سمنان

مهم‌ترین تهدیدهای زیستی در سمنان/ از پیشروی کویر تا دپوی زباله

به گزارش برگزیده های ایران از سمنان، ایرج کارخایی پیش از ظهر امروز در دیدار با سیدمحمدرضا هاشمی، استاندار سمنان که در سالن کوثر استانداری برگزار شد، با بیان اینکه هشتم تا ۱۴ آبان، هفته پدافند غیرعامل را گرامی می‌داریم، اظهار کرد: ۲۰۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته پدافند غیرعامل در استان در حوزه‌های آموزش، رزمایش و مانور و فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی تدوین شده است.

وی اضافه کرد: سمنان، یک استان استراتژیک ازلحاظ مناطق ثقل، راهبردی و مهم است و می‌تواند نقش بسیار تأثیرگذاری در پدافند غیرعامل داشته باشد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان بیان کرد: یکی از مسائل و مشکلات مهم، کمبود آب است که موردتوجه و دغدغه پدافند غیرعامل قرار دارد.

کارخایی ادامه داد: ارتباطات گسترده، استقرار صنایع آلاینده، تالاب‌ها، دپوی زباله، خشسکسالی، پیشروی کویر و …، مباحثی است که در حوزه تهدیدات زیستی در استان موردتوجه قرار دارد.

وی با بیان اینکه تجهیز آزمایشگاه تخصصی مرجع برای تشخیص سریع بیماری‌ها در حوزه زیستی از نیازهای استان سمنان است، عنوان کرد: تهدیدات سایبری نیز همانند کشور، در بحث امنیت، حفاظت و ایمنی زیرساخت‌ها موردتوجه و محور اصلی پدافند غیرعامل است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان افزود: زیرساخت‌های بسیار خوبی ازجمله فیبر نوری، مراکز مخابراتی و سایر موارد در حوزه فناوری در استان وجود دارد که استان سمنان می‌تواند به یک مرکز امن سرورها تبدیل شود.

کارخایی با بیان اینکه دشمن در حوزه سایبری امروز آرایش جنگی به خود گرفته است که باید در این خصوص با توجه ویژه، آمادگی لازم را داشته باشیم، گفت: بحث تهدیدات شیمیایی از دیگر حوزه‌های پدافند غیرعامل است که در استان سمنان نمود مشخصی دارد.

وجود  ۲۰ واحد تولیدی پرخطر در استان سمنان

وی افزود: ۱۵۰ واحد تولیدی در استان سمنان در حوزه شیمیایی فعال است که ۲۰ واحد پرخطر محسوب می‌شوند و مباحث و اقدامات پدافند غیرعامل در خصوص ایجاد آمادگی نسبی برابر تهدیدات این بخش، در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان تصریح کرد: تهدیدات کالبدی نیز از دیگر حوزه‌های دارای اهمیت است که مصون‌سازی زیرساخت‌ها در این بخش موردتوجه قرار دارد.

کارخایی ادامه داد: تمامی طرح‌ها و پروژه‌های مختلف در استان سمنان به‌واسطه توجه به حوزه پدافند کالبدی، ملزم به استعلام از اداره کل پدافند غیرعامل هستند و بازدید از این طرح‌ها نیز به‌صورت مستمر انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حفاظت از جان مردم و صیانت از زیرساخت‌ها، همواره موردتوجه پدافند غیرعامل قرار دارد، تصریح کرد: طرح جامع پدافند غیرعامل استان سمنان پیگیری و در پنج فاز تهیه و تدوین و در سال جاری از آن رونمایی شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان اضافه کرد: در طرح جامع پدافند غیرعامل استان سمنان ضمن شناسایی ظرفیت‌ها، قابلیت و تهدیدات، راهکارهای برون از آن را نیز مشخص کرده است.

کارخایی اظهار کرد: طبقه‌بندی و سطح‌بندی مراکز ثقل استان سمنان انجام شد، ۶۱ دستگاه با ۲۶۳ مرکز در این طرح قرار گرفته‌اند که تعدادی از این مراکز حساس، مهم و قابل حفاظت هستند.

وی با بیان اینکه در استان سمنان، ۱۹ مرکز پرخطر شناسایی شده است، گفت: حفاظت و صیانت از زیرساخت‌ها و منابع آبی استان و مولدهای برق اضطراری، از دیگر محورهای پدافند غیرعامل استان است.

مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری سمنان با اشاره به اینکه ۷۳ دستگاه اجرایی استان به مولد برق اضطراری مجهز شدند، افزود: ۱۴۰ رابط پدافند غیرعامل در دستگاه‌های اجرایی استان، همراه و همیار ما در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف این اداره کل هستند.

انتهای پیام/۲۵۶۸/س/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا