Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
معمای طرح ترافیک تبریز/ مجوزهای رانتی در شهرداری تبریز! - خبرگزاری برگزیده های ایران
آذربایجان شرقی

معمای طرح ترافیک تبریز/ مجوزهای رانتی در شهرداری تبریز!

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، فرهنگ ترافیک، فرهنگ زندگی کردن با دیگران است. فرهنگ رعایت حقوق دیگران. ما برای انجام کارهایمان مجبوریم بسیاری از دقایق و ساعات روزانه خود را در خیابان‌های شهر بگذرانیم. البته این فقط شامل رانندگان نمی‌شود، بلکه کلیه شهروندان اعم از پیاده  و سواره  را در برمی گیرد. پس فرهنگ ترافیکی یک فرهنگ همه‌گیر و موثر در جامعه کنونی است.

مسائل اجتماعی ممکن است مسائل کوتاه مدتی باشد که سعی می‌شود در آن مدت حل گردد، ولی گاهی مسائل، مشکلات پیچیده‌ای هستند که باید درباره آنها اندیشید، برنامه‌ریزی کرد و تدابیر ویژه اتخاذ کرد وگرنه به بحران تبدیل می‌شود.

راه‌بندانی که هم اکنون گریبانگیر شهر تبریز است در گذشته وجود نداشته؛ به‌طوریکه در چند سال اخیر مردم این مسئله را احساس کردند و بدین ترتیب ترافیک نیز به عنوان یکی از معضلات اجتماعی خود را نشان داده است. البته راه‌حل‌هایی نظیر توسعه بزرگراه‌ها، طرح محدوده ترافیک، طرح زوج و فرد کردن خودروها، روش‌هایی بوده که سعی شد مشکل ترافیکی را تا حدودی حل کند. البته این روش‌ها خود مسائل مختلف اجتماعی- اقتصادی را شامل می‌شود.

برای کنترل ترافیک در هسته مرکزی شهر باید نگاه مدیریتی را تغییر داد

روح‌الله رشیدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه برای کنترل ترافیک در هسته مرکزی شهر باید نگاه مدیریتی را تغییر دهیم، اظهار داشت: در خصوص کنترل ترافیک باید با گسترش حمل و نقل عمومی کاستن از جذابیت‌های سفر با خودروی شخصی ترافیک را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه مدیریت ترافیک باید هماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی گسترش یابد، گفت: در صورت تعامل مستمر شهرداری و راهنمایی و رانندگی بسیاری از گره‌های ترافیکی ازبین خواهد رفت و از ایجاد گره‌های جدید ترافیکی که در سایه عدم هماهنگی در ارائه مجوزها به وجود می‌آید، جلوگیری خواهد شد. 

عضو شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه باید برای حل مشکل ترافیک به خصوص در هسته مرکز شهر چاره اندیشی شود، متذکر شد: پارک حاشیه‌ای خود یکی از مشکلات ترافیکی است که در برخی خیابان‌ها مقدار قابل توجهی از خیابان به این امر اختصاص یافته است. 

وی با بیان اینکه در هسته مرکزی می‌توان با گسترش حمل و نقل عمومی و کاهش میل با سفر با خودروی شخصی از ترافیک جلوگیری کرد، گفت: مبالغی که شهرداری از طریق پارک حاشیه‌ای درآمد داشته باید صرف ساخت پارکینگ می‌شد اما معلوم نیست چرا این هزینه‌ها انجام نشده که لازم است در این خصوص گزارشی به شورای شهر ارائه شود. 

مجوزهای رانتی در شهرداری تبریز!

فریدون بابایی‌اقدم دیگر عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه ۲ تبصره دائمی بودجه در خصوص همکاری با راهنمایی و رانندگی است، متذکر شد: یکی در خصوص نیروی انسانی و دیگری در خصوص همکاری در زمینه سد معبر است که در زمینه سد معبر با مشکل بسیاری روبه‌ رو هستیم. 

وی افزود: ظاهرا قدمی در خصوص این ۲ تبصره برداشته نشده است که لازم است، اگر اقدامی انجام شده است هرچه سریع‌تر اجرایی شود. 

بابایی‌اقدم با بیان اینکه در خصوص پارک حاشیه‌ای باید توجه شود، نباید فضای عمده‌ای از خیابان‌های ما برای پارک حاشیه‌ای اختصاص یابد، افزود: باید در خصوص قرارداد آن و هزینه‌کرد درآمد از قبل پارک حاشیه‌ای توضیح داده شود. 

وی با انتقاد از اینکه برخی مجوزها در اثر رانت داده شده‌اند و در زمینه ترافیکی شهر را با مشکل روبه‌ رو کرده‌اند، یادآور شد: برخی مراکز درمانی با وجود پارکینگ اجازه استفاده عمومی به مراجعه‌کنندگان خود را نمی‌دهند که این موضوع نیز در افزایش ترافیک سهیم است. 

ضرورت ایجاد شهرک سلامت در تبریز

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه در این دوره از شورای شهر باید بر اجرای شهرک سلامت تاکید شود، اضافه کرد: برخی مراکز درمانی که در مرکز شهر موجب ترافیک می‌شوند، باید به این شهرک انتقال یابند. 

بابایی‌اقدم با بیان اینکه ۹۵ هکتار زمین در میدان تیر وجود دارد که مقرر شده شهرداری مقدار باقی مانده آن را نیز تملک کند، اذعان داشت: به نظر این محل بهترین جا برای احداث شهرک سلامت است. 

پروژه‌های تبریز  بدون مطالعات ترافیکی 

رسول برگی رئیس شورای شهر تبریز با بیان اینکه طرح‌های اجرا شده در تبریز گاهاً مطالعات ترافیکی ندارند، گفت: برخی پروژه‌ها به دلیل نبود مطالعات ترافیکی حتی با وجود افتتاح مشکلی را حل نخواهند کرد. 

وی با بیان اینکه امروز پمپ بنزین یا جایگاه گاز احداث می‌شود اما استعلامی از مراجع ناظر نمی‌گردد، ابراز کرد: عدم هماهنگی، باعث بروز بسیاری از مشکلات به خصوص در زمینه مجوزها می‌شود که در ماهیت ترافیک تاثیرگذار هستند.

عمده‌ترین عامل ترافیک ضعف و فرسوده بودن حمل و نقل است

یاسین بجانی، سخنگوی شورای شهر تبریز با بیان اینکه ترافیک چندین عامل دارد که عمدترین آن ضعف و فرسوده بودن حمل و نقل عمومی است، گفت: متاسفانه سیستم حمل و نقل در کشور ما به صورت سنتی است اما در کشورهای دنیا سیستم حمل و نقل مویرگی است.

وی ادامه داد: در تبریز فقط در خیابان‌های اصلی سیستم حمل و نقل عمومی وجود دارد و خیابان‌های فرعی فاقد خدمات‌دهی حمل و نقل عمومی هستند که این امر باعث افزایش استفاده از خودرو‌های شخصی در شهر می‌شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز افزود: اگر سیستم حمل و نقل عمومی را به صورت مویرگی گسترش دهیم دیگر شاهد چنین ترافیک‌هایی نخواهیم بود. 

وی با بیان اینکه ما پارک حاشیه‌ای را ایجاد کرده‌ایم اما نباید در هسته مرکزی شهر اجازه پارک داده شود، ابراز کرد: برخی پل‌های عابر پیاده وجود دارند که قابل استفاده به خصوص در زمان تاریکی نیستند. 

بجانی ادامه داد: به دلیل اینکه پل‌های عابر پیاده را برای تبلیغات اختصاص داده‌ایم، اقشار مختلف به خصوص بانوان نمی‌توانند از پل‌های عابر پیاده در تاریکی استفاده کنند که گاهاً موجب تصادف نیز می‌شود. 

انتهای پیام/۶۰۰۳۴/س/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا