علمی و فناوری

موبایل اندرویدی هم دیگر نمی‌شود خرید!

موبایل اندرویدی هم دیگر نمی‌شود خرید!

به‌تازگی یکی از تحلیلگران سرشناس حوزه گوشی های هوشمند پیش‌بینی کرده که قیمت مدل‌های پرو از سری آیفون ۱۵ اپل در سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت. آخرین باری که اپل قمت آیفون های خود را افزایش داد، سال ۲۰۱۷ و همزمان با رونمایی از آیفون ۱۰ بود.

نکته حائز اهمیت در خصوص قیمت آیفون‌ها این است که در حقیقت هزینه ساخت آن‌ها در سال‌های اخیر تغییر چندانی نکرده است. با این حال سوال اینجاست که چه عاملی باعث شده که اپل تصمیم به تغییر قیمت احتمالی این محصول بگیرد؟

این اتفاق البته فقط در خصوص آیفون صادق نیست و برندهای مختلف اندرویدی نیز طی سال‌های گذشته بارها ناچار به افزایش قیمت محصولات مختلف خود شده‌اند.

به‌عنوان مثال، سری گوشی‌های ردمی در مدل‌های نخستین با قیمت تنها ۱۱۶ دلار به بازار چین عرضه می‌شد. همچنین گوشی های شیائومی هم از جمله محصولاتی بودند که با برچسب‌ها قیمت پایین‌تر از ۳۰۰ دلار خود بازار محصولات میانرده و اقتصادی را در قبضه خود داشتند.

با این حال، تمامی این برندها در گذر زمان مجبور شدند در راستای جلب رضایت مشتریان خود حرکت کنند و در نتیجه از قابلیت‌های مختلفی در پرچمداران، میانرده‌ها و حتی محصولات اقتصادی بهره بردند. نتیجه این اتفاق، افزایش قیمتی نسبی گوشی های اندرویدی در نسل‌های مختلف بود.

گوشی اندرویدی گران

همین اتفاق باعث درخشش اپل در بازار محصولات پریمیوم شده است. اپل توانست با ایجاد هماهنگی فوق‌العاده سخت افزاری و نرم افزاری در دستگاه‌هایش محصولاتی کاربرپسند و کم‌نقص را روانه بازار کند. توجه فراوان اپل به نیازهای مشتریان و ظرافت‌های باورنکردنی در ساخت آیفون باعث شد که علیرغم قیمت بالا، آیفون‌ها فروشی انفجاری را تجربه کنند.

چرا قیمت گوشی های اندرویدی هر روز در حال گران‌تر شدن است؟

تقریبا هرجایی از دنیای گوشی های هوشمند که برندهای چینی در آن قدم می‌گذارند را می‌توان به عنوان مسیر آینده این دستگاه‌ها معرفی کرد! دلیل آن است که تعداد گوشی‌های اندرویدی چینی بسیار بیشتر از محصولات اندرویدی غیر چینی است!

چند سال قبل، اپل و سامسونگ در بازار گوشی های پریمیوم تنها بودند و هریک سهم بزرگی از این بازار را در اختیار داشتند. با این وجود کمپانی‌های چینی رفته رفته متوجه شدند که با سرهم کردن قطعات مختلف گوشی‌های هوشمند قادر نخواهند بود سود چندانی را از این بازار به دست آورند.

سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا

همین امر باعث شد که کمپانی‌های متعدد چینی نظیر شیائومی، ویوو، اوپو و سایرین سعی در تولید محصولات پریمیوم و پرچمدار نمایند. در نتیجه این اتفاق، قیمت گوشی های اندرویدی رو به افزایش گذاشت.

البته این کمپانی‌ها در ابتدا راه سختی را در متقاعد کردن کاربران به خرید محصولات گرانقیمت ساخت کشور چین پیش رو داشتند؛ چرا که تا همین چند سال پیش، صنعت گوشی های هوشمند این کشور عموما بر روی محصولات اقتصادی و میانرده متمرکز بود.

با این حال برندهای چینی توانستند خود را به تدریج در بازار جا انداخته و با عرضه محصولات باکیفیت سهم قابل توجهی از بازار محصولات پریمیوم را در اختیار بگیرند.

نقش تکنولوژی‌های مدرن در افزایش قیمت گوشی های اندرویدی

اگر قرار باشد یک گوشی در دسته محصولات پرچمدار قرار گیرد، نمی‌تواند تنها به سخت افزار قدرتمند اکتفا کند! در عوض، کمپانی‌های گوشی ساز نیازمند تعبیه تکنولوژی‌های مدرن و قابلیت‌های منحصربفرد در محصولاتشان هستند تا در رقابت با سایر رقبا برگ برنده در اختیار داشته باشند.

این تکنولوژی‌های بعضا جذاب از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت گوشی‌های پرچمدار و میانرده بازار به شمار می‌روند.

از طرف دیگر، برندهای مختلف در سال‌های اخیر به اهمیت خودکفایی در ساخت قطعات گوشی های هوشمند پی برده‌اند. به همین جهت برخی از آن‌ها تلاش کرده‌اند تا قطعات مختلف دستگاه‌های خود، از آی‌سی گرفته تا پردازنده را خودشان تولید کنند و با ادغام بهینه‌تر سخت افزار و نرم افزار بتوانند ابتکار عمل بیشتری را در طراحی به دست آورند.

طراحی تراشه موبایل

در چند سال گذشته اکثر کمپانی‌ها بودجه‌های کلانی را صرف تحقیق و توسعه و استخدام نیروهای انسانی کرده‌اند تا بتوانند تکنولوژی‌های انحصاری و جذابی را در اختیار کاربران قرار دهند.

برای مثال، کمپانی TSMC به‌عنوان یکی از طلایه‌داران صنعت ساخت تراشه‌های دنیا را در نظر بگیرید. این کمپانی به‌تازگی از فناوری ساخت تراشه‌های سه نانومتری خود رونمایی کرده است.

این تکنولوژی ساخت رضایت بسیاری کمپانی‌های فعال در این حوزه را جلب کرده؛ به‌طوری که کمپانی‌هایی نظیر اپل، اینتل، کوالکام و مدیاتک تمام ظرفیت تولید این کمپانی تا ۲۳ الی ۳۴ سال آینده را اشغال کرده‌اند!

در همین راستا، باید به این نکته توجه کرد که هزینه تولید تراشه در TSMC به بالاترین حد تاریخی خود رسیده؛ به‌طوری که قیمت تمام شده یک ویفر ۱۲ اینچی سه نانومتری به بیش از بیست هزار دلار رسیده است! طبیعتا هر محصول اندرویدی که از تراشه‌های کوالکام، مدیاتک یا هر چیپست دیگر تولید شده توسط TSMC استفاده می‌کند نیز از این افزایش قیمت تاثیر خواهد پذیرفت!

کمپانی TSMC

در این میان، تراشه‌های اصلی گوشی‌های هوشمند اندرویدی تنها یک جنبه از گران شدن آن‌ها را شامل می‌شوند!

در سال‌ها اخیر بسیاری از گوشی‌سازهای اندرویدی رو به توسعه تکنولوژی‌های انحصاری برای بهبود عملکرد بخش‌های مختلف محصولاتشان پرداخته‌اند. به عنوان مثال، تکنولوژی تصویربرداری XMAGE هواوی با بهره‌گیری از تیم تحقیق و توسعه قدرتمندش توانسته انقلابی را در صنعت تصویربرداری در گوشی های هوشمند ایجاد کند.

گوشی اندرویدی گران

این فناوری‌های منحصربفرد طبیعتا نیازمند نیروی انسانی و سرمایه‌گذاری تجاری سنگین است که افزایش قیمت این دستگاه‌ها را با خود به همراه خواهد داشت.

دیگر قابلیت‌های جذابی که افزایش هزینه را در پی دارند

گوشی های هوشمند مدرن به جز قدرتمندتر شدن، بعضا با ویژگی‌های انقلابی خود گرد و خاکی به پا می‌کنند و منجر به جریان‌سازی در این صنعت می‌شوند.

به‌عنوان مثال گوشی‌های تاشو نظیر گلکسی زد فولد ۴ یا اوپو فایند ان ۲ از جمله محصولاتی هستند که با طراحی منحصربفرد خود طرفداران فراوانی پیدا کرده‌اند. این دسته گوشی‌ها البته قیمت بالاتری هم دارند که با توجه به قابلیت‌های آن‌ها منطقی به نظر می‌رسد.

گوشی اندروید

همچنین تلاش گوشی‌سازها در افزایش ظرفیت باتری و بهینه‌سازی مصرف انرژی یا استفاده از سیستم‌های پیشرفته‌تر عکس و فیلمبرداری هم از جمله مواردی هستند که افزایش قیمت محصولات پریمیوم یا میانرده اندرویدی را نتیجه خواهند داد.

۲۲۷۲۲۷

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا