خراسان رضوی

میزگرد| بررسی نقش مداحان در مسئله وحدت/ انگلیس آبشخور جریان‌های رادیکال‌ شیعه و سنی است

به گزارش برگزیده های ایران از مشهد، هیچ چیز به اندازه وحدت حول محور مشترکات بر علیه دشمن خارجی اقوام را نجات نداده است و تا این اختلافات به وحدت مبدل نشود و همواره دستاویزی در دست دشمن خارجی برای نفرت پراکنی و خون‌ریزی باشد، صلح و ثبات به جامعه مسلمین برنمی‌گردد. 

از حلقه‌های مهم ایجاد وحدت در جامعه تشیع رفتار مداحان و ذاکرین و عملکرد آن‌ها در تحکیم وحدت بین جامعه شیعه و سنی است، به همین مناسبت و در آستانه هفته وحدت، میزگردی با عنوان «نقش مداحان در تحکیم وحدت در جامعه مسلمین» با حضور دو تن از مداحان قدیمی مشهدی، رئیس کانون مداحان و رئیس بسیج مداحان خراسان رضوی در دفتر برگزیده های ایران برگزار کردیم، که در ادامه می‌خوانید.

استفاده از اشعار اهل تسنن در مدح اهل بیت(ع)
 
در ابتدای این جلسه حاج علی ملائکه، مداح مشهور مشهدی درباره نقش مداحان در ایجاد وحدت اسلامی اظهار کرد: یکی از بهترین راه‌هایی که باعث وحدت بین شیعه و سنی می‌شود، این است که مداحان به مجالسی که مخالف وحدت است نروند، چراکه اگر مداح معروفی به این مجالس برود باعث تشویق سایرین می‌شود و نرفتن به این مجالس هم باعث ایجاد سوال می‌شود که اگر این جلسه شرعی است چرا ذاکرین نمی‌روند.

وی ادامه داد: باید در مداحی‌ها و اشعارمان از اشعار اهل تسنن استفاده کنیم و به عنوان مثال بگوییم که پیشوای شافعی‌ها در مدح امیرالمومنین شعری گفته که هنوز یک شیعه نتوانسته بگوید، همان شعر معروفی که دور حرم امیرالمومنین(ع) است: «علی حبه جنه قسیم النار والجنه/ وصی المصطفی حقا إمام الانس والجنه». 

ملائکه افزود: ابن ابی‌الحدید یکی از علمای اهل تسنن برای نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) حاشیه‌نویسی کرده و آن را شرح داده است، این‌ها برای مردم بازگو نشده به همین دلیل در بسیاری از اوقات مردم اهل تسنن را با داعش یکی می‌دانند، در حالی‌که داعش یک فرقه انحرافی دست‌ساز یهود و انگلیس است، یهودیان همان‌طور که شیعه انگلیسی درست کرده‌اند، در میان اهل تسنن نیز فرقه سنی انگلیسی ساخته‌اند.

این مداح مشهدی بیان کرد: سیاست مجلس انگلیس تفرقه انداختن بین اقوام و حکومت کردن است، قطر را با عربستان، ترکیه را با سوریه، ایران را با عراق و افغانستان را با تاجیکستان درگیر می‌کند، به همین دلیل اکنون وظیفه ما روشنگری است.

وی یادآور شد: آیت الله علم الهدی در مراسم شهادت امام رضا(ع) بیان کردند که مامون خود مبلغ امیرالمومنین(ع) بود و برای آن حضرت مجلس می‌گرفت تا حق او را ثابت کند، چرا که امیرالمومنینی که سال ۴۰ هجری به شهادت رسیده برای او ضرری ندارد، اما کدام امیرالمومنین برای او ضرر داشت؟ همان امامی که در نیشابور گفت «کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی بشروطها و انا من شروطها» این علی زمانش(امام رضا علیه السلام) برای او ضرر دارد، به همین دلیل از آن علی تقدیر می‌کند و این علی را به شهادت می‌رساند؛ تاریخ باز هم تکرار می‌شود، اکنون علی زمان کیست؟ علی زمان ما همین رهبر ماست، اما متأسفانه از این قضیه غفلت می‌کنیم.

به‌جای جدی گرفتن روز بزرگی همچون به امامت رسیدن حضرت ولی عصر(عج) می‌بینیم عده‌ای به برگزاری جشن‌های تفرقه‌انگیزی همچون جشن «فرحه الزهرا» روی آورده‌اند

 

برخی مخالفان وحدت از موافقان رابطه با اسرائیل و آمریکا هستند
 
ملائکه با بیان اینکه برخی از کسانی که با وحدت شیعه و سنی مخالفت می‌کنند از موافقان رابطه با اسرائیل و آمریکا هستند، افزود: این در حالی است که ما با اهل تسنن اشتراکاتی همچون پیامبر، قبله و دین واحد داریم اما با آمریکا و اسرائیل نه تنها وحدتی نداریم بلکه آن‌ها دشمنان قسم خورده ما هستند.

این ذاکر اهل بیت (ع) خاطرنشان کرد: برای آغاز امامت امام زمان(عج) باید شهر را آذین‌بندی و جشن بیعت و وحدت برگزار کنیم اما متأسفانه این قضیه در بین ما بسیار کمرنگ است و به‌جای جدی گرفتن روز بزرگی همچون به امامت رسیدن حضرت ولی عصر(عج) می‌بینیم عده‌ای به برگزاری جشن‌های تفرقه‌انگیزی همچون جشن «فرحه الزهرا» روی آورده‌اند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث کمرنگ شدن این موضوع شده است؟ گفت: الحمدلله صداوسیما و خبرگزاری‌ها در این زمینه خوب پای کار آمده‌اند اما برگزارکنندگان مجالس، هیئتی‌ها و مذهبی‌ها باید به میدان بیایند و از روز نهم ربیع‌الاول مراسم روز امامت را برگزار کرده و آن را تا روز ۱۲ ربیع یعنی ولادت حضرت رسول اکرم(ص) به روایت اهل تسنن، بکشانیم.

ملائکه متذکر شد: شهید مطهری در کتاب تحریفات عاشورا می‌گوید دشمنان ما نمی‌توانند ائمه(ع) را از ما بگیرند به همین دلیل می‌آیند امام حسین(ع) و ائمه را برایمان تحریف می‌کنند، همین موضوع سبب شده این مجالس مانند گذشته نتوانند شهید فهمیده‌هایی را تحویل جامعه بدهند. 

این مداح مشهدی با اشاره به اینکه شیعه دو بال شهادت و انتظار دارد، اظهار کرد: دشمنان برای زمین زدن شیعه سعی می‌کنند این دو بال را از او بگیرند و اکنون هدفشان این بال است.

رد پای تفکر اسرائیل در برخی مجالس مذهبی

وی عنوان کرد: در حال حاضر مداحی که با وقار بخواند و مبانی دینی و عزت امام حسین(ع) را در شعرش بیاورد در مجالس عزاداری جا ندارد، اما مداحی که تنها شور مجلس را با حسین حسین گفتن افزایش دهد با استقبال مواجه می‌شود و این عیب است، این خط، خط اسرائیل است.

ملائکه متذکر شد: به‌ نظرم برگزارکننده جلسات باید برای حل این مشکل پای کار بیایند، کمیته‌ای تشکیل شود و از این برگزارکننده دعوت شود و این مطالب در آنجا نکات لازم مطرح شود.

متأسفانه مداحی یک شغل شده است
 
این مداح مشهدی با ابراز تأسف از اینکه مداحی یک شغل شده و برخی هرجا که پاکت بهتری دریافت کنند به آنجا می‌روند، گفت: این عیب بزرگ توسط بانیان مجالس درست شده است، بانی مجلس که ۱۰۰ میلیون تومان پول برای ۱۰ شب مجلس می‌دهد، کار اشتباهی می‌کند.

وی بیان کرد: دین اسلام با سه چیز پایه‌ریزی شد خلق خوش پیامبر، شمشیر حضرت علی علیه السلام و ثروت حضرت خدیجه(س)، حال در این قضیه مداحی هیچ یک از این‌ها نیست، نه اخلاق خوب و نه شمشیر و نه امکانات، توقع هم داریم مداحان هم حرف بزرگترهای این حرفه را قبول کنند.

ملائکه افزود: البته نباید این قضیه را هم نادیده بگیریم که با وجود همه مشکلات و آسیب‌ها جامعه و جوانان بسیار خوبی داریم، نباید فراموش کنیم که در ۴۰ سال پیش و قبل از انقلاب برگزاری مراسمی همچون دعای عرفه و اعتکاف هیچ معنایی نداشت، اما الان می‌بینیم که این مراسمات باشکوه هرچه تمام‌تر و با حضور جوانان بسیار زیادی برگزار می‌شود.

لزوم برگزاری باشکوه مراسم امامت و بیعت امام زمان(عج) 

این مداح مشهدی خاطرنشان کرد: باید جایگزین مجالسی همچون فرحه الزهرا را معرفی کنیم، ان‌شاءالله لازم است از سال دیگر از نهم ربیع مراسم امامت و بیعت امام زمان(عج) به صورت پررنگ معرفی و برگزار شود تا مجالسی همچون فرحه الزهرا به حاشیه برود و مجالس معرفت‌افزا جای آن را بگیرد.

وی عنوان کرد: خیلی بد است که ذاکر، عاشق و مداح امام حسین علیه السلام کاری کند که جان عده‌ای از شیعیان را به خطر بیاندازد، یکی از آشنایان برای من تعریف می‌کرد که از نهم ربیع خواب ندارم، چرا که فرزند و نوه‌های من در لب مرز ساکن هستند و در ایام ربیع الاول می‌گویند ما می‌ترسیم، چرا که آتش اختلافاتی که در نتیجه برگزاری مجالسی همچون فرحه الزهرا شعله‌ور شده است دامنگیر ما شیعیان ساکن در مناطق سنی‌نشین می‌شود.

در قضیه وحدت میان شیعه و سنی مدیریت وجود ندارد

حاج علی خوش‌چهره، یکی دیگر از مداحان قدیمی مشهد نیز در این جلسه صحبت خود را با شعری آغاز کرد: توحید حرف اول دین محمد است/ اسلام در همه جای جهان یکی است/ سنی و شیعه فرق ندارد برایشان/ وقت بریدن سرمان تیغشان یکی است/ دشمن در حال کوبیدن بر طبل تفرقه است.

وی با بیان اینکه به‌نظرم در قضیه وحدت میان شیعه و سنی، مدیریت وجود ندارد، ادامه داد: دشمن در همه جا در حال نقش‌آفرینی است، به‌طور مثال می‌بینیم وقتی یک روحانی در حال سخنرانی است تعداد کمی جمع می‌شوند اما هنگام ورود مداح «شورخوان» حسینیه مالامال از جمعیت می‌شود، در حالی‌که شعرهای این مداحان اصلا محتوا ندارد.

خوش‌چهره با اشاره به شعر فواد کرمانی«از حسین اکتفا به نام حسین/ نبود درخور مقام حسین/ دستگیری ز مستمند و یتیم/ بود کار علی الدوام حسین» بیان کرد: متاسفانه ما در این جبهه نه مدیر و نه دلسوز داریم، اما دشمن ما از همه این امکانات بهره می‌برد و به‌ راحتی توانسته در مجالس و منبر و مداح ما نفوذ کند.

این ذاکر اهل بیت(ع) گفت: اصل قضیه اینجاست که مسئولان آستان قدس، حوزه علمیه و اوقاف باید به میدان بیایند، چرا که اکثر وقف‌ها در مشهد ما وقف امام رضا(ع) و آستان قدس، امام حسین(ع) و مسجد گوهرشاد است، مساجد و روضه‌ها موقوفه دارند، حتی سپاه هم باید در این قضیه ورود پیدا کنند تا ما از این بلیه نجات پیدا کنیم.

در ایران ۱۵۰ هزار مداح و در خراسان رضوی چهار هزار مداح داریم، اگر این تعداد را درجه‌بندی کنیم دو هزار مداح درجه یک و دو داریم اما فقط ۱۰ مداح در تلویزیون حضور دارند

 

وی با بیان اینکه اگر مداح ما دنبال هدف، وظیفه و آموزش باشد، کار ما به اینجا نمی‌رسد، متذکر شد: متاسفانه مسئولان ما به جای اینکه بیایند هیئت‌ها و مداحان را درمان کنند، دارند اختلاس می‌کنند و آن کسانی که نه با شهید و نه با مکتب اهل بیت سروکار دارند، مردم ما را گرفتار کرده‌اند.

خوش‌چهره یادآور شد: باید مسئولان میدان را دست بگیرند، دشمن ۲۰ میلیون دلار و بیشتر از آن هزینه می‌کند، ما چقدر هزینه می‌کنیم؟!، هیچ هزینه‌ای برای هیات‌ها انجام نمی‌دهند بعد می‌گویند، خروجی شما چیست؟! خروجی ما این است که با خون شهدا معامله نکنیم و جوانان ما نماز اول وقت بخوانند.

این مداح مشهدی یادآور شد: در ایران ۱۵۰ هزار مداح و در خراسان رضوی چهار هزار مداح داریم، اگر این تعداد را درجه‌بندی کنیم دو هزار مداح درجه یک و دو داریم اما فقط ۱۰ مداح در تلویزیون حضور دارند.

وی با بیان اینکه همه باید در قضیه ساماندهی مداحی دست به‌دست هم بدهند، خاطرنشان کرد: مراسماتی همچون عرفه و اعتکاف به این دلیل پا گرفته چون دلسوز و متولی دارد و مانند داستان مداحی بی‌سرپرست رها نشده است.

انحراف نسل جدید مداحان به‌این دلیل است که استاد ندیده‌اند

در ادامه رئیس کانون مداحان مشهد با بیان اینکه قشر ذاکرین به عنوان الگو مطرح شده‌اند، اظهار کرد: این معضلاتی که مطرح شد چند ریشه دارد؛ اولین عامل انحراف نسل جدید مداحان، از بین رفتن روش قدیم استاد شاگردی است، مداحان جدید ما استاد ندیده‌اند و چون استاد ندیده‌اند با کاربرد قرآن در مداحی بیگانه هستند و به تبع آن با احکام و فقه هم بیگانه هستند و خودشان مرجع خودشان شده‌اند.

حکم شرعی رهبر انقلاب درباره عیدالزهرا: «شما از طرف من موظف هستید حرمت شرکت در این جلسات(عیدالزهرا) به مردم ابلاغ کنید»

 

کاظم اکبرزاده افزود: عامل دوم نبود دستگاه فرهنگی متناسب با نیاز ذاکرین و مداحان است، ما موازی‌کار بسیاری داریم، اوقاف، آستان قدس و غیره هر کدام برای خود کار می‌کنند، به‌طور مثال یک عده کف‌زنی را قبول دارند و یک عده آن را رد می‌کنند، هیچ‌کدام نمی‌نشینند تا تصمیم واحدی برای امور مختلف بگیرند، این موازی‌کاری‌ها و عدم برنامه‌ریزی ما را با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: نیاز است علمای ما در این قضایا واضح‌تر ورود کنند، البته دلیل عدم ورود علما در این قضایا به پذیرا نبودن از سوی متولیان فرهنگی نیز برمی‌گردد.

رئیس کانون مداحان مشهد با بیان اینکه در جلسات این طور تداعی می‌شود که کسانی که کف می‌زنند و عیدالزهرا برگزار و شرکت می‌کنند از بقیه ولایی‌تر هستند، بیان کرد: دستگاه‌های متولی فرهنگی کاری در رابطه با خوراک فکری و دعوت و ساماندهی مداحان نکرده‌اند، چرا که دستمان خالی است و برنامه‌ریزی مدونی در این زمینه انجام نشده است و با تغییر مدیریت هر چهار سال برنامه جدیدی می‌آید و برنامه‌ریزی نفر قبل را از بین می‌برند.
 
اکبرزاده خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در حکمشان آورده‌اند که «شما از طرف من موظف هستید حرمت شرکت در این جلسات(عیدالزهرا) به مردم ابلاغ کنید»، آیت الله سیستانی نیز فتوا داده‌اند«ایجاد تفرقه حتی به اندازه یک کلمه یا نصف کلمه جایز نیست.»
 
وی یادآور شد:  افرادی که در مجالس تفرقه‌افکن شرکت می‌کنند با احکام ناآشنا هستند و پیرو مراجع نیستند، وگرنه ۹۰ درصد مراجع ما بدعت‌هایی مانند عیدالزهرا را قبول ندارند.
 
رئیس کانون مداحان مشهد افزود: علما باید به این موضوع مستقیم‌تر وارد شوند و دلیلش این است که ما از آن‌ها نخواستیم، وقتی نظر مراجع را بگیریم و به صورت گسترده پخش کردیم دیگر برای من حجت شرعی تمام می‌شود و در این محافل شرکت نمی‌کنم.

آبشخور جریان‌های رادیکال‌ شیعه و سنی انگلیس است 

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی در ادامه این جلسه گفت: چند روز گذشته جلسه‌ای با حضور مسئولان مجمع الذاکرین مشهد که در حقیقت این‌ها بازوان پرتلاش این جبهه هستند، برگزار کردیم و نکته‌هایی که نیاز بود در آن جلسه مطرح شد، افرادی از نهادهای بالادستی ما در این جلسه حضور پیدا کردند و باید و نبایدهای این عرصه را متذکر شدند و آسیب‌ها و تهدیدها مطرح شد.

محسن صابر با بیان اینکه کانون مداحان بنابر رسالت خود باید در این موضوعات ورود پیدا کند، خاطرنشان کرد: اسلام فی نفسه هیچ مجالی برای تشتت و تفرقه ندارد، شیعه و سنی اشتراکات زیادی با هم دارند، در قرآن ۶۰ بار کلمه امت آمده است و این نشان از این دارد که مسلمانان باید ید واحده باشند و حتی اگر به دوران پیامبر(ص) هم نگاهی بیندازیم، می‌بینیم آن حضرت هم به دلیل ضرورت اتحاد بین اقوام این موضوع را در منشور مدینه پیگیری می‌کردند و این اتفاق انجام شد و اسلام توسعه یافت. 

وی عنوان کرد: اکنون در موقعیتی هستیم که بعضی از این اتفاقات تند ناشی از جریان‌های رادیکال‌ دو طرف هستند که آبخشور این دو طرف انگلیس است، بعضی جوانان هم از روی غفلت در دام این‌ها می‌افتند. 

رئیس سازمان بسیج مداحان خراسان رضوی بیان کرد: در تاریخ شیعه و سنی همزیستی مسالمت‌آمیز داشتند تا زمانی که مرزبندی از سوی دشمنان انجام شد.

==================
گزارش از: فریده خسروی
==================

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا