گلستان

معرفی مناسب‌ترین ترکیب برای مقابله با «قارچ فوزاریوم» در گیاه خیار در گرگان

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از گرگان، علی نجفی‌نژاد ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران در گرگان اظهار کرد: خیار یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین محصولات کشاورزی است که همواره بیماری‌های قارچی تولید آن را تحت تأثیر زیادی قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه استفاده از قارچ‌کش‌ها معایبی همچون هزینه، آلودگی محیط و غذا، عدم کنترل فعالیت بیماری و به خطر انداختن سلامتی انسان را دارا است استفاده از القاگرها به عنوان مولکول‌های موجود در یک ارگانیسم یا تولید شده توسط خود گیاه که تولید پاسخ‌های دفاعی می‌کنند، می‌تواند موجب افزایش تحمل گیاه شده و خسارات بیماری را کاهش دهد.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: القاگرها مواد شیمیایی و یا زیستی هستند که می توانند جایگزین مناسبی برای قارچ‌کش‌ها باشند و در راستای کاهش آلودگی و مضرات گیاهان مورد استفاده قرار گیرند.

 

نجفی‌نژاد خاطرنشان کرد: در این تحقیق از القاگر ترکیبی آزلائیک اسید فسفریک پتاسیم با غلظت‌های مختلف برای مبارزه با قارچ فوزاریوم استفاده شد و پاسخ‌های فیزیولوژیک، بیوشیمیایی و مولکولی مورد بررسی قرار گرفت.

وی یادآور شد: نتایج این تحقیق که در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد صورت گرفت نشان داد استفاده از غلظت ترکیبی «آزلائیک اسید» یک میلی «مولار» و «فسفیت پتاسیم» یک گرم بر لیتر مناسب‌ترین ترکیب برای مقابله با «قارچ فوزاریوم» در گیاه خیار است.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: این پایان‌نامه توسط «سمیه گیلانی» دانش آموخته رشته بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه با عنوان «ارزیابی القاگر ترکیبی آزلائیک اسید – فسفیت پتاسیم بر صفات بیوشیمیایی، فیزیولوژیک و مولکولی گیاه خیار تحت تنش قارچ فوزاریوم» با راهنمای دکتر «سعید نواب‌پور» و دکتر «علی دهستانی کلاگر» و مشاوره دکتر «مصطفی حق‌پناه» انجام گرفت.

انتهای پیام/۲۳۰۷/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا