سیاسی

منصوری: بیش از ۵۴۰۰ کارخانه در دولت سیزدهم احیا شده است

منصوری: بیش از ۵۴۰۰ کارخانه در دولت سیزدهم احیا شده است

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری برگزیده های ایران، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس‌جمهور در برنامه «صف اول»، در تشریح عملکرد دولت سیزدهم، با بیان اینکه در ابتدای دولت ۴۸۰ همت کسری بودجه داشتیم و در پایان سال ۱۴۰۰ توانستیم تراز بودجه را درست کنیم و این از طریق کسب درآمد جبران شد نه استقراض که بخشی افزایش صادرات و بخشی افزایش درآمدهای نفتی و مالیات بود. 

رئیسی: رشد اقتصادی ۴ درصدی محقق شد/‌‌ ‌نرخ بیکاری ‌به پایین‌ترین رقم ‌در چند دهه گذشته رسید

 

وی افزود: در زمینه کرونا از دستاوردهای دولت حل این مسئله و کاهش بیماران و فوتی‌ها بود. در سال ۱۴۰۰، ۸ میلیارد دلار منابع ارزی دولت بود که باید برای غذا و دارو مصرف می‌شد که در همان چندماه ابتدایی توسط دولت قبل استفاده شده بود. کالاهای اساسی در برخی استان ها ذخیره کمتر از ۱۲ روز داشت. تورمی که دولت با آن مواجه شد به اذعان بانک مرکزی نزدیک به ۶۰ درصد بود و در اولین جلسات هیئت دولت اعداد و ارقام جالبی مطرح می‌شد؛ در همان مردادماه که کابینه هنوز کامل مستقر نشده بود، مسئله پرداخت حقوق‌ها مطرح بود؛ سرپرست وقت بانک مرکزی در جلسه هیئت دولت از تورم سه رقمی سخن می‌گفت  اما به لطف خدا دولت با تدبیر و کار شبانه روزی این موانع را تا حد زیادی حل کرد. 

منصوری با بیان اینکه ما در دولت دنبال تغیبر ریل از جهت شیوه‌های حکمرانی بودیم و نگاه ما به داخل کشور و اتکا به ظرفیت‌های داخل است، گفت: ما دنبال مشارکت مردم در اداره کشور هستیم هرچند سازوکارها ما هنوز کامل نیست اما وارد فاز اجرایی این موضوع شدیم. 

معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بیان اینکه برای اولین بار صورت‌های مالی شرکت های بزرگ از جمله هزار شرکت و بانک های بزرگ منتشر شد، اظهار داشت: تجمیع همه حساب‌ها در خزانه یکی دیگر از موارد بود. در جلسه اخیر آقای رئیسی برخی دستگاه ها را توبیخ کردند که چرا پولی در حساب شماست که هنوز آن را وارد چرخه نکرده‌اید. اخیرا یک نفر مدعی شده بود که حقوق اعضای دولت دوبرابر شده است درحالی که این کذب محض است.

منصوری با اشاره به اینکه نزدیک به ۶۰ هزار پروژه عمرانی در کشور داریم که برای تکمیل آن ۹ هزار همت منابع لازم است، گفت: در سال گذشته کمتر از ۳۰۰ همت وارد فضای عمرانی کردیم که یکی از دستاوردهای دولت است که افتتاح پروژه هایی است از سوی رئیس‌جمهور و وزرا انجام می‌شود. اگر سالانه ۳۰۰ همت را کنار بگذاریم و فرضاً تورم را هم نادیده بگیریم، به اندازه ۳۰ سال آینده پروژه تعریف شده است. ما پروژه‌ها را دسته‌بندی کردیم و آنها که مولدترند و اثرگذاری بیشتری دارند را در اولویت قرار دادیم

وی افزود: ما پروژه جدیدی تعریف نمی‌کنیم چراکه کلنگ زنی ها توقع ایجاد می‌کند و دولت هدفگذاری اتمام پروژه های نیمه تمام را کلید زده است. همین موجب شده برخی پروژه‌های چند ده ساله به اتمام برسد. 

معاون اجرایی رئیس‌جمهور هدف از سفرهای استانی را تحقق عدالت و توازن منطقه‌ای و رسیدگی به درد مردم  و اصلاح فرهنگی رسیدگی به مردم دانست و گفت: تا امروز بیش از ۶ هزار مصوبه در این سفرها تصویب شد و بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد اعتبار عمرانی برای آن درنظر گرفته شده که تا پایان دولت باید تأمین اعتبار شود که تاکنون بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد پرداخت شده است. 

منصوری با بیان اینکه ارزیابی عملکرد مدیران در همه سطوح یکی از دستورکارهای دولت است، گفت: برخی دستگاه‌ها و مجموعه‌ها این ارزیابی را انجام می‌دهند؛ همچنین مردم و حلقه های میانی مثل نخبگان و خواص و دستگاه‌های نظارتی به دولت ارزیابی را منتقل می‌کنند و دولت بر این اساس تصمیم‌گیری می‌کند. 

وی افزود: دولت به هیچ‌کس چک سفید نداده است و عهد اخوتی با مدیران نبسته است و برای خدمت به مردم و گره گشایی اتفاق نظر داریم و هرجا به نفع مردم است باید تغییر و تحول مدیریتی اتفاق بیفتد. 

معاون اجرایی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بیش از ۵۴۰۰ کارخانه در دولت سیزدهم احیا شده که  در کهگیلویه و بویر احمد کارخانه قند یاسوج بود که رئیس جمهور در جشن بازگشایی آن شرکت کردند. ماشین سازی تبریز یکی دیگر از آنها بود و در استان‌های مختلف این کار صورت گرفت و بعد از این کار ۱۸ هزار شغل ایجاد شد و مابه‌ازای فعالیت کارخانه‌ها، ۱۱۶ هزار میلیارد سرمایه راکد مردم فعال شده است. 

منصوری درباره ساخت مسکن که از وعده‌های دولت بود، با بیان اینکه از برنامه ساخت ۴ میلیون مسکن تاحدودی عقب افتاده‌ایم چون شروع کار ساخت مسکن زمان می‌برد و برخی جاها مشکل زمین داریم و در برخی کلانشهرها محدودیت‌هایی داریم، گفت:  ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در مراحل مختلف عملیاتی هستند. برای مثال استاندار یزد در هر نقطه که امکان واگذاری زمین باشد، زمین به مردم می‌دهند و مردم همان را می‌توانند تبدیل به ثروت کنند. مجموعاً برای دو میلیون واحد دیگر هم زمین تأمین شده است. در این زمینه دولت مستقیماً وارد عمل شده است و برای ساخت بافت‌های فرسوده بسته‌های تشویقی خوبی درنظر گرفته شده است. 

وی افزود: طرح های مکمل دیگری در این زمینه در حال پیگیری است از جمله مالیات بر خانه‌های خالی که دولت مصمم است این خانه‌ها به چرخه برگردد؛ سامانه املاک و مستغلات راه اندازی شد و موجر و مستأجر خودشان قرارداد را می‌بستند و همین موجب شد رشد تورم مسکن منفی شود که بعد سالها این اتفاق رخ داده است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا