Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
مهمترین مصوبات هیأت دولت در سفر به اردبیل/ حل تنش آبی در رأس خواسته‌های مردم - خبرگزاری برگزیده های ایران
اردبیل

مهمترین مصوبات هیأت دولت در سفر به اردبیل/ حل تنش آبی در رأس خواسته‌های مردم

خبرگزاری یولن ـ اردبیل؛ مصطفی آمون: در پی سفرهای استانی رئیس جمهور در ماه‌های اخیر، زمزمه‌های حضور آیت الله رئیسی در دارالارشاد اردبیل نیز به گوش می‌رسید، مساله‌ای که در هفته گذشته تائید شد تا اردبیل مقصد هشتمین سفر هیات دولت باشد.

روز جمعه، سی‌ام مهرماه ۱۴۰۰، راس ساعت ۷:۱۴ بود که هواپیمای حامل رئیس جمهور و هیات همراه به زمین نشست تا مایه خیر و برکت برای استان اردبیل باشد. برکاتی که از مصوبات و بازدیدهایش هویدا بود و در آینده نیز بیشتر نمایان می‌شود.

 

برخی از وزرای دولت از یک روز قبل در استان حضور داشتند تا بازدیدهای میدانی از مسائل و مشکلات و پتانسیل‌های استان داشته باشند، بازدید‌ها و بررسی‌هایی که قرار بود تا در یک نشست، جمعبندی و تصمیمات مناسبی برای آنها گرفته شود.

حضور وزرا در تمامی شهرستان‌های استان اردبیل به نمایندگی از رئیس جمهور نشان دهنده عزم دولت برای رفع مشکلات اولویت‌دار و مهم استان بود.

 

رئیس جمهور در بدو ورود به استان اردبیل از طریق فرودگاه پارس آباد به بازدید از مجتمع کشت و صنعت مغان رفت. مجتمعی بزرگ که در سال‌های گذشته با مشکلاتی مواجه بود و خود آیت الله رئیسی در دوران ریاست بر قوه قضائیه دستور رفع مشکل آن و بازگرداندش به دامان مردم مغان را داده بود.

آیت الله رئیسی در سفر به استان اردبیل از کشت و صنعت مغان، عملیات اجرایی بزرگراه پارس آباد به اردبیل، پایاب سد خداآفرین، فرودگاه‌های اردبیل و پارس آباد و راه آهن اردبیل بازدید کرد. بازدیدی که قطعا جنبه استراتژیک داشت و به اهمیت کشاورزی، راه و گردشگری که مهم‌ترین مسائل برای تولید ثروت در استان اردبیل است توجه جدی داشت.

 

 

ظرفیت عظیم کشت و صنعت برای تولید و اشتغال‌زایی

آیت الله رئیسی در بازدید از کشت و صنعت مغان بر اهمیت و ظرفیت کشت و صنعت مغان برای تولید و اشتغال‌زایی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر این شرکت در اختیار دولت بوده و وجهی برای توقف و یا کندکردن توسعه این شرکت وجود ندارد و باید تمام تلاش خود را در راستای استفاده از این ظرفیت انجام دهیم.

وی افزود: با وجود چنین مجموعه عظیمی، بیکاری در منطقه و به خصوص شهرستان پارس‌آباد معنایی ندارد و طرح توسعه‌ای این شرکت باید توسط استاندار اردبیل پیگیری شده و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد تا شاهد توسعه و رونق تولید و افزایش اشتغال در این مجموعه باشیم.

 

تامین اعتبارات لازم برای بهره‌برداری از پروژه بزرگراه پارس آباد – اردبیل

آیت الله رئیسی در ادامه از پروژه بزرگ‌راه پارس آباد ـ  اردبیل نیز بازدید کرد. پروژه‌ای که از چند جهت برای استان حائز اهمیت است؛ کاهش تصادفات، گردشگری و انتقال محصولات کشاورزی به بزرگراه و راه مناسب نیاز دارد که با بهره‌برداری از این بزرگراه، رفع بسیاری از مشکلات در شمال استان اردبیل را شاهد خواهیم بود.

رئیس جمهور در پایان بازدید بر لزوم تامین منابع مالی این پروژه مهم تاکید کرد و افزود: تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تامین اعتبارات مورد نیاز انجام و در بودجه سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز منابع مالی لازم برای تکمیل پروژه اردبیل به پارس‌آباد در نظر گرفته شود تا گرهی از مشکلات مردم رفع شود.

 

تسریع و رفع مشکلات پایاب سد خداآفرین

وی در ادامه از پروژه بزرگ سد خداآفرین منطقه مغان بازدید کرد و در این بازدید پس از استماع گزارش وضعیت این پروژه بر تسریع و رفع مشکلات آن تاکید کرد.

بهره‌برداری کامل از این پروژه آبی می‌تواند تحولی عظیم در کشاورزی منطقه و افزایش تولیدات کشاورزی و باغی استان اردبیل ایجاد کند.

 

 

راه آهن اردبیل – میانه در سال ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود

رئیس جمهور پس از بازدید از پروژه‌های مهم پارس آباد وارد شهرستان اردبیل شد و در بدو ورود ضمن بازدید از فرودگاه اردبیل از مراحل اجرایی پروژه عظیم راه آهن اردبیل ـ میانه نیز بازدید کرد.

وی در این بازدید به طولانی شدن فرایند افتتاح و بهره‌برداری از پروژه راه آهن اردبیل اشاره کرد و گفت: تمام تلاش خود را برای تکمیل  هر چه سریع‌تر راه‌آهن اردبیل ـ میانه و افتتاح آن در سال آینده خواهیم کرد.

مطالبات نمایندگان استان اردبیل در مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور و هیات دولت چه بود؟

نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی با وجود بیان و مطالبه مشکلات مردم و استان اردبیل در مجلس، در سفر رئیس جمهور و هیات همراه در جلسات شورای اداری شهرستان‌ها حضور داشتند تا مسائل حوزه‌های انتخابیه خود را به گوش نمایندگان دولت برسانند.

اما در این بین شورای اداری استان اردبیل فرصتی شد تا ظرفیت‌ها و مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه هر یک از نمایندگان مجلس به صورت مستقیم به گوش رئیس جمهور برسد.

 

**صدیف بدری: راه آهن، اشتغال و آب روستاها مهم‌ترین درخواست مردمی

صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی اولین نماینده‌ای بود که در پشت تریبون جلسه شورای اداری استان اردبیل قرار گرفتو

وی به عدم تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل اشاره کرد و افزود: تاکنون پنج دولت به راه‌آهن اردبیل ورود کرده‌اند ولی هنوز به سرانجام نرسیده است.

بدری تکمیل سریع راه‌آهن اردبیل – میانه ، تکمیل راه‌آهن اردبیل – مغان و نیز اتصال آن به راه‌آهن جمهوری آذربایجان برای دسترسی به بازارهای حوزه روسیه و قفقاز را در رفع مشکلات اقتصادی این استان موثر دانست.

این نماینده مجلس همچنین لزوم احیاء جایگاه تاریخی اردبیل در بازارهای کشورهای همسایه، تکمیل راه‌آهن و ایجاد کریدور شمال – جنوب، اجرایی شدن منطقه آزاد استان، نهایی شدن مجوز ایجاد دانشگاه صنعتی اردبیل، تسریع در ایجاد بزرگراه‌ها در استان و تخصیص منابع بانکی حداقل سالانه ۹ هزار میلیارد ریال به بانک‌های استان برای رونق اقتصاد، تولید و گردشگری و  حل مشکل بیکاری ۷۰ هزار بیکار در استان تاکید کرد.

بدری همچنین اقدام عاجل دولت برای مشکل آب شرب موردنیاز بخش شرب، صنایع و گردشگری شهرها و روستاهای استان از محل رودخانه ارس، رودخانه قرزل‌اوزن و دریای خزر به عنوان مطالبات مردم خواستار شد.

 

**سید غنی نظری: بیکاری موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی و مهاجرت است

سید غنی نظری، نماینده مردم شهرستان‌های خلخال و کوثر نیز به عنوان دومین نماینده، دیدگاه‌ها و مسائل حوزه‌ انتخابیه خود را بیان کرد.

وی اشتغال را مهم‌ترین خواسته مردم دانست و گفت: بیکاری در این شهرستان‌ها سبب نارضایتی و از طرفی هم موجب افزایش آسیب‌های اجتماعی و مهاجرت شده است.

نظری، ایجاد فرمانداری ویژه در شهرستان خلخال، نبود صنایع، لزوم تخصیص اعتبار برای سدهای نیمه کاره معیشتی و بهره‌مندی عادلانه از نیروی انسانی متخصص در سطح کشور و استان را به‌عنوان مطالبات اصلی حوزه‌ انتخابیه خود بیان کرد.

 

**عباس جهانگیرزاده: از تعیین تکلیف منطقه آزاد تا بیمارستان اصلاندوز

نماینده سوم که در جلسه شورای اداری استان اردبیل با حضور رئیس جمهور سخن گفت، جهانگیرزاده، نماینده مردم شهرستان‌های پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز بود.

وی به بهره‌مندی از ظرفیت‌های دشت حاصلخیز مغان، تعیین تکلیف سریع منطقه آزاد تجاری، ایجاد بارانداز ریلی، تسهیل در صادرات محصولات کشاورزی به حوزه قفقاز، ایجاد بیمارستان در شهرستان اصلاندوز را جزو مطالبات مردم حوزه انتخابیه خود اعلام کرد.

 

**محمود عباس زاده: مشکل آب به مهاجرت مردم شهرستان می‌شود

محمود عباس زاده، نماینده دیگری بود که در جلسه شورای اداری استان اردبیل به سخنرانی پرداخت. وی به مساله تامین آب روستاها تاکید کرد و گفت: بخش رضی و ارشق این شهرستان محروم بوده و مهم‌ترین مطالبات مردم آنها نیاز اولیه یعنی آب آشامیدنی است.

وی اظهارکرد: عدم رفع این مشکلات به مهاجرت بیشتر اهالی از این شهرستان می‌انجامد.

 

**ولی اسماعیلی: بیکاری و نبود اشتغال عامل مهاجرت مردم شهرستان گرمی

ولی اسماعیلی، نماینده مردم شهرستان‌های گرمی و انگوت نیز در جلسه شورای اداری گفت: تبعیض در زمینه توسعه ، بیکاری و نبود اشتغال سبب شده مردم از شهرستان گرمی مهاجرت کرده و در حال حاضر جمعیت این شهرستان از ۱۲۵ هزار نفر در ۱۰ سال پیش به ۶۲ هزار نفر کاهش یافته است.

وی ایجاد تحول اساسی در بسترهای توسعه را مهم‌ترین عامل در راستای جلوگیری از مهاجرت دانست و افزود: توسعه در همه مناطق کشور باید بر اساس اصل متوازن و شاخص‌های پیشرفت باشد و در غیر این صورت مشکلات و محرومیت‌ها روز به روز افزایش خواهد یافت.

**حجت الاسلام سید کاظم موسوی: توجه جدی به توسعه استان مطالبه مردم است

حجت الاسلام سید کاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه شورای اداری، پتروشیمی، صنایع تبدیلی، کارخانه‌های راکد، مواد اولیه، سرمایه در گردش، رسیدگی به محلات سیزده گانه، راه آهن و منطقه آزاد تجاری را از جمله مطالبات مردم منطقه دانست.

 

**علی نیکزاد: پیگیری مصوبات سفرهای استانی

علی نیکزاد، نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین و نائب رئیس مجلس نیز در جلسه شورای اداری با اشاره به این‌که همه می‌دانیم رئیس‌جمهوری چه دولتی را تحویل گرفته، اظهارکرد: تورم ، وضعیت خزانه و تعهداتی که دولت قبلی ایجاد کرد چه بود و چه شد.

وی گفت: زمانی در کشور ما انقلاب شد ۷۵ درصد مردم در روستا زندگی می‌کردند، ولی در زمان فعلی این میزان به دلیل محرومیت روستاها و افزایش مهاجرت به ۲۲ درصد رسیده است.

وی بیان کرد: مشکلات مربوط به آب شرب، آب کشاورزی، وضعیت معیشتی، راه‌ها، اینترنت و اجرای طرح هادی که خواسته روستاها است اگر در کنار اقتصاد روستاها حل نشود این درصد مهاجرت از روستاها به شهرها بیش از این افزایش خواهد یافت.

وی افزود: سفر امروز رئیس‌جمهوری و هیات دولت به استان اردبیل بسیار مبارک است ، کار استاندار اردبیل را یک سال جلو انداخت.

نیکزاد گفت: مصوبات دولت در سفرهای استانی در هیات رئیسه و یا در مجلس پیگیری می‌شود، این سند مصوبات سفر اگر محقق شود همه مطالبات استاندار و  نمایندگان استان اردبیل محقق خواهد شد.

براساس اظهارات نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، اشتغال و رفع بیکاری، راه آهن، آب روستایی، راه‌های مواصلاتی، رفع محرومیت برخی شهرها و مناطق استان، اشتغال روستایی، منطقه آزاد و … جزو مهم‌ترین مطالبات مردم استان است.

اما پس از بررسی‌ و حضور وزرای دولت در شهرستان‌های استان اردبیل و بازدید حضوری از ظرفیت‌ها و مسائل و مشکلات این مناطق، مصوبات رئیس جمهور و وزرای دولت اعلام شد. این مصویات نشان‌دهنده این است که در روزهای آینده شاهد اتفاقات خوب و جهش در بخش‌های مختلف استان خواهیم بود.

 

**حوزه راه و شهرسازی

*ساخت ۸۰ هزار واحد مسکونی در ظرف چهارسال در استان اردبیل

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: براساس پیش بینی‌های جمعیتی، ساخت ۸۰ هزار واحد مسکونی به استان  ابلاغ کردیم که باید ظرف چهار سال آینده ساخته شود و در گام اول باید عملیات اجرایی ۴۰ هزار واحد شروع شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دیروز آغاز عملیات اجرایی ۴۰ هزار واحد مسکونی در شهر اردبیل کلنگ‌زنی شد و با توجه به اینکه این طرح متقاضی محور است مردم حتما در سامانه ثبت نام کنند.

 

*آغاز عملیات اجرایی راه آهن اردبیل ـ پارس آباد در سال ۱۴۰۱/ تزریق ۱۰۵۰میلیارد تومان به پروژه راه آهن

وی در ادامه با بیان اینکه راه آهن پارس آباد ـ اردبیل نیز جزو نیازمندی‌های استان اردبیل است ادامه داد: مطالعات این‌پروژه نهایی شده و انشالله عملیات اجرایی آن سال ۱۴۰۱ شروع خواهد شد و تلاش خواهیم کرد در این‌پروژه از مزیت‌‌های بخش خصوصی استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پروژه راه آهن میانه ـ اردبیل مگا پروژه محسوب می‌شود و برای اتمام آن هزار و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده، اظهار کرد: این پروژه تا به امروز پیشرفت خوبی داشته و قطعا با تخصیص اعتبار در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید اما جهت مشخص کردن زمان دقیق اتمام پروژه فردا با پیمانکاران و مشاوران طرح جلسه‌ای برگزار می‌کنیم.

 

*مشکلات فرودگاه اردبیل ظرف ۲ماه آتی رفع می‌شود

وی  در خصوص حمل و نقل هوایی به دو فرودگاه اردبیل و پارس آباد اشاره کرد و گفت: هر دو فرودگاه دارای مشکلات اساسی هستند که تلاش می‌کنیم مشکلات را مرتفع کنیم. کنسلی‌ها مکرر در فرودگاه اردبیل فردا بررسی و تصمیمات نهایی گرفته خواهد شد البته قطعا مشکلات فرودگاه اردبیل ظرف دوماه آتی حل خواهد شد.

 

*احداث ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل/ اختصاص ۶۵۵میلیارد به بزرگراه‌های استان

قاسمی با بیان اینکه  در بزرگراه‌های استان اردبیل یک عقب ماندگی جدی نسبت به شاخص‌های کلی کشور  وجود دارد که باید در این حوزه اعتبارات ویژه پیش بینی شود ادامه داد: ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در استان در دست احداث است که  ۶۵۵ میلیارد تومان  اعتبار  در این سفر به بزرگراه‌های استان اختصاص یافته است.

وی این مقدار بزرگراه را برای استان کافی ندانست و گفت: باید برای احداث ۳۰۰ کیلومتر دیگر هم در سال‌های آتی اعتبارات بیشتری پیش بینی شود تا استان بتواند به شاخص های کشور نزدیک شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه بزرگراه پارس‌آباد نیز گفت: در این سفر اعتباری برای این پروژه در نظر گرفته شده است که در جلسه راه و شهرسازی مشخص شد. اعتبار کافی نیست و تصمیم‌گرفتیم از منابع دیگری برای این بزرگراه تامین اعتبار کنیم و این اعتبار قطعا در سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی پروژه موثر خواهد بود.

 

*۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای راه‌های روستایی در نظر گرفته شده است

 قاسمی بیان کرد: در حوزه راه‌های روستایی هم استان اردبیل یک عقب ماندگی جدی دارد که برای حل این مشکل ۱۶۵ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است که در راه روستایی مناطق محروم توزیع خواهد شد، اما باز نیاز است در سال‌های آتی اعتبار زیادی اختصاص یابد.

 

*تکمیل تونل دوم حیران در سال آینده/ اختصاص ۴۰۰۰میلیارد اعتبار برای تکمیل تونل

وی در جریان بازدید از عملیات اجرایی تونل دوم حیران با اشاره به اتمام بخش حفاری آن تا پایان امسال اظهار کرد: برای تکمیل تونل حیران چهار هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده می‌شود.

*بیمارستان موقوفی نجف‌زاده در زمان مقرر تکمیل می‌شود

وزیر راه همچنین در بازدید از بیمارستان موقوفی نجف‌زاده اردبیل گفت: با تکمیل این بیمارستان در زمان مقرر کمبود تخت بیمارستانی در اردبیل کاهش خواهد یافت.

*اختصاص ۲۰۰۰میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی استان اردبیل

وی تاکید کرد: در حوزه راه و شهرسازی دو محور راه سازی و مسکن در دستور کار قرار دارد و برای حل مشکلات زیرساخت‌های حمل‌و‌نقلی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این ۲۰۰۰ میلیارد تومان مربوط به مصوبات سفر برای توسعه بزرگراه‌ها، راه آهن و راه‌های روستایی استان اردبیل است.

 

حوزه گردشگری

*توسعه گردشگری سلامت با استفاده از ظرفیت‌های سرعین

سید عزت الله ضرغامی با بیان این‌که حوزه گردشگری در استان اردبیل باید تقویت شود، اظهار کرد: وجود آبگرم‌های سرعین نقطه قوت در توسعه گردشگری سلامت، تندرستی و جذب گردشگر است که باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کرد.

*افتتاح ۲۷ طرح مختلف گردشگری، میراث فرهنگی و گردشگری استان اردبیل

با حضور وزیر میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی ۳۷ پروژه در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل به بهره‌برداری رسید.

۱۳ مورد از این ‍پروژه‌ها مربوط به پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی شامل ساماندهی و ایجاد صحن قیزیل‌باشلار، مرمت کاشی ساقه گنبد شاه اسماعیل، مرمت و ساماندهی مدرسه پورسینا عمارت دارالارشاد٬ ساماندهی قبرستان مطهر شهیدگاه٬ نورپردازی حیاط باغ٬ یکسان سازی کاشی سردر های مغازه میدان عالی‌قاپو٬ نوسازی حفاظت الکترونیکی مجموعه با دوربین‌های مداربسته به تعداد ۷۰ عدد و سیستم دزدگیر٬ راه‌اندازی موزه سکه٬ موزه اسناد٬ موزه کتیبه‌های سنگی٬ موزه قطعات سفال٬ موزه سفال و موزه عکس‌های قدیمی است.

تکمیل روشنایی منطقه نمونه گردشگری سردابه٬ فاز اول مسیر دسترسی به تله‌کابین حیران٬ تکمیل زیرساخت‌های گردشگری گیلارلو شامل روشنایی مسیر٬ مرمت و ساماندهی بقعه شیخ کشف‌الدین انصاری خلخال٬ المان صنایع‌دستی عنبران نمین(شهر ملی گلیم)٬ مرمت و ساماندهی قبرستان تاریخی اونار مشگین‌شهر٬ مرمت راستی اصلی بازار زرگران اردبیل٬ اجرای صحن فرهنگی جمعه مسجد اردبیل٬ مرمت و بازسازی قبرستان تاریخی اودلو بیله‌سوار و مرمت فاز اول مدرسه تاریخی جعفری اسلامی اردبیل از جمله طرح‌های افتتاحی در این برنامه بود.

از دیگر طرح‌های افتتاحی در استان یادمان شهدای گمنام بیله‌سوار٬ مستندسازی و مرمت کاروانسرای سنگی شاه عباسی صائین نیر(ثبت جهانی)٬ مرمت و احیای فاز اول حمام تاریخی سولا٬ تکمیل فاز اول زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری گیلارلو گرمی٬‌ موزه صنایع‌دستی در شهرستان‌های کوثر٬ بیله‌سوار و پارس‌آباد٬ تملک خانه خاندان موذن‌زاده اردبیلی برای ایجاد موزه خاندان موذن‌زاده است.

افتتاح زیپ‌لاین مجتمع گردشگری شرکت مکان‌شهر دربند هیر٬ محوطه گردشگری قصر چوبی ازناو خلخال٬ اقامتگاه بومگردی حسن قهرمان‌زاده٬ هتل یک‌ستاره محمد عیسی‌زاده٬ محوطه گردشگری همرنگ و اقامتگاه بوم‌گردی آرامان نیز انجام و برای خدملت‌رسانی به شهروندان و گردشگران راه‌اندازی شد.

 

حوزه نیرو(آب و برق)

*یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان طرح آب و برق در اردبیل بهره‌برداری می‌شود

وزیر نیرو گفت: در حوزه آب و برق و آبفا پروژه‌های زیادی در استان اردبیل در حال اجراست و از پاییز امسال تا بهار سال ۱۴۰۱ یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان طرح به بهره‌برداری خواهد رسید.

*سد عمارت در آستانه افتتاح است/ آب شرب گرمی از سد عمارت تامین می‌شود

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های سدسازی در استان اردبیل گفت: با بهره‌برداری از سدهای در دست اجرا زمینه مناسبی برای مهار آب‌های سطحی فراهم می‌شود. به گفته وی ، سد عمارت در آستانه افتتاح است و سد عنبران نیز با تزریق اعتبار تا بهار سال آینده آبگیری خواهد شد.

او بیان کرد: از سد عمارت آب شرب برای شهرستان گرمی تخصیص یافته و برای مجتمع آبرسانی روستایی موران هم اعتبار در نظر گرفته شده است.

تامین آب شرب همه روستاهای بالای ۲۰خانوار تا ۴سال آینده

محرابیان با اشاره به اقدامات انجام یافته در زمینه آبرسانی به روستاهای استان اردبیل گفت: در استان اردبیل طی چهار سال آینده روستای بالای ۲۰ خانواری نخواهد بود که موضوع و مشکل آب آن را حل نکنیم.

تامین برق شهرک گلخانه‌ای پارس آباد هیچ محدودیتی ندارد

وی اظهارکرد: در حوزه برق برای افزایش ظرفیت تولید ۲ طرح توسعه‌ای داریم که تا پایان سال ۱۴۰۱ به پایان خواهد رسید.

وی افزود: برای شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد مغان هیچ محدودیتی برای برق‌رسانی نداریم.

 

حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی

*اختصاص ۲۰۰میلیارد تومان برای تکمیل پروژه تالار شهر/ اختصاص ۲۰میلیارد تومان برای تکمیل ۶مجتمع فرهنگی و هنری

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تسریع در اجرای پروژه مجتمع فرهنگی، هنری شهر اردبیل (تالار شهر) خبر داد.

وی افزود: ایجاد سالن تئاتر، سالن موسیقی و کتابخانه در این مجموعه کم‌نظیر هدیه دولت مردمی به مردم استان اردبیل خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: ۲۰ میلیارد تومان نیز برای تکمیل و تجهیز ۶ مجتمع فرهنگی، هنری به تصویب رسید.

 

حوزه کشاورزی

استان اردبیل و به‌خصوص منطقه مغان قطب کشاورزی کشور بوده و شغل یک سوم مردم استان کشاورزی است. از این رو توجه به این حوزه می‌تواند نقش مهمی در کاهش بیکاری، مهاجرت به شهرها، کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعه روستاها و … داشته باشد.

حضور رئیس جمهور در مجتمع کشت و صنعت مغان به عنوان بزرگترین مرکز تولید محصولات کشاورزی و باغی و رسیدگی به مشکلات آن موید این مساله است که دولت توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی استان اردبیل خواهد داشت.

 

*اختصاص ۲۰۰۰میلیارد برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: استان اردبیل و دشت مغان در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری دارای ضعف اساسی است و باید زنجیره ارزش در این استان بویژه پارس‌آباد مغان احیا شود.

ساداتی نژاد ادامه داد: بانک کشاورزی ۲ هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده است و برای تکمیل استخرهای معیشتی نیمه‌تمام استان اردبیل نیز ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص خواهد یافت.

*اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکل مجتمع بزرگ گلخانه‌ای پارس آباد

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ساخت بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در پارس‌آباد مغان بیان کرد: این مجتمع در زمینه برق و گاز مشکل دارد و ۲۰۰ میلیارد تومان برای حل مشکل آن تخصیص یافته است چرا که ۱۰ هزار نفر در این مجتمع اشتغال خواهند یافت و ۲۰۰ هزار تن بر تولید محصولات منطقه افزوده خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: با افتتاح طرح پایاب سد خداآفرین این طرح یک میلیون تن افزایش محصول برای کشور به ارمغان می‌آورد.

وی به وجود ۶۷ هزار نفر عشایر در استان اردبیل بیان کرد: در زمینه تکمیل آبرسانی سیار به مناطق عشایری و نیز پروژه اسکان عشایر اقدام‌هایی در حال انجام است که باید تسریع شود.

 

حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی

*تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تامین اجتماعی در منطقه

حجت الله عبدالملکی با اشاره به محرومیت مناطق گرمی و انگوت استان اردبیل در خصوص حمایت و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تامین اجتماعی در منطقه قول مساعد داد.

*روند احداث دامپروری صنعتی شستا در انگوت تسریع می‌شود

عبدالملکی با اشاره به دغدغه مردم در بحث اشتغال، گفت: روند احداث دامپروری صنعتی شستا در منطقه انگوت با نگاه به تکمیل زنجیره ارزش افزوده و ایجاد اشتغال تسریع خواهد شد.

 

توجه به حوزه‌های کشاورزی و گردشگری اردبیل در اولویت قرار می‌گیرد

آیت الله رئیسی نیز هم در بدو ورود به استان اردبیل و هم در جلسات با نخبگان و جلسه شورای اداری بر وجود ظرفیت‌های فراوان در استان اردبیل تاکید کرده و توسعه و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها را عامل شکوفایی استان دانست.

وی افزود: استان اردبیل قطب کشاورزی است و با توجه به ظرفیت‌های بسیاری که دارد باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و چرخش ارزش افزوده در حوزه کشاورزی و گردشگری از جمله مسائلی است که باید در استان اردبیل توسعه یابد.

 

توجه به اقتصاد روستاها ضروری است

آیت الله رئیسی، یکی از علل گسترش حاشیه‌نشینی در شهرها را عدم توجه به اقتصاد روستاها دانست و گفت: باید برای ماندن کشاورزان در روستاها به درآمد و فروش تضمینی محصولات آن توجه کرد.

وی افزود: روستاها کارخانه بزرگ تولید هستند که باید تولیدات روستائیان برنامه‌ریزی و خرید این محصولات تضمین شود.

 

سامان‌دهی پروژه‌های نیمه تمام جزو اولویت‌های اصلی دولت است

توجه به اولویت‌ها در رفع مسائل و مشکلات و پروژه‌های نیمه تمام از جمله مواردی بود که رئیس جمهور در پایان سفر یک‌روزه خود به استان اردبیل به آنها تاکید کرد.

همینطور در این سفر، توجه به کشت و صنعت مغان، راه‌های مواصلاتی استان، راه آهنم اردبیل ـ میانه، ایجاد منطقه آزاد تجاری، اقتصاد روستاها و احیاء کارخانجات نیمه فعال در راستای رفع بیکاری در استان ار جمله مواردی بود که در دستور کار دولت قرار گرفت.

انتهای پیام/۳۴۶۳/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا