اجتماعی

«منار جام» غور؛ قدیمی‌ترین بنای تاریخی افغانستان در معرض فروپاشی

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان برگزیده های ایران، صدها سال است که «منار جام» در کنار رود هریرود در ولایت غور همچنان ایستاده است؛ قدیمی‌ترین بنای تاریخی افغانستان است که ثبت در سازمان یونسکو یا میراث‌ فرهنگی جهان شده و اکنون با گذشت سال‌ها بی‌تفاوتی از سوی مسوولان حکومتی و نهادهای حامی میراث‌ فرهنگی، این منار در وضعیت وخیمی قرار دارد و به گفته مسوولان اداره اطلاعات و فرهنگ اگر این بی‌توجهی‌ها ادامه یابد به زودی شاهد فروپاشی منار جام خواهیم بود.

«مولوی عبدالحی» رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت غور در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان برگزیده های ایران گفت: منار جام که یکی از مشهورترین بناهای تاریخی جهان است در میان کوه‌های بلند و در ۷۰ کیلومتری مرکز ولایت غور قرار دارد هرچند بعنوان منار خشتی (آجری) ثبت سازمان میراث فرهنگی جهان یا یونسکو شده است اما نه از سوی حکومت و نه از سوی سازمان خارجی حمایت شده است.

 

وی افزود: در حال حاضر بیشتر کاشی‌های تاریخی در بدنه این منار ریخته و تمامی پله‌ها و دیوارهای استنادی اطراف آن نیز تخریب و قامت این منار کج شده است.

عبدالحی ادامه داد: در حال حاضر هیچ بودجه‌ای در اختیار این اداره نیست تا ترمیم منار جام را آغاز کند و باید سازمان جهانی یونسکو هرچه زودتر قبل از فروپاشی آن اقدام کند.

از سوی دیگر حسن حکیمی فعال مدنی در غور در این مورد گفت: به شدت نگران فروپاشی و سقوط بزرگترین منار خشتی جهان به دلیل سرازیر شدن سیلاب‌ها، طوفان‌ها و باران‌های شدید هستیم؛ متاسفانه به دلیل اینکه این بنای مهم تاریخی در یک ولایت محروم در غرب افغانستان قرار دارد در جریان ۲۰ سال گذشته از سوی مسوولان هیچ توجهی صورت نگرفته است.

 

وی تصریح کرد که تمام کنشگران مدنی در غور با فرارسیدن فصل زمستان و خطر جدی سرازیر شدن سیلاب‌ها و طوفان‌های شدید از حامیان میراث فرهنگی می‌خواهند تا هرچه زودتر برای ترمیم و جلوگیری از فروپاشی منار جام اقدام کنند.

 

نظرمحمد ثاقب کارشناس امور فرهنگی در غور گفت: متاسفانه در غور، بارها مسوولان حکومت گذشته وعده‌هایی برای ترمیم و مراقبت از بناهای تاریخی بخصوص منار جام داده بودند اما هیچ وقت به واقعیت نپیوسته است، اکنون نیاز است تا در شرایطی که این بناهای مهم تاریخی نیازمند حفاظت و ترمیم است با آمدن حکومت جدید تمام تمرکزها بر روی حفاظت از بناهای تاریخی باشد زیرا با تخریب و فروپاشی آنها فرهنگ و تاریخ غنی مردم غور بخصوص افغانستان از بین خواهد رفت.

 

گفتنی است که منار جام ۶۵ متر ارتفاع دارد و این بنای تاریخی در زمان سلطان غیاث الدین غوری در ولایت غور بنا شده است، این منار در مسیرشاهراه هرات – غور در شهرستان شهرک قرار دارد که از چندی پیش تاکنون به دلیل سرازیر شدن سیلاب‌ها، طوفان‌ها و باران‌های شدید قامت آن کج شده است.

انتهای پیام/ ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا