علمی و فناوری

موشک ۱۲۰ متری آماده پرتاب شد / عکس

موشک ۱۲۰ متری آماده پرتاب شد / عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران؛ اسپیس‌ایکس بعد از گرفتن مجوز اولین پرواز مداری خود برای موشک فضایی استارشیپ، سعی بر راه اندازی این مأموریت آزمایشی در تاریخ ۱۷ آوریل – ۲۸ فروردین دارد.

شرکت فضایی اسپیس‌ایکس حدود یک هفته قبل روز دوشنبه را برای پرواز استارشیپ خود مورد نظر داشت. با این حال، تاریخ اعلام شده‌ی قبلی آزمایشی بود و این شرکت همچنان نیاز به دریافت مجوز پرتاب از سوی اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده داشت که تا آن زمان صادر نشده بود.

موشک ۱۲۰ متری آماده پرتاب شد / عکس

به نظر می‌رسد تاریخ اعلام شده‌ جدید قطعی است و در روز جمعه در ساعت ۱:۲۰ بامداد شنبه به وقت ایران، اداره هوانوردی فدرال خبر از اعطای مجوز داد و به بررسی بیش از ۵۰۰ روزه خود در خصوص این پروژه پایان داد. تنها چند دقیقه بعد، اسپیس‌ایکس برنامه‌های خود برای انجام پرتاب را تایید کرد.

شرکت اسپیس‌ایکس در توییتی چنین نوشت: «زودترین زمان ممکن برای این هدف، در روز دوشنبه، ۱۷ آوریل است که برای اولین آزمایش پرواز یک موشک استارشیپ و پیشران سوپر هوی به صورت کاملا یکپارچه از پایگاه فضایی استاربیس در تگزاس تعیین شده است.»

موشک ۱۲۰ متری آماده پرتاب شد / عکس

بیشتر بخوانید:

  • ضربان قلب جایگزین گذرنامه می‌شود!

  • حرکت این ستاره، وجود دنیای بیگانه‌ای را فاش کرد/ عکس

  • هیچ‌کس نمی‌داند گرانقیمت‌ترین پارچه جهان چطور بافته می‌شود!/عکس

موشک استارشیپ از یک پیشران غول پیکر مرحله اول به نام سوپرهوی و یک فضاپیمای فوقانی ۵۰ متری به نام استارشیپ تشکیل شده است. هردوی این موشک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً قابل استفاده مجدد باشند و هر دو از موتورهای نسل بعدی رپتور اسپیس ایکس نیرو می‌گیرند که ۳۳ مورد از آنها در سوپر هوی و شش مورد در استارشیپ نصب است.

اگر همه چیز طبق برنامه باشد، پیشران ۷ در خلیج مکزیک در فاصله ۳۲ کیلومتری از سواحل تگزاس حدود هشت دقیقه پس از بلند شدن به آب می‌افتد. در همین حال، فضاپیمای ۲۴ به پرواز ادامه خواهد داد و یک دور جزئی در مدار زمین می‌چرخد و در نهایت در اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی به آب برخورد می‌کند.

استارشیپ در هنگام پرتاب حدود ۱۶.۵ میلیون پوند نیروی رانش تولید می‌کند که تقریبا دو برابر رکورددار فعلی یعنی سامانه پرتاب فضایی ناسا است. به گفته اسپیس‌ایکس، این شرکت فضایی برنامه‌های بزرگی برای استارشیپ دارد؛ چرا که بر این باوراند بر این باور است که این وسیله نقلیه غول پیکر که ۱۲۰ متر ارتفاع دارد استقرار روی ماه و سفر به مریخ را از نظر اقتصادی امکان پذیر می‌کند.

منبع: space

۵۸۳۲۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا