علمی و فناوری

میزان اثربخشی واکسن‌های مختلف در برابر گونه دلتا/ کدام واکسن‌ها به دز سوم نیاز دارند؟

گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، شهین مردانی:  با توجه به اینکه گونه دلتا ویروس کرونا مسری‌تر است پس با قدرت بیشتری به سلول‌های میزبان ریه متصل می‌شود و تأثیر پاسخ‌های آنتی بادی مونوکلونال را کاهش می‌دهد؛ شیوع این سویه باعث نگرانی محققان و متخصصان شده و از آنجایی که این گونه در چندین کشور شیوع پیدا کرده است از افراد درخواست شده است اقدامات پیشگیرانه را بیش از پیش رعایت کنند؛ از سویی دیگر جهش‌های جدید ویروس کرونا و کاهش اثربخشی برخی از واکسن‌ها روی سویه‌های اخیر، دانشمندان را بر آن داشته که بررسی‌های بیشتری روی اثربخشی واکسن‌ها بر جهش دلتا داشته باشند که در این گزارش به آنها می‌پردازیم:

* دلتا/  افراد آلوده به دلتا ۱۲۶۰ برابر ویروس بیشتری در بینی خود در مقایسه با نسخه اصلی ویروس کرونا دارند

نوع دلتا که اولین بار در هند شناسایی شد همچنان نگران کننده است. در بسیاری از کشورها جمعیت واکسینه نشده قابل توجه است و ثابت شده است که گونه دلتا می‌تواند نسبت بالاتری از افراد واکسینه شده را نسبت به نسل قبلی خود آلوده کند. WHO دلتا را به عنوان یک نوع نگرانی طبقه بندی می‌کند، بدین معنا که ثابت شده است قابلیت انتقال را افزایش داده، باعث بیماری‌های شدیدتر می‌شود یا از مزایای واکسن‌ها و درمان‌ها می‌کاهد. به گفته شین کروتی، ویروس شناس در موسسه ایمونولوژی لا ژولا در سن دیگو، ابرقدرت دلتا بسیار قابل انتقال است؛ محققان چینی نیز دریافتند افراد آلوده به دلتا ۱۲۶۰ برابر ویروس بیشتری در بینی خود در مقایسه با نسخه اصلی ویروس کرونا دارند. برخی از تحقیقات ایالات متحده نشان می‌دهد که بار ویروسی در افراد واکسینه شده مبتلا به دلتا با افرادی که واکسینه نشده‌اند برابر است، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

* واکسن فایزر و مدرنا با فناوری مشابه/ ایمنی فایزر در برابر دلتا به ۴۲ درصد نزول می‌کند

طبق پژوهش جدیدی که اخیرا منتشر شده، واکسن کرونا فایزر به اندازه کافی در برابر سویه دلتا بدن فرد را ایمن نمی‌کند. این تحقیق اثربخشی واکسن‌های mRNA را از دی ۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ را بررسی کرده که نشان می‌دهد تمام واکسن‌ها می‌توانند از علائم شدید کووید۱۹ جلوگیری کنند، اما اثربخشی آن‌ها روی دلتا کمتر از گونه‌های قبلی است. در این مطالعه از تست پی‌سی‌آر برای بررسی ابتلای افراد به  کووید ۱۹ در چندین ایالت آمریکا استفاده شد. در این بین، ۳۵,۹۰۲ نفر دو دز واکسن مدرنا و ۳۷,۵۷۳ نفر دو دز واکسن فایزر تزریق کرده بودند و نتایج حاصل از بررسی آنها نشان داد که واکسن مدرنا ۸۶ درصد و فایزر ۷۶ درصد از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرده؛ همچنین واکسن مدرنا ۹۱.۶ درصد از بستری شدن بیمار، ۹۳.۳ درصد از انتقال به آی‌سی‌یو و ۱۰۰ درصد از مرگ جلوگیری کرده است. با این حال داده‌های مربوط به تیرماه ۱۴۰۰ همزمان با شیوع چشمگیر سویه دلتا در ایالات متحده، محققان را نگران کرده؛ محققان در پژوهش‌های اخیر خود در این ماه دریافتند، اثربخشی فایزر تا ۴۲ درصد و مدرنا تا ۷۶ درصد کاهش یافته است.

محققان در پژوهش‌های اخیر خود در این ماه دریافتند، اثربخشی فایزر تا ۴۲ درصد و مدرنا تا ۷۶ درصد کاهش یافته است.

 

* رژیم صهیونیستی: فایزر با شیوع دلتا فقط ۳۹ درصد اثربخشی دارد

 رژیم صهیونیستی اواخر ماه میلادی گذشته (ژوئیه) اعلام کرد: واکسن  کووید ۱۹ فایزر با شیوع دلتا فقط ۳۹ درصد موثر است؛ براساس گزارش جدید وزارت بهداشت اسرائیل، واکسن فایزر/ بایون‌تک در اسرائیل که نوع دلتا سویه غالب است، فقط ۳۹ درصد موثر بوده است. در همین راستا آیزاک بوگوچ، استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه تورنتو یادآور شد: «ما باید توجه داشته باشیم که با گذشت زمان، ممکن است اثر این واکسن‌ها کاهش یابد». در پایان ماه آوریل مقامات درمانی رژیم صهیونیستی اعلام کردند با پدیده‌ای روبرو شده‌اند که نشان می‌دهد در کسانی که دومین واکسن فایزر/ بایون‌تک را دریافت کرده‌اند التهاب عضلات قلب (میوکاردیت) دیده شده است. مقامات وزارت بهداشت و درمان می‌گویند در میان بیش از پنج میلیون از کسانی که دو نوبت واکسن را بین ماه‌های دسامبر تا ماه مه امسال دریافت کرده‌اند، ۲۷۵ مورد دچار میوکاردیت شده‌اند.

 رژیم صهیونیستی اواخر ماه میلادی گذشته (ژوئیه) اعلام کرد: واکسن  کووید ۱۹ فایزر با شیوع دلتا فقط ۳۹ درصد موثر است.

 

* کاهش ایمنی واکسن سینوفارم تا ۵۰ درصد/ اثربخشی ۹۴ درصدی در برابر مرگ ناشی از کرونا

«فنگ زیجیان» محقق مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین و شاو ییمینگ، کارشناس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، اثربخشی واکس‌ ها را در برابر نوع دلتا ویروس کرونا ارزیابی کردند و نوشتند: تحقیقات و یافته‌ها نشان می‌دهد اثر محافظتی واکسن‌های کووید ۱۹ در برابر نوع دلتا کاهش می‌یابد، اما واکسن‌های موجود هنوز خواص پیشگیرانه و محافظتی خوبی در برابر نوع دلتا دارند .یک بررسی در کشور پرو نشان می‌دهد که تزریق دو دز واکسن کرونای چینی سینوفارم در پیشگیری از عفونت در کارکنان پزشکی ۵۰.۴ درصد اثربخشی داشته است.این پژوهش که درباره واکسن شرکت چینی سینوفارم به نام BBIBP-CorV انجام شد، داده‌های به دست آمده در فاصله ماه‌های فوریه تا ژوئن (اسفند تا خرداد) یعنی هنگامی که پرو دستخوش موج دوم شیوع با سویه‌های لامبدا و گامای کروناویروس بود را بررسی کرده و در حدود ۴۰۰ هزار نفر از کارکنان پزشکی خط مقدم انجام شده است.این بررسی همچنین نشان داد که دو دز واکسن سینوفارم در پیشگیری از مرگ ناشی از کووید  ۱۹ اثر بخشی ۹۴ درصدی دارد.

دو دز واکسن سینوفارم در پیشگیری از مرگ ناشی از کووید  ۱۹ اثر بخشی ۹۴ درصدی دارد.

 

* وزارت بهداشت روسیه: اثر بخشی واکسن اسپوتنیک‌وی در برابر سویه دلتا کمتر از تصور قبلی است.

میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه می‌گوید: اسپونتیک وی، نخستین واکسن روسیه ۸۳ درصد در برابر نوع دلتا موثر بوده است. پیش از این، شرکت سازنده واکسن اسپوتنیک وی اعلام کرده بود این واکسن در برابر این سویه کرونا ۹۰ درصد اثربخشی دارد.وزیر بهداشت روسیه گفت: واکسن اسپونتیک وی روسیه در برابر نوع دلتا حدود ۸۳ درصد ایمنی نشان داده که کمتر از تصور قبلی است. خبرگزاری رسمی روسیه نیز میزان اثربخشی این واکسن در برابر گونه دلتا را تأیید کرده است.

لازم به ذکر است داده‌های مربوط به اثربخشی ۸۳درصدی هنوز منتشر نشده است؛ اما کاهش اثربخشی اسپوتنیک دربرابر سویه دلتا ثابت شده است.

* دو دز واکسن آسترازنکا ۶۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند

در تحقیقی که اداره سلامت همگانی انگلیس انجام داده مشخص شد یک نوبت واکسن آسترازنکا ۳۳درصد  ایمنی در مقابل سویه دلتا ایجاد کرده در حالیکه این رقم برای آلفا ۵۰ درصد بود. پس از نوبت دوم، اثربخشی آسترازنکا در برابر سویه دلتا به ۶۰ درصد رسیده است.

* دز تقویتی؛ لازمه افزایش ایمنی اکثر واکسن‌ها

شرکت داروسازی فایزر اعلام کرده که دز سوم واکسن می‌تواند ایمن‌سازی را تشدید کند. این دز که به واکسن تقویتی موسوم شده، برای تزریق در فاصله شش ماه پس از دومین دز توصیه می‌شود؛ سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی دریافت دز سوم برای افرادی که دچار بیماری‌های خود امینی هستند یا پیوند اعضا شده‌اند را تصویب کرده است. همین رویه برای واکسن چینی سینوفارم نیز صدق می‌کند و افرادی که این واکسن چینی را تزریق کرده‌اند، لازم است دز سوم را به منظور افزایش ایمنی دریافت کنند. تحقیقی که به تازگی پیرامون دریافت واکسن آسترازنکا صورت گرفته نیز بیانگر این است که دز سوم این واکسن خطر بروز عارضه بسیار نادر لخته خون را افزایش نمی‌دهد و دریافت‌کنندگان نگران این عارضه بسیار نادر نباشند.

انتهای پیام/ 


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا