به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از سنندج، رشید قربانی پیش از ظهر امروز در نشست سالانه کارشناسان تربیت بدنی و سلامت استان که به صورت حضوری در باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد و مدیران و روسا و معاونین پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق تابعه نیز به صورت ویدئو کنفرانس در این نشست حضور داشتند، با تبریک هفته وحدت و ولادت با سعادت رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) از زحمات همه دست اندرکاران در بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید قدردانی کرد.
وی با اشاره به دستاوردهای آموزش و پرورش کردستان و نتایج حضور دانشآموزان استان در المپیادها، مسابقات و رقابتهای مختلف، گفت: علیرغم محدودیتهای موجود و چالشهای پیش رو، عملکرد استان و موفقیت دانش آموزان قابل توجه بوده، که امیدواریم با تلاشهای شبانه روزی، همراهی و همدلی فرهنگیان، موقعیت استان حفظ و همچنان در کسب موفقیت پیشتاز باشیم .
قربانی در ادامه به رویکردهای وزارت آموزش و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس از آبان ماه نیز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه هیچ تغییری در الگوی ابلاغی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس ایجاد نشده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی به جز ستاد ملی کرونا، هیچ مقامی اجازه تصمیمگیری در خصوص بازگشایی مدارس را ندارد و ملاک عمل ما، تصمیم ستاد ملی کرونا و الگوی ابلاغی است.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه بر اساس الگوی بازگشایی، بستر آموزش در فضای مجازی در عموم حالتها حفظ شده است، اظهار داشت: رویکردها نشان میدهد که مدارس پرجمعیت در آینده نزدیک به صورت کامل باز نمیشود و در این فرایند دانش آموز به صورت گروهی و ترکیبی از آموزش حضوری استفاده خواهند کرد.
وی یکی از اقدامات اولویتدار را هماهنگی و برنامه ریزی به منظور تامین تجهیزات ارتباطی (گوشی و تبلت ) برای دانش آموزان نیازمند عنوان کرد و با اشاره به فعالیتهای صورت گرفته در دو سال گذشته با کمک موسسات دولتی، خصوصی و هم چنین مشارکت خیرین که از این طریق حدود ۶ هزار دستگاه گوشی و تبلت تهیه و توزیع شده است، گفت: در همین راستا از طریق دولت مبلغ قابل توجهی برای تامین تجهیزات ارتباطی به نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اختصاص یافته است که باید بر اساس فرمهای ابلاغی اقدام شود.
وی افزود: در این فرآیند شناسایی دانش آموزان مستحق و نیازمند خیلی مهم است و در صورت خرید و ارسال تجهیزات، وسایل در بین دانش آموزان با اخذ رسید و به صورت ضابطه مند توزیع و ضمن مدیریت موضوع ، جهت استفاده نیز اطمینان خاطر حاصل شود.
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در ادامه سخنان خود، یکی از برنامههای اولویتدار را شناسایی و جذب دانش آموزان تارک و بازمانده از تحصیل عنوان کرد و با بیان اینکه به دلایل مختلف و از جمله شرایط کرونا، ممکن است تعدادی از دانش آموزان در طول سال از پوشش تحصیلی خارج شده باشند، بر تشکیل کارگروه شناسایی و جذب در سطح شهرستانها و مناطق تاکید کرد و گفت: باید پوشش تحصیلی دانش آموزان در دورههای مختلف حفظ شود.
وی همچنین بر ساماندهی فضاهای آموزشی و مدیریت موضوع تاکید کرد و گفت: مدیران و روسا باید از طریق نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، نسبت به پیگیری این موضوع اقدام و برای بازگشایی مدارس در آبان ماه آمادگی کامل وجود داشته باشد.
قربانی سلامت دانش آموزان را اولویت اول آموزش و پرورش عنوان کرد و با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی در این خصوص، به مدیران و روسا و کلیه دست اندرکاران امر توصیه کرد: ضمن بررسی وضعیت فیزیکی ساختمانها و مدارس، نسبت به تشکیل کارگروه سلامت و ایمنی در شهرستان و مناطق اقدام و موضوعات مربوط به ایمنی فضاها و سلامت دانش آموزان توسط کارگروه مذکور پیگیری و از بروز حوادث و خطرات پیشگیری شود.
وی با بیان اینکه در ایام شیوع کرونا در حوزه آموزش اقدامات خوبی از طریق مدارس و معلمان انجام شد، اظهار داشت: در حوزه تربیت بدنی و سلامت و پرورشی و فرهنگی نیز در راستای تهیه و تولید محتوای آموزشی و بارگذاری آن در فضای مجازی و شبکه شاد و اجرایی شدن برنامه ها ، اقدامات قال توجهی صورت گرفته، اما اثر بخشی آنها کم بوده است، لذا توصیه میشود در صورت حضوری شدن کلاسهای مدارس، به مدیران تاکید شود.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بازگشایی حضوری مدارس پرداخت و با اشاره به الزامات بازگشایی گفت: یکی از الزامات، واکسیناسیون فرهنگیان و دانش آموزان است که خوشبختانه بیش از ۸۵ درصد فرهنگیان استان از طریق مراکز تجمیعی در دو مرحله واکسن تزریق نموده و حدود ۱۰ درصد نیز از طریق مراکز عمومی اقدام به واکسیناسیون نمودهاند.
وی هم چنین به وضعیت واکسیناسیون دانش آموزان استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه میزان تزریق واکسن دانش آموزان در کردستان تاکنون ۵۵ درصد بوده و نسبت به میانگین کشور که ۷۰ درصد می باشد، پایین تر است، بر تشکیل کارگروه سلامت و پیگیری موضوع تاکید کرد و گفت: باید با فراهم نمودن بستر لازم و اقدامات توجیهی و اقناعی، دانش آموزان و خانوادههای آنان را ترغیب و تشویق کردکه در این برنامه ملی شرکت کنند و در صورت بازگشایی مدارس، آمادگی لازم را داشته باشند.
قربانی بر رعایت فرایند بازگشایی بر اساس دستورالعمل ابلاغی و تکمیل فرم های بهداشتی و چک لیست های بارگذاری شده در سامانه LTMS توسط مدارس تاکید کرد و گفت: بعد از تکمیل این فرمها، ادارات نیز باید ضمن بررسی وضعیت مدارس، نسبت به صدور مجوز برای بازگشایی اقدام نمایند.
وی با تاکید بر اینکه مدارس قبل از اخذ مجوز از آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق حق بازگشایی ندارند، گفت: در این راستا ضرورت دارد کارشناسان شهرستانها و مناطق بر اقدامات و فعالیت ها و مسائل بهداشتی مدارس و هم چنین نحوه رعایت پروتکلهای بهداشتی و دستورالعملهای مربوطه نظارت لازم را داشته باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان با اشاره به اجرای طرح بسته تحولی سواد حرکتی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید، از شهرستانها و مناطق خواست نسبت به اجرایی شدن آن برنامه ریزی و اقدام نمایند.
وی بهرهگیری از تجارب کارشناسان خبره در کلیه بخشها و عدم جابجایی و استفاده از توان افراد در پیگیری امور را لازم دانست و گفت: با توجه به تثبیت ساماندهی نیروی انسانی، شهرستانها و مناطق باید با استفاده از روشهای مختلف و پتانسیلهای موجود، نسبت به پوشش کلاسهای درس خود اقدام نمایند، بطوریکه هیچ دانش آموزی نباید خارج از مدرسه باشد و هیچ معلمی بدون ابلاغ و هیچ کلاسی بدون معلم نباشد .
عدم تغییر الگوی ابلاغی بازگشایی مدارس، رعایت پروتکلهای بهداشتی برابر چک لیستها، آمادگی برای بازگشایی حضوری از نیمه دوم آبان، اقدام بر اساس الگوی ابلاغی و مصوبات ستاد ملی کرونا در بازگشایی مدارس، تکمیل چک لیستهای بازگشایی توسط مدارس و صدور مجوز توسط شهرستانها و مناطق، تشکیل ستاد راهبری شناسایی و جذب دانش آموزان تارک و بازمانده از تحصیل، استمرار فعالیت مراکز سنجش آمادگی پیش دبستان، راهاندازی پویش برای تهیه گوشی و تبلت برای دانش آموزان نیازمند، استمرار همکاری با دانشگاه علوم پزشکی در اجرای برنامهها و تشکیل تیم نظارتی هوشمند و میدانی به منظور ارزیابی وضعیت واحدهای اداری و آموزشی از آخرین توصیههای مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در این نشست بود.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱