کننده داروهای بیماران تالاسمی به سوالات اعضای انجمن تالاسمی و نمایندگان بیماران در خصوص روند واردات و تولید داروهای مصرفی آنها ارائه کردند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا