سیاسی

مصوبه‌های مهم مجلس برای دانشجویان/ تعیین تکلیف بهارستانی‌ها برای پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ها

مصوبه‌های مهم مجلس برای دانشجویان/ تعیین تکلیف بهارستانی‌ها برای پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز و در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه بند ب ماده ۹۸ این لایحه را تصویب کردند.

ب – وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلفند با همکاری وزارت امور خارجه، دانشجویان خارجی را در سقف ظرفیت دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی با توسعه برنامه‌های تبادل دانشجو و تسهیل شرایط لازم برای پذیرش، رقابتی کردن قیمت گذاری شهریه، تقویت تبادل پذیری برنامه های درسی دانشگاه‌های کشور با دانشگاه های خارجی هدف و تسهیل حضور در دوران تحصیل به ویژه اعطای حق اقامت به مدت تحصیل، ورود و خروج مکرر، کار پاره وقت، بیمه درمانی و خدمات بانکی به دانشجویان خارجی، پذیرش نمایند.

آیین‌نامه اجرایی ارتباط نخبگان ایرانی خارج از کشور تهیه می‌شود

ایرنا نوشت؛

در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و بندهای (الف) و (ب) ماده (۹۸) به تصویب رسید.

بر اساس بند (الف) ماده (۹۸)، به منظور فعال کردن قابلیت‌های سرزمینی و موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران و تعامل مؤثر با محیط بین المللی و منطقه‌ای اقدامات زیر انجام می‌گیرد:

الف- در راستای ارتباط، جذب و بازگشت نخبگان و متخصصان و نقش آفرینی آنان در چرخه خدمت به کشور، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با همکاری وزارت امورخارجه موظفند ظرف ۶ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون آیین‌ نامه اجرائی ارتباط نخبگان ایرانی خارج از کشور را تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسانند به نحوی که تا پایان برنامه امکان تعامل موثر با حداقل ۲۰ درصد از جامعه هدف فراهم شود.

مخالفت مجلس با آموزش دانشجویان پزشکی در بیمارستان‌های خصوصی

در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و بندهای (پ) و (ت) ماده (۹۶) به تصویب نمایندگان رسید و بند (ث) این ماده به دلیل ابهام به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع شد.

بنابر گزارش ایرنا، بر اساس بند (پ) ماده (۹۶)، بانک مرکزی مکلف است از طریق بانک‌های عامل جهت تکمیل طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای با اولویت ساخت، خرید، تکمیل و تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها، دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با تأیید هیأت امناء و از محل توثیق اموال و املاک در اختیار آنها به ارائه تسهیلات از بانکها اقدام نماید.

طبق بند(ت) نیز که به تصویب نمایندگان رسید، با هدف بهره‌گیری از تمام توان مجموعه مدیریتی دانشگاه‌ها در راستای فعالیت‌های علمی و پژوهشی و کاهش تصدی‌گری در دانشگاه‌ها و ارتقاء بهره وری در عملکرد آنها، تا پایان برنامه خدمات رفاهی دانشجویی از طریق خرید خدمات از جمله تأمین غذای دانشجویی صورت می‌گیرد.

تبصره – شیوه توزیع کمک هزینه غذای دانشجویی با لحاظ دانشجوی بومی و غیربومی، به شیوه توزیع مستقیم به ذینفع نهایی اصلاح می‌شود.

همچنین بند (ث) که برای رفع ابهام به کمیسیون ارجاع شد، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجازه داده می‌شود به منظور مردمی سازی نظام آموزش عالی علوم پزشکی و پاسخگویی به تقاضای جامعه در رشته‌های مورد نیاز و در راستای بهره‌ گیری از توانمندی‌های بخش غیردولتی و خصوصی در ارائه خدمات آموزش عالی علوم پزشکی با رعایت کیفیت آموزش و مصوبات و سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به پذیرش و تربیت دانشجو دررشته‌های مختلف علوم پزشکی با مشارکت بخش غیردولتی و یا خصوصی اقدام نماید. آیین نامه اجرائی این بند ظرف ۶ ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون، با پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

۲۱۹۲۱۹

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا