Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
موشک حیرت‌انگیز فالکون با رکوردی دست‌نیافتنی / عکس - خبرگزاری برگزیده های ایران
علمی و فناوری

موشک حیرت‌انگیز فالکون با رکوردی دست‌نیافتنی / عکس

موشک حیرت‌انگیز فالکون با رکوردی دست‌نیافتنی / عکس

اسپیس‌ایکس به این نقطه عطف مهم تنها چند هفته پیش از انجام اولین پرواز مداری فضاپیمای مریخی به نام “استارشیپ” دست یافت.

موشک فالکون ۹ ایمن‌ترین و با تجربه‌ترین موشک فعال آمریکایی و تنها موشکی است که در حال حاضر برای انتقال انسان به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) مجوز دریافت کرده است. این وسیله نقلیه با پرتاب از مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا، دویستمین پرتاب خود را رقم زد.

این موشک با استفاده از پیشران مرحله اول، ۵۳ ماهواره استارلینک را به مدار رساند و مجموع ماهواره‌های موجود در مدار را به بیش از ۳۸۰۰ رساند. سپس مرحله اول این موشک به زمین بازگشت و حدود هشت دقیقه و ۴۵ ثانیه پس از بلند شدن، روی سکوی شناور «A Shortfall of Gravitas» فرود آمد. این چهارمین پرتاب ماهواره‌های استارلینک تاکنون در سال جاری بوده است.

موشک حیرت‌انگیز فالکون با رکوردی دست‌نیافتنی / عکس

اسپیس ایکس مجوز دارد که یک صورت فلکی ۱۲ هزار ماهواره‌ای را در مدار قرار دهد و درخواست تاییدیه برای افزودن ۳۰ هزار ماهواره دیگر را نیز ارائه کرده است. این ماهواره‌ها اینترنت کم تاخیر و پرسرعت را با هزینه‌ای مقرون به صرفه اغلب برای مناطق دورافتاده بدون وای‌فای ارائه می‌دهند. و برای کشتی‌های تفریحی و خودروهای کاروان نیز مناسب هستند.

در آزمایش‌های انجام‌شده، این سرویس اینترنتی، سرعت تا ۲۰۰ مگابیت در ثانیه ارائه می‌دهد که بالاتر از آن چیزی است که کابل‌های مسی معمولاً در مناطق دورافتاده ارائه می‌دهند.

اگرچه همه پرتاب‌های استارلینک تاکنون با کمک فالکون ۹ انجام شده‌اند، اما زمانی که استارشیپ عملیاتی شود، این وضعیت تغییر خواهد کرد.

فضاپیمای سه میلیارد دلاری ایلان ماسک که می‌تواند سفرهای فضایی طولانی را متحول کند، قادر به حمل ماهواره‌های بزرگتر و سنگین‌تر Starlink ۲.۰ است که به زودی امکان اتصال اینترنت به تلفن‌های هوشمند را فراهم می‌کنند. اولین دسته از ۷۵۰۰ دستگاه از مدل ارتقاء یافته استارلینک در پایان سال ۲۰۲۲ به فضا فرستاده شد. گفته می‌شود که این مدل‌ها از مدل‌های نسل اول قدرتمندتر هستند، بنابراین می‌توانند ترافیک بیشتری را مدیریت کنند.

ماه گذشته، موشک استارشیپ با ارتفاع ۳۹۵ فوت (۱۲۰ متر) و فضاپیمای همراه آن پس از سوخت‌گیری و اتصال به یکدیگر به یک نقطه عطف بزرگ دست یافتند، این بدان معناست که پرواز این موشک ممکن است طی چند هفته آینده اتفاق بیفتد.

در حال حاضر هیچ فضاپیمایی قادر به ارسال انسان به مریخ نیست، اما این موضوع ممکن است با توسعه استارشیپ که برای بردن اولین فضانوردان به سیاره سرخ تا سال ۲۰۳۰ ساخته خواهد شد، تغییر کند.

استارشیپ قادر است تا ۱۰۰ نفر را در سفری ۲۵۰ برابر دورتر از فاصله زمین و ماه، طی حدود ۹ ماه به سیاره سرخ ببرد.

۵۸۵۸

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا