سایت خبری
famaserver
  • صفحه اصلی
  • اخبار استانها
  • اخبار روز
  • اخبار تکنولوژی
  • اخبار ورزشی
  • بازار مالی
  • گردشگری
  • اقتصادی
  • بین الملل
سایت خبری
برترین عناوین خبری
  • خرید بیمه: سنتی یا آنلاین؟ کدامیک تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد می‌کند؟

سرتیتر خبرها

کیوو: بازیکنانم انتظارات مرا برآورده کردند/ پنالتی‌ها به شانس بستگی دارند

کیوو: بازیکنانم انتظارات مرا برآورده کردند/ پنالتی‌ها به شانس بستگی دارند

1 روز پیش
پایان جنجال میامی/ جاشوا با ناک‌اوت پل را در هم کوبید + فیلم

پایان جنجال میامی/ جاشوا با ناک‌اوت پل را در هم کوبید + فیلم

1 روز پیش
بیانیه جدید باشگاه تراکتور علیه پرسپولیس و ارکان قضایی فدراسیون فوتبال

بیانیه جدید باشگاه تراکتور علیه پرسپولیس و ارکان قضایی فدراسیون فوتبال

1 روز پیش
والیبال باشگاه‌های جهان| ۴ تیم به نیمه‌نهایی رسیدند

والیبال باشگاه‌های جهان| ۴ تیم به نیمه‌نهایی رسیدند

1 روز پیش
جزئیاتی از انتقال قریب‌الوقوع فولکروگ به میلان

جزئیاتی از انتقال قریب‌الوقوع فولکروگ به میلان

1 روز پیش
لیگ NBA| ترمز تاندر در مینیاپولیس کشیده شد

لیگ NBA| ترمز تاندر در مینیاپولیس کشیده شد

1 روز پیش
رضاییان: رفتار مربی چادرملو تخلف آشکار و مصداق بارز بی‌اخلاقی است

رضاییان: رفتار مربی چادرملو تخلف آشکار و مصداق بارز بی‌اخلاقی است

1 روز پیش
خلیل‌زاده: چرا وقتی به من و بیرانوند ناسزا گفتند کسی ناراحت نشد؟/ بی‌احترامی نکردم و جواب کُری‌ها را دادم

خلیل‌زاده: چرا وقتی به من و بیرانوند ناسزا گفتند کسی ناراحت نشد؟/ بی‌احترامی نکردم و جواب کُری‌ها را دادم

1 روز پیش
ایتالیانو؛ سوهان روح مدعیان کالچو در پنجمین فینال طی ۴ سال!

ایتالیانو؛ سوهان روح مدعیان کالچو در پنجمین فینال طی ۴ سال!

1 روز پیش
میزبان‌های لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۶ اعلام شدند

میزبان‌های لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۶ اعلام شدند

1 روز پیش

Home » مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

زمان انتشار: 20 تیر 1404 ساعت 18:09

دسته بندی: اقتصادی

شناسه خبر: 630324

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

مورد عجیب مدیریت خودروسازان در ایران

سال هاست از قیمت گذاری دستوری می گوییم ،واقعیت این است که قیمت‌گذاری دستوری یک آفت جدی برای بازار خودرو است که حدود ۱۳ تا ۱۴ سال است که این وضعیت ادامه دارد.

در تمام این سال‌ها، همواره شاهد فاصله‌ی فاحش میان قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد خودرو بوده‌ایم؛ چه در خودروهای داخلی و چه در محصولات مونتاژی. این فاصله، نه‌تنها طبیعی نیست، بلکه یکی از نتایج مستقیم سیاست‌های نادرست قیمت‌گذاری است. (تأکید می‌کنم این توضیح به هیچ‌وجه توجیهی برای عملکرد ضعیف خودروسازان نیست، بلکه صرفاً واکاوی دلایل بروز این وضعیت است).

قیمت بازار، در واقع بازتاب واقعی تورم و شرایط اقتصادی کشور است؛ قیمتی که از دل داد و ستد میان خریدار و فروشنده در بازار آزاد شکل می‌گیرد. در حالی که هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است ( از تأمین مواد اولیه گرفته تا هزینه‌های لجستیکی و حتی هزینه‌های ناشی از دور زدن تحریم‌ها ) اماهنوز قیمت‌ها به صورت دستوری و غیرواقعی تعیین می‌شوند. در نتیجه خودروسازها برای ادامه‌ی حیات مجبور به درخواست افزایش قیمت می‌شوند؛ مسیری که هر سه تا چهار ماه یک‌بار تکرار می‌شود.

روند هم به این صورت است که خودروساز درخواست افزایش قیمت را به شورای رقابت ارائه می‌دهد، شورای رقابت آن را به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان ارجاع می‌دهد و در نهایت وزارت صمت تصمیم نهایی را می‌گیرد. اما این چرخه کاملاً غلط و ناکارآمد است. نمی‌توان با این مدل ناقص، بازار را تنظیم کرد. تکرار این فرآیند فقط باعث افزایش فشار بر مصرف‌کننده می‌شود، بدون آن‌که مشکلی حل شود.

تا زمانی که قیمت خودرو به‌طور کامل آزاد نشود، این دور باطل ادامه خواهد داشت. البته باید توجه داشت که آزادسازی قیمت در کوتاه‌مدت ممکن است تبعات تورمی به‌همراه داشته باشد، اما در بلندمدت موجب شفافیت در بازار و کاهش سوداگری می‌شود. آزادسازی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاف قیمت کارخانه با بازار آزاد به حدود ۳ تا ۵ درصد برسد. در چنین شرایطی، مصرف‌کننده دیگر تمایلی به خرید حواله، شرکت در قرعه‌کشی یا خرید از بازار سیاه نخواهد داشت و همین امر، بخش بزرگی از سوداگری را حذف می‌کند.

اما آزادسازی قیمت به‌تنهایی کافی نیست. باید همزمان سازوکار فروش خودرو هم اصلاح شود. یعنی فروش مستقیم خودرو( چه داخلی، چه وارداتی و چه چینی )باید مجدداً به خود شرکت‌های خودروساز واگذار شود، نه اینکه از طریق سامانه‌های لاتاری‌محور و غیرشفاف انجام گیرد. تجربه‌ی فروش از طریق سامانه‌های ثبت‌نام، قرعه‌کشی، فروش حواله و موارد مشابه نه‌تنها ناکارآمد بوده، بلکه بستری برای انواع رانت و فساد فراهم کرده است.

در دوره‌های اخیر، شاهد مطرح شدن فروش خودرو در بورس کالا نیز بودیم، که آن هم به‌نوعی یک سیاست نادرست بود. بورس فضایی برای عرضه‌ی کالاهای خرد در مقیاس کلان است، نه برای فروش خودرو به‌صورت محدود و مقطعی. فروش خودرو در بورس نه‌تنها به کشف قیمت واقعی کمک نکرد، بلکه خود تبدیل به عاملی برای نوسانات بیشتر در بازار شد.

ما نباید تصور کنیم که می‌توانیم با مدل‌هایی که هیچ جای دنیا تجربه نکرده، بازار خودرو را مدیریت کنیم. این رویکردهای شتاب‌زده، نه بر مبنای علم اقتصاد هستند و نه تجربه‌ی موفقی در دنیا دارند.

در نهایت، به نظر می‌رسد دو اقدام ضروری برای اصلاح این وضعیت عبارتند از:

۱. آزادسازی تدریجی و بلندمدت قیمت خودرو با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و حمایت از مصرف‌کننده

۲. بازگشت فروش خودرو به سازوکار شفاف، مستقیم و تحت نظارت خود شرکت‌های خودروساز

اگر این دو اقدام به‌صورت هماهنگ انجام نشود، چرخه‌ی معیوب فعلی ادامه خواهد داشت و مصرف‌کننده همچنان متضرر اصلی این وضعیت باقی می‌ماند.

کارشناس خودرو

۲۱۲۱۲

حتما بخوانید : قیمت جدید دلار، یورو و سایر ارزها امروز ۱۹ تیرماه ۱۴۰۴/ قیمت دلار دوباره صعودی شد
برچسب ها
اقتصاد ایران بازار خودرو تورم تولید خودروسازان سازمان بورس و اوراق بهادار قیمت روز خودرو وزارت صنعت معدن و تجارت
اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

  • بهای ارزهای عربی در بازار امروز ۲۹ آذر/ دینار عراق چقدر قیمت خورد؟
    بهای ارزهای عربی در بازار امروز ۲۹ آذر/ دینار عراق چقدر قیمت خورد؟ 21 ساعت پیش
  • بریکس برای ایران ، آش دهان سوزی نیست
    بریکس برای ایران ، آش دهان سوزی نیست 21 ساعت پیش
  • یارانه‌بگیران بخوانند/ در چه شرایطی دولت یارانه شما را حذف می‌کند؟
    یارانه‌بگیران بخوانند/ در چه شرایطی دولت یارانه شما را حذف می‌کند؟ 21 ساعت پیش
  • بحران مسکن نه برای دولت مهم است نه برای مجلس!
    بحران مسکن نه برای دولت مهم است نه برای مجلس! 21 ساعت پیش

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی موضوعات

  • آذربایجان شرقی 1487
  • آذربایجان غربی 1357
  • اجتماعی 15588
  • اخبار استانها 0
  • اخبار تکنولوژی 272
  • اخبار روز 15727
  • اخبار ورزشی 20967
  • اردبیل 903
  • اصفهان 1616
  • اقتصادی 8528
  • البرز 809
  • ایلام 584
  • بازار مالی 31
  • بوشهر 485
  • بین الملل 5924
  • تبلیغات 53
  • تهران 750
  • چند رسانه ای 0
  • چهارمحال و بختیاری 1455
  • خراسان رضوی 1161
  • خراسان شمالی 738
  • خوزستان 1042
  • زنجان 653
  • سبک زندگی 397
  • سلامت 3624
  • سمنان 1185
  • سیاسی 12668
  • سیستان و بلوچستان 491
  • عکس 329
  • علمی و فناوری 7632
  • فارس 1244
  • فرهنگ و هنر 19819
  • قزوین 770
  • قم 875
  • کاریکاتور 452
  • کردستان 940
  • کرمان 1877
  • کرمانشاه 1232
  • کهگیلویه و بویراحمد 1299
  • گردشگری 12
  • گلستان 451
  • گیلان 1179
  • لرستان 1161
  • مازندران 897
  • مرکزی 563
  • مناطق آزاد 218
  • هرمزگان 1345
  • همدان 256
  • یزد 30

جدیدترین مقالات

  • ورودی صباشهر آماده بازگشایی نهایی
    ورودی صباشهر آماده بازگشایی نهایی 4 ساعت پیش
  • سرپرست فرمانداری بهارستان: آب ادارات پرمصرف قطع می‌شود
    سرپرست فرمانداری بهارستان: آب ادارات پرمصرف قطع می‌شود 4 ساعت پیش
  • شهرری، پایلوت مانور مدیریت بحران استان تهران شد
    شهرری، پایلوت مانور مدیریت بحران استان تهران شد 4 ساعت پیش
  • همایون: اورین با جمعیت یک شهر، اما با سازوکار روستا اداره می‌شود
    همایون: اورین با جمعیت یک شهر، اما با سازوکار روستا اداره می‌شود 4 ساعت پیش
  • پرند و رباط‌کریم همچنان در محاصره شبکه‌های هرمی
    پرند و رباط‌کریم همچنان در محاصره شبکه‌های هرمی 4 ساعت پیش

لینکهای پیشنهادی

هاست ویندوز | هاست لاراول | سرور مجازی | دانلود رایگان نرم افزار |  مشاوره رایگان راه اندازی کافه | آموزش زبان آلمانی |

بهترین آژانس مسافرتی و هواپیمایی تهران | قیمت تتر امروز

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ میباشد .@2025