سلامت

معاون وزارت بهداشت: سالانه ۱۱ میلیون بیمار در کشور بستری می شوند

به گزارش برگزیده های ایران، « قاسم جان بابایی» پنجشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: هر ایرانی در حوزه سلامت ۱۱.۵ خدمت دریافت می کند و این نیازمند اسناد زیادی است که باید با ایجاد زیرساخت های مناسب به صورت الکترونیکی انجام شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به مزیت های الکترونیکی شدن تبادل اسناد در حوزه بهداشت و درمان  کشور تاکید کرد: استحقاق سنجی، نسخه نویسی الکترونیکی، تایید اصالت دارو و تبادل اسناد پزشکی در بستری امن، ۴ مرحله از اجرای مگا پروژه نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در حوزه سلامت است که اجرای آن هم اکنون در بسیاری از استان ها و کلانشهرها آغاز شده است.

جان بابایی اظهار داشت: طبق قانون قرار است که نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی از اول دی ماه سال جاری در کشور به طور کامل اجرایی شود، اما به علت ضعف در زیر ساخت های مورد نیاز در نامه ای وزیر بهداشت از رئیس جمهور درخواست کرده است که ۶ ماه دیگر به حوزه بهداشت و درمان فرصت داده شود تا این پروژه بزرگ ملی به طور کامل به مورد اجرا گذاشته شود.

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: برای اجرای مرحله نخست این پروژه باید در تمام اتاق های مراکز درمانی و بیمارستانی کشور یک دستگاه کامپیوتر نصب شود در حالی که بسترهای لازم برای تامین چنین امکاناتی در برخی از مراکز درمانی فراهم نیست.
جان بابایی تاکید کرد: برای اجرای این پروژه بزرگ باید از چند سال پیش ردیف بودجه در نظر گرفته می شد تا منابع مالی مورد نیاز اجرای این پروژه تامین شود در حالی که تاکنون ردیف بودجه برای این پروژه در نظر گرفته نشده است، ضمن اینکه برای اجرای این مهم باید هماهنگی های لازم نیز بین سازمان ها و نهادهای ذیربط انجام شود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز در این برنامه گفت: نسخه الکترونیکی یک پروژ بزرگ ملی است که با اجرای کامل آن شاهد تغییر و تحولات بزرگی در حوزه بهداشت و درمان کشور خواهیم بود.
«محمد مهدی ناصحی » افزود: با وجود ضعف زیر ساخت ها اجرای این پروژه در برخی از استان های کشور ۱۰۰ درصد عملیاتی شده است و هم اکنون بسیاری از کلانشهرها از جمله تهران ، مشهد و یا اصفهان می توانند اجرای کامل این پروژه را پوشش دهند.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: اجرای این پروژه از اول دی ماه الزام قانونی است و در قانون بودجه آمده است که از اول دی ماه سال جاری باید همه پرداختی ها در حوزه بهداشت و درمان باید به صورت الکترونیکی انجام شود و هم اکنون در ۲۲ استان بیش از ۸۰ درصد تبادل اسناد پزشکی الکترونیکی شده است.
ناصحی بیان کرد: برای اجرای این پروژه همه دست اندرکاران توان خود را گذاشته اند و از اول دی ماه ستادی در بیمه سلامت تشکیل می شود تا هر مشکلی پیش بیاید مردم بتوانند با شماره تلفن ۱۶۶۶ آن را مطرح کنند تا مشکل در اسرع وقت برطرف و خللی در پرداخت ها در حوزه بهداشت و درمان به وجود نیاید.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اظهار داشت: در حال حاضر ماهانه ۳ میلیون و ۴۷۷ هزار نسخه الکترونیکی در این سازمان تولید می شود و در حالی که در فروردین ماه سال جاری فقط ۵ درصد نسخه های پزشکی در بیمه سلامت الکترونیکی بود، در آذرماه سال جاری به بیش از ۸۰ درصد افزایش یافت.
مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی در این برنامه تلویزیونی گفت: هم اکنون بیش از ۹۹ درصد گردش کار در مراکز درمانی ملکی سازمان تامین به صورت الکترونیکی انجام می شود.  
«شهرام غفاری » افزود: هم اکنون ۲۲ هزار پزشک در سطح کشور به سیستم الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی وصل هستند و می توانند نسخه نویسی الکترونیکی را انجام دهند و بیش از ۸۰ درصد نسخه در مراکز طرف قرار داد تامین اجتماعی به صورت الکترونیکی انجام می شود.
مدیرکل درمان غیر مستقیم سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه اجرای نسخه نویسی الکترونیکی مزیت های زیادی دارد و تسهیل کننده ارائه خدمات درمانی و پزشکی در سطح کشور است، اظهار داشت: این در حالی است که عدم آمادگی برخی از مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی سبب شده اجرای این پروژه با کندی انجام شود، هرچند که برخی از مراکز درمانی و دانشگاهی هم اکنون به این سیستم الکترونیکی متصل شده اند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا