سیاسی

مصوبه جدید مجمع تشخیص درباره طرح الزام به ثبت معاملات قولنامه‌ای

مصوبه جدید مجمع تشخیص درباره طرح الزام به ثبت معاملات قولنامه‌ای

– اخبار سیاسی –

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برگزیده های ایران، مجمع تشخیص مصلحت نظام به منظور ادامه بررسی مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیر منقول که برای تشخیص مصلحت به مجمع ارجاع شده است، به ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی، تشکیل جلسه داد.

در ابتدای جلسه، محمدباقر ذوالقدر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، بررسی موضوع اختلافی بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در خصوص ماده ۱۰ طرح الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول که پیشتر به کمیسیون حقوقی مجمع برای اصلاح و تکمیل ارجاع شده بود را به عنوان دستور جلسه اعلام کرد.

سپس دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع تشخیص با ارائه گزارشی، بررسی‌های کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع راجع‌به جزء سوم تبصره ماده یک را تشریح کرد.

در ادامه جلسه آیت‌الله آملی‌لاریجانی توضیحاتی در خصوص ابعاد شرعی و فتاوی مراجع عظام در خصوص فسخ قرارداد، بیع و حقوق متعاملین و فسخ‌کننده معاملات را بیان کرد.

بنابراین گزارش، مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از شور و بررسی، جزء سوم تبصره ماده ۱ را تصویب کرد؛ این جزء اشعار می‌دارد: « چنانچه منتقل‌الیه، مورد معامله را قبل از ثبت فسخ یا انفساخ به شخص ثالثی به صورت رسمی منتقل کرده باشد و در عمل حقوقی بعدی وی حق فسخ نداشته باشد و یا معامله اقاله نشده باشد، این انتقال در حکم تلف مورد معامله بوده و اعمال حق فسخ یا انفساخ موجب انحلال قرار داد بعدی نیست که در این صورت، دارنده حق فسخ مزبور به قیمت روز مال غیرمنقول به منتقل‌الیه مذکور رجوع می‌کند.»

در ادامه جلسه، مجمع به بررسی بخشی از ذیل ماده ۱۰ مصوبه مجلس شورای اسلامی پرداخت. در این بخش آمده است:«راه‌اندازی رسمی سامانه موضوع این ماده به دستور رئیس قوه‌قضائیه در روزنامه رسمی اعلان عمومی می‌گردد.»

مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تبصره ۲ و ۳ ماده ۱۰ را به بررسی گذاشت که با رأی اعضای مجمع واجد اجمال و ابهام بود و به منظور بررسی متقن‌تر به کمیسیون حقوقی و قضایی مجمع ارجاع شد تا با مشارکت بیشتر دولت و مجلس متنی منقح تنظیم شود.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا