گیلان

موانع ترانزیتی ایران-آذربایجان با دیپلماسی قابل‌حل است

سید جلال جلالی فر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به کارشکنی دولت آذربایجان در ترانزیت کامیون‌ها، اظهار کرد: گمرک آذربایجان پس از رسانه‌ای شدن بحث ترانزیت ارمنستان در تردد کامیون‌ها به بهانه مختلف مانند خرابی دستگاه ایکس ری، قطعی سیستم و امثالهم مانع‌تراشی می‌کند.

وی با بیان اینکه مشکلات ترانزیتی بین ایران و آذربایجان قابل‌حل است، افزود: با توجه به همسایگی کشور آذربایجان با ایران باید موانع موجود با روش‌های دیپلماسی حل شود.

عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اذعان به اینکه اغلب صادرات کالاها از ایران به مقصد روسیه است، گفت: مسیر ترانزیت ایران و البته جزئی از مسیر کریدور شمال و جنوب در قلمرو آذربایجان قرار دارد و ازاین‌رو روسیه نیز باید با مقامات آذربایجان مذاکره کنند تا این مسیر دستخوش موضوعات موقت سیاسی نشود.

جلالی فر با تصریح بر اینکه مسیر دریایی نمی‌تواند جایگزین مسیر ریلی و جاده‌ای شود، گفت: ما نباید به فکر جایگزین مسیر ترانزیتی باشیم چراکه حجم صادرات کشورمان با همه ظرفیت‌های لجستیکی بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه باید تمامی میسرها را فعال، موانع را برداشته و حتی تقویت کنیم، افزود: در مسیر حمل‌ونقل دریایی مشکلات فراوانی از قبیل کمبود ناوگان دریایی، فقدان کشتی رو – رو، فقدان کشتی کانتینری، فقدان سردخانه در بنادر انزلی و بنادر جنوبی روسیه و دشواری مقررات و ضعف‌های خدمات اداری مربوط به ترخیص وجود دارد که باید به دنبال ترخیص مقررات باشیم.

انتهای پیام/۳۳۸۹


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا