تهران

موش‌های صحرایی بلای جان مزارع زعفران رباط‌کریم/ جهاد کشاورزی: کشاورزان با تله‌گذرای جلوی خسارت را بگیرند

علی عباسی رئیس جهاد کشاورزی رباط‌کریم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری برگزیده های ایران در رباط کریم، در مورد هجوم موش‌ها به مزارع کشاورزی اظهار کرد: جمعیت موش‌ها نسبت به سنوات گذشته بیشتر شده ولی نگران کننده نیست. موش به‌عنوان یک جانور موذی همیشه در مزارع کشاورزی وجود داشته و امسال هم به خاطر خشکسالی و کمبود مواد غذایی به مزارع کشاورزی هجوم آورده است.

عباسی در ادامه با اشاره به هجوم موش‌ها به مزارع زعفران افزود: آبیاری مزارع زعفران در ماه‌های اخیر باعث نرم شدن خاک مزارع شده و حفر سوراخ توسط موش‌های صحرایی برای تغذیه از پیاز زعفران را آسان کرده است، که کشاورزان می‌توانند با تامین طعمه مسموم رایگان از جهادکشاورزی و طمعه گذاری به موقع از خسارت های احتمالی این جونده جلوگیری کنند.

رئیس جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که آیا برای مبارزه با موش‌ها برنامه‌ریزی انجام شده  است، گفت: جهادکشاورزی با کمک شرکت طرف قرارداد مبارزه با آفات همگانی و جوندگان از سطح مزارع پروب برداری کرده و وجود موش در باغات و مزارع کشاورزی را پایش نموده و با تحویل طمعه مسموم رایگان به کشاورزان و باغداران، آنها را در امر مبارزه با این موجود موذی یاری می‌کند. البته با توجه به خطرناک بودن سم فسفر دوزنگ، تنها طمعه آماده شده توسط کارشناسان را در اختیار کشاورزان عزیز قرار می‌دهد.

وی افزود: هر زمان که کشاورزان به اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند در کمترین زمان ممکن طعمه آماده و تحویل داده خواهد شد.

 عباسی دلایل افزایش موش‌های صحرایی در سطح مزارع شهرستان را خشکسالی‌های اخیر و همچنین تغییر کاربری مزارع و باغات به ویلاهای شخصی و دور ریز مواد غذایی عنوان کرد و درباره میزان خسارات وارده به مزارع گفت: هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت در دست نیست.

وی در پایان با اشاره به احتمال کاهش کشت زعفران در سطح شهرستان افزود: جهاد کشاورزی رباط‌کریم برنامه‌ های خوبی برای افزایش سطح کشت، میزان تولید در واحد سطح، فراوری و بسته بندی با تشکیل تعاونی برای زعفران‌کاران در سال آتی دارد.

انتهای پیام/نظ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا