اصفهان

معاون استاندار اصفهان: خوشحال می‌شویم مشکل آب همه استان‌ها حل شود/ نگاه ما به مساله آب ملی است

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی استاندار ظهر امروز در جمع خبرنگاران  اظهار داشت: تجمع دیروز مطالبه‌ مردم بود که به‌صورت بسیار زیبا، آرام و منطقی بیان شد و مطالبه خودشان که جاری شدن آب در زاینده‌رود بود را مطرح کردند.

وی با اشاره به اینکه مردم از مناظر مختلف به موضوع رودخانه زاینده‌رود و مسأله جاری شدن آب توجه دارند، توضیح داد: برخی صرفاً از منظر اقتصادی به این موضوع توجه دارند زیرا معیشت‌شان در گرو وجود آب در زاینده‌رود است؛ برخی از منظر زیبایی‌شناسی نگاه می‌کنند زیرا عمده زیبایی شهر اصفهان برای رودخانه زاینده‌رود است.

جان‌نثاری با بیان اینکه برخی از دید تمدنی و فرهنگی به موضوع آب نگاه می‌کنند زیرا رودخانه زاینده‌رود قدمتی بیش از ۱۰۰ ساله دارد، ادامه داد: برخی افراد نیز از موضع اجتماعی به این مسأله نگاه می‌کنند زیرا در امتداد این رودخانه مردم از فضای سبز موجود استفاده می‌کنند و از لحاظ اجتماعی در نشاط مردم نقش دارد.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار ادامه داد: مردم همه ایران با توجه به اینکه اصفهان شهری گردشگری است از ابعاد مختلف به وجود و زنده بودن رودخانه زاینده‌رود حساسیت دارند و به آن اهمیت می‌دهند؛ شاهدیم اجتماع روز گذشته به‌صورت خودجوش و مردمی بود و نمی‌توان گفت که  به دعوت شخص خاصی شکل گرفت؛ این موضوع مطالبه‌ای عمومی بود که مطرح شد و جرقه آن توسط کشاورزان زده شد تا مطالبات به‌طور مشخص مطرح شود و بالاخره در روز ۲۸ آبان این مطالبه و حساسیت ابراز شد.

وی با اشاره به اینکه سبک ابراز موضوعی مهم بود و قابل اعتنا است، گفت: مردم در کمال صداقت و آرامش آمدند و حساسیت و مطالبه خود را بیان کردند؛ روز پنجشنبه در جلسه معارفه فرماندار شهرضا بیان کردم که مردم و کشاورزن اجازه نخواهند داد مطالبات به حق‌شان دستاویز دشمن شود و سیلی محکمی را به دشمن خواهند زد  و دیروز در روز ۲۸ آبان مردم همان کار را کردند و دقیقا همان موضوع اتفاق افتاد.

مردم با بیان مطالبات‌شان به دشمن داخلی و خارجی سیلی زدند

جان‌نثاری با بیان اینکه مردم با بیان مطالبات‌شان سیلی محکمی به دشمن داخلی و خارجی زدند، تصریح کرد: شاهد بودیم که تا چه حد هوشمندانه و زیبا هم حساسیت‌شان را نشان دادند، هم مطالبات‌شان را مطرح کردند و هم اجازه ندادند دشمن کوچک‌ترین استفاده‌ای از حضور آن‌ها داشته باشد؛ این مردم واقعاً قابل تقدیر هستند و در شهری زندگی می‌کنیم که از لحاظ تمدن و اعتقادات پیشرفته هستند و بابت این نعمت بزرگ خدا را شاکریم.

نیاز است که نگاه به موضوع آب ملی باشد

وی در پاسخ به خبرنگار برگزیده های ایران در خصوص نگاه استان‌های همجوار نسبت به اصفهان گفت: نیاز است که نگاه به موضوع آب ملی باشد؛ اگر به این موضوع محلی و منطقه‌ای نگاه کردیم اشتباه است بنابراین نیاز است که در سطح ملی به این مسأله نگاه شود و برای آن تصمیم‌گیری شود.

جان‌نثاری با بیان اینکه در استان اصفهان راهبرد و رویکردی اجرایی در موضوع آب داریم، تصریح کرد: راهبردمان همان راهبردی است که رهبر معظم انقلاب بیان کردند؛ در خصوص موضوعات مختلف از جمله آب تأکید ایشان این است که اگر بحث و اختلافی وجود دارد به مردم کشیده نشود و بین مسؤولان حل شود.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار اضافه کرد: آب مسأله‌ای ملی است و نیاز است در سطح ملی توسط مسؤولان و نظرات کارشناسی و حق و حقوقی که مردم هر استان دارند مطرح شود، مبنا شرع، قانون و تصمیماتی است که در سالیان گذشته اتخاذ شده؛ نیاز است که همگی پایبند به نظم و قانون باشیم.

وی با اشاره به اینکه رویکرد مسؤولان خصوصاً در دولت سیزدهم و مدیران استانی، رویکرد تنش‌زدایی است عنوان کرد: تنش‌زدایی یعنی اینکه بدون حاشیه‌سازی و حاشیه پردازی وظیفه خود را انجام دهیم و مردم را دچار حواشی نکنیم؛ مردم به حدی مشکلات دارند که نیاز نیست به حواشی بیهوده پرداخته شود.

جان‌نثاری یادآور شد: اگر ما و دیگر استان‌هایی که در این موضوع با ما اشتراکاتی دارند، با همان راهبرد رهبر معظم انقلاب و نگاه ملی صحبت کنیم و بررسی کنیم تا بر مبنای قوانین و حق و حقوق تصمیم‌گیری شود، اختلافی وجود نخواهد آمد؛ اگر رویکرد عدم کشاندن مسائل بین مردم و جلوگیری از هرگونه حاشیه‌سازی باشد، همه مسؤولان اعم از دولت، نمایندگان، دستگاه قضا و… بر اساس این مبنا سود خواهند کرد و مشکلات رفع خواهد شد و در نتیجه مردم هم به حق و حقوق‌شان می‌رسند.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار گفت: اگر غیر از موضوع بیان شده پیش برویم، جز تلف کردن وقت، حرکت بر اعصاب مردم و انجام اقداماتی بیهوده ثمری دیگر نخواهد داشت و در تلاشیم مسائل را با سیاست کلی بیان شده طی کنیم و به نتیجه برسیم

وی با بیان اینکه تجمع دیروز کشاندن مسأله به بین مردم نبود، تصریح کرد: این حرکت مسأله اختلافی نبود؛ مردم هر منطقه این حق را دارند که مطالبات‌شان را بیان کنند، کشورمان کشوری آزاد است و مردم بر اساس آزادی خدادادی که در قانون اساسی مطرح است مطالبات‌شان بیان می‌کنند؛ در چنین تجمعی دعوای بین استانی مطرح نبود و مطالبه مردم که جاری شدن آب در زاینده‌رود است مطرح شد.

جان‌نثاری بیان داشت: اینکه سهم‌مان چه اندازه است، استان‌های دیگر چه وضعیتی دارند، تأمین آب از چه طریقی باشد و… مباحثی است که نباید به مردم کشیده شود؛ این موارد نظم و قانون دارد و نیاز است مطالبات طبق ضوابط و مقررات بیان شود؛ بنابراین بیان مطالبه توسط مردم هیچ اشکالی ندارد اما اینکه مسائل تصمیم‌گیری و مسائلی که بعضاً ممکن است اختلافاتی به‌وجود بیاورد بین مردم مطرح شود درست نیست؛ نیاز است مسؤولان تصمیمات عقلایی و منطقی بگیرند.

مردم اصفهان با سایر استان‌هامشکلی ندارند/ در شرایط فعلی نیازمند تیپ قمر بنی هاشم هستیم

معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان با اشاره به این موضوع که مردم با مردم هیچ مشکلی ندارند یادآور شد:مردم استان اصفهان با مردم استان‌های چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان نه تنها مشکلی ندارند بلکه سال‌های سال برادرانه با یکدیگر مراوده داشتند و زندگی کردند و  نمی‌توان بین مردمی که صدها سال است با یکدیگر زندگی کرده‌اند اختلاف انداخت؛ این موضوع نه عقلانی است و نه به مصلحت امروز کشور است.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دوران ما دوران دفاع مقدس است، تصریح کرد: این موضوع گنجینه‌ای است که نیاز است از آن استفاده کنیم، اگر توانستیم در دوران مقدس یک تیپ رزمنده قمربنی هاشم ایجاد کنیم که درصدی از آن مردم چهارمحال و درصدی از آن مردم اصفهان باشند و بتوانند جلوی دشمن دفاع کنند و شهید شوند، پس ممکن است که در یک مسأله اجتماعی هم یک تیپ قمربنی هاشم داشته باشیم و در برابر دشمن داخلی و خارجی بایستیم.

جان‌نثاری تأکید کرد: با مردم دیگر استان‌ها هیچ مشکلی نداریم؛ اگر با مسؤولان استان‌ها راهبرد رهبر معظم انقلاب را عملی کنیم، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و دشمن مأیوس خواهد شد و این موضوع شدنی است.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان گفت: دولت وارد این مسأله شد، هر چهار استان را باهم دید و قرار بر این شد که با محوریت معاون اول ریاست جمهوری باهم صحبت کنیم؛ این موضوع غیر قابل حل نیست و خوشحال می‌شویم مشکلات استان یزد، خوزستان، چهارمحال و اصفهان به نحوی شایسته و احسن رفع شود؛ در این میان مباحثی کارشناسی و حقوقی وجود دارد که جای آن بین مردم نیست.

وی با بیان اینکه رودخانه زاینده‌رود قبل از احداث سد رژیمی طبیعی داشته و منابع آب و مصرف آن مشخص بوده و موضوعی پنهان نیست و می‌توان درباره آن تصمیم‌گیری کرد، اظهار داشت: نیاز است در این مسیر خویشتن‌داری کنیم و ادبیات خوب استفاده کنیم؛ با همه مردم در برابر یک دشمن قرار داریم که قصد دارد همه‌مان را نابود کند و درست نیست کلامی به‌کار ببریم که مردم استان‌های همجوار آزرده خاطر شوند و برعکس؛ اگر همه این موضوع را رعایت کنیم هیچ مشکلی نخواهد بود.

جان‌نثاری با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته حرف مردم شنیده نشد عنوان کرد: اگر حرف مردم را بشنویم تجمیع خواسته و مطالبات شکل نخواهد گرفت که به این صورت خود را بروز دهد؛ توصیه‌مان به خودمان و دیگر مسؤولان این است که در مردم باشیم، اگر مسؤولان پایین بیایند و خود را در سطح مردم قرار دهند نیازی به این موارد نخواهد بود.

تجمع دیروز مردم اصفهان هنر انقلاب اسلامی بود

معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان افزود: برخی مواقع ممکن است مطالبه‌ای عمومی مطرح باشد، اما نیاز است طبق ضوابط و مقررات و با متانت که نکته‌ای مهم است پیش برود؛ در دنیا سابقه ندارد که در موضوعی حیاتی مانند آب مردم جمع شوند و با کمال ادب و احترام به مسؤولان، نیروهای انتظامی و.. خواسته‌هایشان را بیان کنند؛ این هنر از انقلاب اسلامی بر می‌آید که به این صورت کاری انجام بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم مردم احتیاج نداشته باشند خواسته‌شان را با صدای بلند بیان کنند و اگر صدای کوتاهی هم هست گوش مسؤولان شنوا باشد؛ نباید به‌دنبال صدای بلند مردم باشیم بلکه باید دنبا باشیم گوش مسؤولان شنوا باشد و هر صدای کمی را بشنود.

جان‌نثاری با اشاره به این نکته که در استان اصفهان به‌دنبال حل مشکلات مردم هستیم و دلمان میخواهد وقت‌مان صرف همین موضوع شود عنوان کرد: پس از تصمیم معاون اول رئیس جمهور، استاندار به تهران دعوت شد تا مذاکرات را دنبال کنند و در این راستا به‌دنبال حل مشکلات مردم هستیم و با کشاورزان هیچ مشکلی نداریم و نگرانی خاصی نداریم؛ کشاورزان شاهدند که به‌دنبال رفع مشکلات هستیم، واقعیات را درک می‌کنند و دشمن‌شناسی‌شان بالا است؛ در مقابل تلاش می‌کنیم حس آنان را درک کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی استانداری اصفهان ادامه داد: با دیدگاهی که بین مسؤولان و کشاورزان وجود دارد نگرانی خاصی نداریم و این موضوعات با گفت‌وگو حل خواهد شد؛ کشاورزان اگر حس کردند که تلاش صورت می‌گیرد، درک واقع‌بینانه‌ای از مسائل داشتند و دارند و به این موضوع شک و احساس نگرانی نداریم؛ مطمئنیم کشاورزان می‌دانند اگر حرفی می‌زنیم بر چه مبنایی است.

زمانی نگرانی به‌وجود می‌آید که کشاورزان‌ در اصل صداقت مسؤولان شک کنند

وی با اشاره به اینکه شاید در اجرای موارد نظرات متفاوت وجود داشته باشد که طبیعی است و نگران کننده نیست بیان داشت: زمانی نگرانی به‌وجود می‌آید که کشاورزان‌مان در اصل پیگیری و صداقت مسؤولان شک کنند که در این دوره کشاورزان به تلاش رئیس جمهور و مسؤولان اعتقاد دارند و شاهد تلاش‌ها هستند.

جان‌نثاری عنوان کرد: مسؤولان استانی سال‌ها تلاش می‌کردند که وزیر نیرو برای در جریان قرار گرفتن از مشکلات به استان سفر کند و این اتفاق نیفتاده اما در دولت جدید وزیر سفر می‌کند و به نقاط مختلف می‌رود و خودش از نزدیک با مردم صحبت می‌کند و وارد تجمع چند هزار نفری مردم می‌شود و این یعنی قصد دارند مشکلات را حل کنند و کشاورزان این موضوع را درک می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار ی اصفهان خبر داد: مردم باید همه چیز را بدانند و در این زمینه احساس مشکل نمی‌کنیم؛ مردم فهیم هستند و با حرف زدن نقطه نظرات به هم نزدیک خواهد شد به‌عنوان مسؤولیتی که دارم نسبت به موضوعات نگرانی ندارم و امیدوارم موضوع به‌صورت عادی و روان پیگیری شود تا به مشکلات بزرگ استان از جمله بیماری، ازدواج و مسکن جوانان برسیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیاز است وقت مسؤولان صرف این شود که مشکل و گره‌ای را از گره‌های مردم باز کنند؛ این موضوع شدنی است و این چند ماه نشان داده است خداوند  و مردم به ما کمک خواهند کرد؛ اگر خدا را یاری کنیم و به مردم خدمت کریم دل مردم با ما همراه شد؛ اگر با مردم صادق باشیم آن‌ها نیز با ما صادق خواهند شد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/آ/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا