علمی و فناوری

منابع فضای مجازی در عرصه ملی باید منافع کشور را به دنبال داشته باشد/ افتتاحیه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با حضور وزیر ارشاد

منابع فضای مجازی در عرصه ملی باید منافع کشور را به دنبال داشته باشد/ افتتاحیه نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با حضور وزیر ارشاد

به گزارش خبرگزاری خبرآلاین، حجت‌الاسلام دکتر حامد حاجی ملامیرزایی روز دوشنبه در نشست خبری «نمایشگاه فناوری‌های فضای مجازی» با بیان اینکه «در دنیا دو رویکرد در حکمرانی فضای مجازی در ارتباط با کسب و کارهای فضای مجازی وجود دارد» توضیح داد: اولین رویکرد این که از خدمات موجود در عرصه جهانی که توسط شرکت‌ها و پلتفرم‌های غربی عرضه می‌شود با چشم‌پوشی از آسیب‌ها در حوزه فرهنگی استفاده و توسعه فضای مجازی را با مقیاس و ریل‌گذاری‌های غربی‌ها دنبال می‌کنند و دوم اینکه برخی کشورها هم به دنبال این هستند که مجموعه زیرساخت‌های خود را به صورت بومی‌سازی شده و با توجه به مسایل فرهنگی خود دنبال کنند.

ستاد خبری نمایشگاه فناوری‌های محتوایی فضای مجازی CTEX؛ حاجی‌ ملا میرزایی تاکید کرد: نگاهی که در کشور در حوزه فضای مجازی وجود دارد این است که فضایی را داشته باشیم که موضوعات محتوایی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی خود را توسعه دهیم و بستری برای توسعه سبک زندگی غربی در کشور نباشد.

وی با توصیف این نگاه به عنوان «ملی شدن فضای مجازی» گفت: این اقدام برکت و تبعات متعددی را در لایه‌های مختلف برای کشور فراهم می‌کند و فقط در حوزه سبک زندگی نیست.

حاجی‌ ملا میرزایی اظهار داشت: وقتی گوگل با ۷۰ سرویس در کشوری حضور می‌یابد، بازار آن کشور را در اختیار سرویس‌دهنده خارجی‌ای قرار می‌دهید که ۶۰ هزار نیرو دارد و از حضور کارآفرینان و نخبگان خود در این بازار محروم می‌شوید.

وی افزود: از موضوع‌های اصلی در حوزه حکمرانی فضای مجازی، «اقتصاد» است و نباید این فضا را از کشور، متخصصان و نخبگان خود سلب کنیم که هر کدام با ایده نوآورانه به میدان می‌آیند. یک رقیب مانند گوگل و دیگر پلتفرم‌های خارجی، سهم رقابت و بازار را از شرکت‌های نوپای خود سلب می‌کند.

حاجی ملامیرزایی تاکید کرد: فضای مجازی باید به سمتی پیش رود که منافع داخلی کشور تامین شود. نمی‌توان فضای مجازی را رها کرد و به پیام‌رسان‌ها و سکوهای خارجی اجازه داد که با هر گونه محتوایی کودکان و نوجوانان ما را تحت تاثیر قرار داده و فرهنگ و اقتصاد ما را دچار چالش کند و این رویکرد اصلی ما در حوزه حکمرمانی فضای مجازی است.

وی درباره برگزاری «نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی CTEX » هم گفت: برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها چالش‌های پیش رو را مشخص و با مکانیزم‌های مختلف برنامه‌ریزی‌های متنوعی را دنبال می‌کند که چالش‌ها را برطرف کند.

حاجی‌ ملامیرزایی همچنین اظهار داشت: در یک دهه گذشته با تاکیدهایی که تمام اصحاب فضای مجازی، ذی نفعان و کنشگران فضای مجازی در ضرورت تحقق شبکه اطلاعات داشتند توانستیم به طور نسبی زیرساخت های مناسبی داشته باشیم.اگر شبکه ملی اطلاعات را تنها به منزله توسعه زیرساخت بدانیم اتفاقی که در دیگر سرویس‌های وارداتی افتاد در این شبکه هم رخ خواهد داد که در این صورت ما زیرساخت‌های بومی را داریم ولی محتوا، رنگ و اثری از سبک زندگی ایرانی- اسلامی خودمان را نخواهد داشت.

وی اظهار داشت: در زمانی این نمایشگاه را برگزار می‌کنیم که رشد خوبی را در توسعه لایه زیرساخت و خدمات فضای مجازی شاهدیم. باید زنجیره تحقق شبکه ملی اطلاعات را با تولید محتوای فاخر که برای توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی است تکمیل کنیم.

وی هدف از برپایی نمایشگاه را معرفی فناوری محتوایی عنوان کرد و گفت: سعی شده از مجموعه کنشگرانی که در زیست بوم محتوای فضای مجازی دخیل هستند دعوت به عمل آید که بخش عمده آنها استارت آپ‌ها و کسب و کارها و نهادهای ذی نفع در شبکه ملی اطلاعات تشکیل می‌دهد.

حاجی‌ ملا میرزایی گفت: این مجموعه هم‌اندیشی‌ها و هم‌افزایی‌ها کمک می‌کند که فاصله بین حاکمیت و نهادهای حاکمیتی با کسب وکارها کمتر می شود و مشکلات و چالش‌هایی که پیش روی کسب و کارهای محتوایی فضای مجازی است شناسایی و اولویت بندی گردد تا با خردورزی مناسب از سوی حاکمیت زمینه‌سازی سست شدن موانع محقق شود.

رئیس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی گفت: دستور کار، ماموریت و رویکرد خانواده محور بودن دولت یکی از اصلی‌ترین ریل‌گذاری‌های این مرکز است.

وی افزود: شعار ما با افتخار این است که بتوانیم از آسیب‌های فضای مجازی در حوزه خانواده و کودک جلوگیری کرده و با مهارت‌های سواد رسانه‌ای و آگاهی بخشی‌هایی که می‌شود انجام داد، حوزه فضای مجازی را بستری اثربخش برای آموزش و بالندگی کودکان و نوجوانان و صحنه‌ای برای تعلیم و تربیت موثر خانواده قرار دهیم و این فضا به جای این که مایه دغدغه و صحنه آسیب زننده برای خانواده‌ها و فرزندان باشد به نقطه قوت توانمند و موثر در عرصه تعلیم و تربیت کودکان و خانواده باشد.

حاجی‌ ملا میرزایی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه پیش رو فضایی وسیع برای تولیدکنندگان خدمات و محتوای حوزه کودک قرار داده می‌شود و به صورتی که محیطی شاد و مفرح آماده برای حضور دانش آموزان، کودکان و خانواده‌ها باشد.

وی افزود: امکاناتی فراهم شده که به صورت کارگاهی میزهای تخصصی سواد رسانه‌ای برای خانواده‌ها فراهم باشد و این نمایشگاه محیطی باشد برای این که بتوانیم بهره‌مندی مناسبی در حوزه کودک و خانواده داشته باشیم.

رییس نمایشگاه فناوری‌های فضای مجازی تصریح کرد: در این نمایشگاه ۲۲۱ غرفه در بخش رسانه‌های دیجیتال و ۷۰ غرفه دیگر در بخش بازی‌های رایانه ای در مساحت ۱۰ هزار متر مربع به صورت مفید دایر خواهد بود.

وی گفت: مجموعه زیرساخت‌ها و خدمات در شبکه ملی اطلاعات زمینه ساز تولید محتوا و توزیع و انشتار آن هستند. قالب‌های محتوایی بالغ بر ۱۵ مورد است و مجموعه فناوری‌ها در لایه سخت افزاری و نرم‌افزاری می‌توانند مخاطبان این نمایشگاه باشند.

افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌های فضای مجازی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

همچنین دبیر اجرایی نمایشگاه هم گفت: برای حضور در نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی CTEX ، ۲۹۱ شرکت نام‌نویسی کرده‌اند و امروز – دوشنبه – روز پایانی نام‌نویسی است. چیدمان غرفه‌ها در دست انجام بوده و از روز شنبه تحویل شرکت‌کنندگان می‌شود.

سعید پورابوالقاسم افزود: افتتاحیه نمایشگاه ساعت ۱۴ روز یکشنبه هفته آتی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهد بود.

وی گفت: خدمات زیرساخت محتوا؛ کسب و کارهای دانش بنیان و صنایع خلاق؛ بازی‌های ایرانی؛ زنان، خانواده و سبک زندگی؛ فناوری‌های محتوا و خدمات؛ حکمرانی (سازمان‌ها و نهادها)؛ “سایت‌های عرضه بازی؛ استارت‌آپ‌ها؛ کودک؛ صندوق‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و سرمایه‌گذاران؛ سکوهای ارائه محتوا و خدمات؛ تولیدکنندگان محتوا؛ بازی‌های جدی و استریمرها” بخش‌های مختلف این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

پورابوالقاسم افزود: فراهم‌سازی امکان حضور و تعامل بازیگران اصلی زیست بوم فرهنگ و هنر در فضای مجازی با نگاه توسعه کسب و کارها و ایجاد پیمان‌های مشارکتی و زمینه‌سازی آشنایی آن‌ها با آخرین فناوری‌های فرهنگی با محوریت تکمیل و تقویت شبکه ملی اطلاعات در لایه محتوا و خدمات رویکرد اصلی این نمایشگاه است.

وی از حضورهیات‌های بین‌المللی برای بازدید از حوزه‌های تولید محتوای داخلی خبر داد.

دبیر اجرایی سی‌تکس خاطرنشان کرد: در این دوره از نمایشگاه مسابقات نهایی هفتمین دوره بازی‌های ویدئویی که توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام شده برگزار می‌شود.

بنا بر این گزارش، نمایشگاه فناوری‌های محتوای فضای مجازی CTEX به همت مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، ۱۶ تا ۱۹ بهمن ماه امسال از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ در محل مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این نمایشگاه که جلوه‌ای از هم‌افزایی ۲ نمایشگاه بزرگ و باسابقه رسانه‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، حمایت از توسعه کسب و کارها، شناخت الگوهای موفق، معرفی آخرین دستاوردها، شناخت ظرفیت‌ها و تعامل کسب و کارها با حاکمیت است.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا