لرستان

مهارت‌آموزی سربازان؛ طرحی برای آینده جوانان

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران در خرم‌آباد، سربازی وظیفه  با اهدافی همچون امکان مشارکت مردم در دفاع؛ تأمین نیروی جوان، با انگیزه و باروحیه از مردم؛ کادرسازی، توانمندسازی و مهارت‌آموزی برای نظام انجام می‌گیرد که در گذشته دو هدف اول به نحو احسن انجام می‌شد یعنی فرد آموزش‌های نظامی می‌دید ولی مهارت‌آموزی کمرنگ بود. 

مطالبه مقام معظم رهبری و نیاز جامعه  در زمان انتصاب سردار باقری سبب شد تا مهارت آموزی کارکنان وظیفه را جزو برنامه‌های خود قرار  دهند  و در این راستا قرارگاه مهارت آموزی تشکیل داده شد. 

کارکنان وظیفه در طول خدمت با گذراندن آموزش مهارت‌آموزی حداقل یک مهارت فنی را یادگرفته تا زمینه اشتغال آن‌ها پس از پایان خدمت  تا حدودی فراهم شود. 

در اجرای طرح مهارت‌آموزی سربازان وظیفه مقرر شد کارکنان وظیفه‌ای که قبل از اعزام به خدمت، دارای یک تخصص فنی خاص بوده‌اند یا در مدت خدمت سربازی با به کارگیری تخصصی در نیرو‌های مسلح مهارت لازم را در فعالیت مربوطه کسب کرده‌اند، گواهی‌نامه رسمی صادر شود.

در این راستا بعد از جمع‌آوری مشاغل و مهارت‌ها و نیاز‌های بومی هر استان، سربازان وظیفه با توجه به علاقه و تخصص، در مهارت مدنظر پیش می‌روند که در لرستان نیز مانند کل کشور انجام می‌شود. 

مهارت آموزی ٢٨۶٠ سرباز در لرستان

سردار حبیب‌الله توکلی در این‌باره اظهار داشت:  قرارگاه مهارت‌آموزی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) از سال ۹۷ تا کنون توانسته تعداد ۲ هزار و ۸۶۰ نفر از سربازان را در رشته‌های مختلف آموزش دهد. 

وی با بیان اینکه سهمیه کارکنان وظیفه برای سال جاری ۸۶۳ نفر تعیین شده است، بیان کرد: توانسته‌ایم تا‌کنون هزار و ۴۰۲ نفر را آموزش دهیم که تعدادی از آن‌ها توانسته‌اند مدرک کسب کنند و تعدادی نیز در حال آموزش هستند. 

 

 

جانشین سپاه حضرت ابوالفضل(ع) استان لرستان عنوان کرد: اگر سهمیه دیگری نیز به استان داده شود تا پایان سال باز هم  این توانمندی و ظرفیت در لرستان وجود دارد  که با همکاری دستگاه‌های متولی که در قرارگاه مهارت‌آموزی عضو هستند، آموزش دهیم.

حشمت الله امان الهی نیز در این باره بیان کرد: به عنوان  دستگاه ورزش و جوانان متولی رصد و امور جوانان هستیم و خیلی از نیازمندی جوانان در اختیار‌مان نیست، اما یک سری کلاس‌های آموزشی مانند مربی‌گری، علم تمرین، علم تغذیه و. را می‌توانیم برای آن‌ها انجام دهیم. 

وی افزود:  سال ۹۸ اعتباری در خصوص مهارت‌آموزی سربازان قرار گرفته بود که فقط همان یک سال بود،   اما سال ۹۹ و ۱۴۰۰ این اعتبارات قطع شد و اگر  بنا باشد تفاهمی در سطح کلان انجام شود باید اعتبارات به استان‌ها تزریق شود تا برنامه‌ها اجرا شود. 

تسهیلات برای اشتغال سربازان کم است  

سرپرست اداره کل ورزش و جوانان لرستان بیان کرد: موضوع دیگر بحث اشتغال‌زایی است که  تفاهم‌نامه‌هایی با بانک کار‌آفرین و رسالت  انجام شده که مقدار وام‌ها کم است و زمینه اشتعال‌زایی را نمی‌تواند فراهم کند. 

سرهنگ قاسم محسنی مسوول اداره سرباز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این‌باره با بیان اینکه ان شالله کاستی‌ها در این زمینه از بین برود، افزود: دوران مهارت‌آموزی و دوران سربازی به گونه‌ای است که علاوه بر مشارکت در تامین امنیت، برای آینده این جوانان نیز برنامه ریزی شود که در عملکرد این چند ساله با گزارش‌های رسیده به ما ظاهرا موفق بودیم  و ان شالله که این موفقیت در جامعه نیز بروز پیدا کند. 

وی بیان کرد: ۴۰۰ هزار سرباز داریم که علاوه بر سرباز‌های در اختیار نیرو‌های مسلح، سرباز‌های مامور به سازمان‌های دولتی و ادارات نیز داریم که در درجه اول اولویت امنیت است که با مشارکت کارکنان وظیفه انجام می‌شود، اما در حوزه اوقات فراغت، نگه داش، به کارگیری و خدمات حوزه کار‌کنان وظیفه نیز کار‌های خوبی انجام می‌شود. 

مسئول اداره سرباز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد:هدف از مهارت‌آموزی در دوران خدمت سربازی آماده‌سازی جوانان برای اشتغال در جامعه  بعد از خدمت سربازی است و در این راستا ما مشوق‌هایی را برای قبل، حین و بعد از خدمت دیده‌ایم. 

افزایش تسهیلات بستگی به عملکرد استان‌ها دارد 

وی گفت: امسال توانستیم برای اولین بار  تسهیلاتی را  برای اشتغال سربازان بعد از خدمت از دولت بگیریم که بین استان‌ها توزیع شد که با استقرار دولت جدید واگذاری هم انجام می‌شود. 

محسنی افزود: مطمینان سهم هر استان بر اساس عملکرد است و هر استانی که  عملکردش در آموزش مهارت‌آموزی بیشتر باشد، سهم اشتغال سربازانش بیشتر از دیگر استان‌ها است. 

وی در رابطه با افزایش حقوق سربازان بیان کرد: پیش بینی بر این است افزایش ۱۰ درصدی حقوق برای سربازان تا دو ماه آینده داشته باشیم. 

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا