اصفهان

مکتب «کمدی» اصفهان بستری برای حفظ پتاسیل شادی در جامعه 

مکتب «کمدی» اصفهان بستری برای حفظ پتاسیل شادی در جامعه 

برگزیده های ایران اصفهان– مریم سرلک: ‎تئاتر مردم را به تعامل دعوت می کند، همانگونه که محتمل ها را بیان می دارد و با تلطیف روحیه جامعه واقعیت را به زبان کمدی یا تراژدی بدون هیچ پرده پوشی به نمایش می گذارد.

تئاتر، زندگی موازی غم و شادی در کنار هم است بسته به اینکه انسان چه انتخابی از میان آنها در رویارویی با جبر یا سختیهای ناخواسته زندگی داشته باشد.

در این ارتباط هدی صارمی روانشناس و بازیگر تئاتر کمدی بیان کرد: در حقیقت تئاتر می تواند پاسخی باشد به تمام پرسش ها و گره های ذهنی فرد در رویارویی با چالش های زندگی تا او را همواره قوی و امیدوار کند.

وی افزود: در این راستا تئاتر کمدی میتواند با به سخره گرفتن منطق بدیعیات آنها را وادار به تغییر کرده و واقعیات جدیدی را خلق کند که منجر به زیست بهتری شود، شاید همان گونه که در گذشته انسان به پرواز خود در آسمان می خندید؛ اما توانست این طنز زندگی را به یک واقعیت دست یافتنی مبدل کند.

این بازیگر تاکید کرد: در حقیقت انسان می تواند با تئاتر حتی نظم آفرینش را تغییر دهد، وقتی انسان هنگام تماشای تئاتر به تمام دست نیافتنی ها می خندد و در قالب آن فرو می رود در حقیقت در جستجوی راهی برای احقاق آن است.

وی ادامه داد: برخی معتقدند که تئاتر دیالوگ انسان با خداست و چه برازنده است که این دیالوگ با زبان طنز و خنده و شادی باشد.

طنازی و بذله گویی از جمله خصلت های نهادینه شده در برخی از انسان ها است که اصفهانی ها بیش از سایرین از آن برخوردار هستند در سالهای گذشته اگر جبر معیشت و تراژدی زندگی بر کمدی آن چربید اما باز هم نتوانست ذات شاد و سرزنده اصفهانی ها را متزلزل کند.

در این راستا برگزاری جشنواره ها می تواند جان دوباره و زمینه ای باشد برای گردآمدن طنازها و به دنبال آن تکثیر خنده و شادی در جامعه تا جایی که به قول قدیمی ها که خنده بر هر درد بی درمان دواست.

جشنواره خندستان اصفهان رخدادی است که تلاش دارد نقش لبخند برچهره اصفهانی ها بنشاند حال باید دید تا چه حد در این امر مهم موفق خواهد بود.

یک کارگردان در این ارتباط اظهار داشت: حمایت مسئولان برگزاری جشنواره خندستان از گروه‌های نمایشی حاضر در این جشنواره به ارتقای کیفی برگزاری جشنواره کمک خواهد کرد

شقایق فتحی با اشاره به اینکه اولین بار است که در جشنواره خندستان شرکت می‌کنم و معتقدم این نمایش پتانسیل دیده شدن بیش از این و اجراهای بسیاری را دارد، تصریح کرد: برای ارتقای کیفی برگزاری جشنواره خندستان، استفاده از تبلیغات مثمرثمر خواهد بود، ضمن اینکه وقتی حرف یا اعتراضی در قالب کمدی مطرح می‌شود بهتر با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند.

احیای تئاتر کمدی اصفهان با «خندستان»

وی گفت: در جشنواره طنز خندستان می‌توان حرف مردم و هنرمندان را بیان کرد و اگر تبلیغات مؤثر و حمایت‌های مطلوبی از این جشنواره صورت بگیرد بطور حتم جشنواره با کیفیت بهتری برگزار خواهد شد.

حسین قاسمی یکی دیگر از کارگردان های شرکت کننده در این جشنواره گفت: جشنواره خندستان به سبب اینکه جشنواره‌ای ملی است که هنرمندان کارهای سال‌های پیش خود را می‌توانند در آن به اجرا بگذارند، بنابراین هنرمندان کارهای طنز فاخر خوب خود را در آن به نمایش می‌گذارند و ابن اتفاقی مبارک در عرصه تئاتر خیابانی کشور تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: جمع شدن طنزهای فاخر در شهر شیرینی و سخن اصفهان، رخداد قدرتمندی را در بخش تئاتر خیابانی رقم خواهد زد که در نهایت منجر به تولید آثار فاخر و باکیفیت در این بخش خواهد شد.

قاسمی بیان داشت: شادی نیاز اساسی مردم جامعه است و با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی سال، برگزاری جشنواره خندستان سبب ایجاد حال خوب در مردم می‌شود تا با حالی خوب به استقبال سال جدید بروند.

حمایت از تئاتر خیابانی راهی به سوی فرهنگسازی

تئاتر میتواند روح زندگی را احیا کند وقتی مردم صحنه تئاتر را ترک می کنند باید آن را به کوی و برزن کشاند تا پتانسیل شادی در جامعه را حفظ کرد و حمایت از تئاتر خیابانی راهکار ویژه ای برای این امر است.

حسنا قبادی کارگردان تئاتر خیابانی «چیز میز» نیز اظهار داشت: عمل به تعهدات جشنواره خندستان، گامی مؤثر در راستای حمایت از هنرمندان نمایش خیابانی است.

وی افزود: از جشنواره خندستان انتظار می‌رود که به تعهدات ذکر شده در فراخوان عمل کند و همکاری‌های لازم را با هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره در راستای ارتقای کیفیت برگزاری خندستان به عمل آورد.

این کارگردان تئاتر گفت: امیدوارم در تمامی جشنواره‌ها به همان اندازه که به تئاتر صحنه‌ای بها داده می‌شود، به تئاتر خیابانی هم بها داده شود.

جلال مشتاقیان زاده نیز به اهمیت تئاتر خیابانی اشاره و اظهار کرد: برگزاری جشنواره طنز خندستان در اصفهان که سرآمد نمایش کمدی ایران بوده است، کاری بسیار حائز اهمیت در بخش نمایش خیابانی است.

وی گفت: جشنواره خندستان محلی برای اجرای نمایش‌های کمدی به دور از ابتذال و مورد نیاز مردم جامعه است که مداومت در برگزاری چنین جشنواره‌ای از الزامات علاقمندان به هنر نمایش تلقی می‌شود.

این کارگردان و نویسنده تئاتر که ۱۷ سال سابقه فعالیت در عرصه نمایش خیابانی و صحنه‌ای را در کارنامه هنری خود دارد، افزود: نمایش «یه قاچ خربزه» پنجاهمین اثر تولیدی من بشمار می‌رود که داستان آن به فردی اشاره دارد که در خواب اتفاقاتی برایش رخ می‌دهد که در بیداری چنین می‌شود.

وی تصریح کرد: نمایش یاد شده در حین جدیت، عاداتی که مردم در جامعه دارند را با موضوع طنز به تصویر می‌کشد.

برگزاری جشنواره ها از جمله جشنواره خندستان از راهکارهای شناختن ظرفیت طنز و پررنگ کردن آن در جامعه است تا وقتی که هنر تئاتر وجود داشته باشد می توان بر تاثیر آن بر جامعه تاکید کرد و از آن برای اهدافی چون حفظ سلامت جامعه استفاده کرد اما این مهم زمانی قابل اجرا است که از عاملان و مستعدان این عرصه حمایت کرد، می توان گفت جان تئاتر بسته به هنرمندان این عرصه است باید هنرمندی باشد تا هنری خلق کند.

۴۶

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا