لرستان

مهمترین مطالبات مردم پلدختر در آستانه سفر رئیس جمهور/ اینجا آثار سیل کماکان خودنمایی می‌کند

خبرگزاری برگزیده های ایران  پل‌دختر_ هما کریمیان؛ مردم لرستان در روزهای آینده میزبان ریاست جمهور و برخی از وزرای دولت خواهند بود.

با توجه به وجود مشکلاتی که در سالیان گذشته در لرستان تلنبار شده است، مردم انتظار دارند در این سفر تصمیمات خوبی برای رفع مشکلات موجود اخذ شده و اقدامات لازم در راستای رفع محرومیت در این استان انجام شود.

مردم شهرستان پلدختر که به هویزه ثانی نیز شناخته می شود امیدوارند سفر رئیس جمهور برای رفع مشکلات این شهرستان مفید و موثر باشد.

بسیاری از مشکلات وجود در پلدختر در حوزه‌های زیرساختی است که بخش اعظم آن به واسطه سیل دو سال قبل از بین رفت.

به منظور شنیدن صحبت مردم پلدختر و مطالبه آنها از دولت سیزدهم در آستانه سفر رئیس جمهور به لرستان، به میان آنها رفتیم و گوشه‌ای از صحبت مردم این دیار را شنیدیم که در ادامه آمده است.

قطب انجیر منطقه اسیر دلالان است

یکی از شهروندان پل‌دختری گفت: ما از رئیس‌جمهور انتظار داریم به استان لرستان به ویژه شهرستان پل‌دختر در شرایط سخت تحریم و مشکلات اقتصادی به دلیل محرومیت جدی وقابل لمس، توجه جدی‌تری داشته باشند.

 وحید قنبری به خبرنگار برگزیده های ایران گفت: شغل غالب در شهرستان پل‌دختر کشاورزی، دام‌داری و در شمال شهرستان باغ‌داری است که در شرایط کنونی با وجود حوادث تلخ طبیعی، خشک‌سالی، سیل و مسائل دیگر مانند گرانی نهاده‌ها، کشاورزان دیگر قادر به ادامه کار نیستند و مشکلات معیشتی سخت مردم این منطقه را تحت فشار قرار داده است.

 

وی افزود: پل‌دختر قطب تولید انجیرسیاه در کشور است اما سوددهی تولیدات باغی به دلایل مختلف کم‌آبی، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، واسطه‌ها و دلالان بسیار پایین است.

خشکسالی و گرانی علوفه مشکل جدی عشایر است

یکی دیگر از شهروندان پل‌دختر گفت: تغییرات اقلیمی، خشک‌سالی و از طرفی طغیان آب رودخانه‌ها و به ویژه گرانی، موجب کاهش قدرت ریسک کشاورزان پل‌دختری در کاشت مزارع خود شده است.

 غلام کریمی به خبرنگار برگزیده های ایران خاطرنشان کرد: هنگام برداشت محصولات کشاورزی به دلیل عدم وجود میدان میوه و تره‌بار و حضور دلالان و واسطه‌ها، تولیدات کشاورزی در منطقه به نازل‌ترین قیمت به فروش می‌رسد و این امر موجب متضرر شدن کشاورزان و باغ‌داران واز بین رفتن انگیزه آنان شده است.

 

 وی افزود: خشک‌سالی و گرانی علوفه نیز موجب از رونق افتادن بازار تولیدکنندگانی هم‌چون عشایر غیور لرستان از جمله در پل‌دختر شده که برای برون‌رفت از این مشکلات نیاز به تامل عمیق در برنامه‌ها و سیاست‌های دولت و مسئولان و اجرای آن در منطقه می‌باشد.

یکی دیگر ازبازاریان پل‌دخترگفت: متاسفانه این شهرستان خالی از هرگونه کارخانجات صنعتی و سرمایه‌گذاری است و فقر، محرومیت و بیکاری در این منطقه، موج می‌زند و در برخی خانواده‌ها چند جوان بیکار اما تحصیلکرده وجود دارد که برای ادامه زندگی و اقدامی مانند تشکیل خانواده آن هم در این شرایط سخت، نیاز به شغل دارند.

 خانواده‌هایی که درگیر مشکلات ناشی از سیل ۹۸ هستند

اصغر محمودوند نیز به  خبرنگار یادآورکر شد: بیکاری موجب شده برخی جوانان تحصیلکرده پل‌دختری که نان‌آور خانه هستند، در مواردی به ناچار به شغل‌های کاذب و پرخطر مانند راننده خودرو‌های شوتی روی بیاورند، کما این‌که چند تن از بهترین جوان‌های منطقه در این راه جان خود را از دست دادند.

 

 یکی دیگر از شهروندان پل‌دختر گفت: سیل فروردین ماه سال ۱۳۹۸، در زمینه افزایش مشکلات در پل‌دختر،گل بود به سبزه نیز آراسته شد ،گرچه خدا را شکر می‌کنیم که  این حادثه طبیعی تلفات جانی در شهرستان نداشت ، اما هم‌چنان برخی خانواده‌ها درگیر مشکلات ناشی از این بحران طبیعی هستند.

سیل‌زدگان روستای چم‌مهر زیرساخت ندارند

همچنبن احسان دیناروند در گفت‌وگو با خبرنگار برگزیده های ایران عنوان کرد: برخی سیل‌زدگان شهرستان پل‌دختر در شهرهای پل‌دختر و معمولان و روستاهای حاشیه رودخانه کشکان که خانه و کاشانه خود را از دست دادند، هنوز نتوانستند به دلیل عدم التزام برخی دستگاه‌های اجرایی به تعهدات خود، در خانه‌های بازسازی شده مستقر شوند.

وی افزود: برخی از آنان نیز که در سایت‌ها ساکن شده‌اند، مانند سیل‌زدگان روستای چم‌مهر زیرساخت ندارند و بامشکلات عدیده‌ای دراین زمینه مواجه هستند که رسیدگی به آن مطالبه جدی اهالی است.

توسعه واشتغال‌زایی، نیازمند مدیریت صحیح، جهادی و قوی

یکی دیگر از شهروندان پل‌دختر نیز به برگزیده های ایران گفت: این شهرستان در شرایطی با گذشت زمان محروم‌تر می‌شود که دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوان در حوزه‌های مختلف منابع آبی، اراضی مرغوب، راه‌ها، آثار تاریخی و گردش‌گری و … است که تبدیل آن به بالفعل و استفاده در راستای تولید رونق، توسعه واشتغال‌زایی، نیازمند مدیریت صحیح، جهادی و قوی است.

احمد خدایی بیان کرد: متاسفانه برخی افراد در مجموعه مدیریتی شهرستان پل‌دختر به دلایل مختلف جناحی ،سیاسی، گروهی یا قومی و قبیله‌ای، بیش از آنکه به فکر راه و چاره برای رفع مشکلات موجود سر راه مردم باشند، دنبال جلب رضایت اشخاص متوقع هستند و شاید بسیار کم احساس پای‌بندی به وظایف محوله دارند.

بازسازی زیرساخت‌ها نیاز به ورود جدی مسئولان دارد 

یک کشاورز معمولانی نیز به برگزیده های ایران گفت: به طور کلی شهرستان پل‌دختر در زمینه احداث و بازسازی زیرساخت‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام نیاز به ورود جدی مسئولان دارد ،به طور مثال پمپاژهای کشاورزی که نیاز کشاورزان برای آبی کردن اراضی و توسعه کشاورزی در پل‌دختر محسوب می‌شوند، طعمه سیل شد و هم‌چنان بازسازی نشده است.

علی کوشکی اظهار کرد: دیواره‌های ساحلی و حفاظتی شهرهای پل‌دختر و معمولان ، نیمه‌تمام مانده و موجب نگرانی مردم از نفوذ مجدد آب به خانه‌ها در سیلاب‌های احتمالی شده است. 

 

وی افزود: دیوار حفاظتی گلزار شهدای شهر معمولان نیز از جمله پروژه‌هایی است که به مطالبه جدی خانواده شهدا و مردم منطقه تبدیل شده و برای تحقق و تکمیل نیاز به ورود جدی مسوولان دارد.

انتهای پیام/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا