Deprecated: Optional parameter $storage_path declared before required parameter $sftp is implicitly treated as a required parameter in /home/irviral/public_html/wp-content/plugins/duplicator-pro/lib/phpseclib/class.phpseclib.php on line 107
ناامیدی دشت‌های کهگیلویه از آب مارون - خبرگزاری برگزیده های ایران
کهگیلویه و بویراحمد

ناامیدی دشت‌های کهگیلویه از آب مارون

به گزارش برگزیده های ایران از کهگیلویه، دیم‌زارها ۹۰ درصد از کل اراضی شهرستان را تشکیل می دهند به طوری که بالغ بر ۵۰ هزار هکتار زمین زراعی وجود دارد که از این میزان حدود ۴۴ هزار هکتار دیمی و تنها ۶هزار هکتار باغ و زمین آبی وجود دارد.

با این وجود رودخانه خروشان مارون از این شهرستان عبور می‌کند و به دشت‌های خوزستان آبادانی و شکوه می‌بخشد.

این رودخانه چندین سرچشمه دارد که بخش اعظم آن از بلندی‌های سفید کوه در فاصله ۲ کیلومتری از روستای آبرزگه و سرشاخه دیگر آن از ارتفاعات کوه سیاه در استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرد.

نقش و اهمیت آب در تولیدات کشاورزی، وابستگی بیش از حد کشاورزی کهگیلویه به باران، بالا بودن ریسک کشاورزی دیم و ضعف شهرستان در میزان اراضی آبی است.با وجود ظرفیت‌های خوب در بخش کشاورزی جوانان سرگردانکارند و یا به شغل‌های کاذب روی می‌آورند.

حوضه آبریز مارون، مناطق غربی بویراحمد سفلی و قسمت اعظم طیبی و دشمن زیاری را در بر می‌گیرد. این رود پس از عبور از دم لوداب، وارد مناطق دشمن زیاری و طیبی می‌شود و در مسیر خود نیز چندین شعبه را دریافت می‌کند و پس از عبور از میان سوق و لنده از آخرین نقطه کهگیلویه به نام تنگ تکاب می‌گذرد و به سمت بهبهان و اهواز در استان خوزستان جریان می‌یابد و به نام رود جراحی به خلیج‌فارس می‌ریزد.

دشت‌های تشنه کهگیلویه در مجاورت مارون سال‌هاست کویری از درد شده است، حاصل آب‌های جاری مارون و کوثر که اجازه برداشت برای مصارف کشاورزی به شهرستان داده نمی‌شود میراثی ماندگار از کارگری زنان در دشت‌های آبادی است که به برکت مارون قطب کشاورزی شده‌اند.

این در حالی است که مسؤولان، نمایندگان ادوار گوناگون و همه کسانی که سال‌هاست بر صندلی‌های مدیریتی تکیه زده‌اند اگر برای آبیاری دشت‌های تشنه کاری می‌کردند زنان کارگر به جای گوجه‌چینی در اسلام‌آباد و لیشتر و …در صحرای کلاچو و دشت‌های دهدشت به کار مشغول می‌شدند.

رودخانه پرآب مارون و آبهای جاری دیشموک در حالی می خروشند و از شهرستان خارج می شود که زمین های این دیار در انتظار آب تشنه تدبیر مسؤولان گذشته و فعلی هستند.موضوعی که خشکسالی تنها نقش آفرین آن نبوده و کم کاری همه مسؤولان از دیرباز تاکنون جلوه‌گری بی آبی را دو چندان کرده است.

احداث سد آبریز(مارون۲) از دیگر وعده‌های مسؤولان برای رونق کشاورزی در کهگیلویه بود، طرحی که با گذشت چند سال و با وجد تعهدات پیمانکار مبنی بر اتمام مطالعات تا پایان سال ۹۸ معلوم نیست کی قرار است به سرانجام برسد.

سدی که به صورت ثقلی از یک تونل به طول چهار هزار و ۹۰۰ متر به لوله هایی به طول هفت هزار و ۴۰۰ متر انتقال و با احداث تونل به طول ۶ هزار و ۴۵۰ متر آب به دشت های تشنه کهگیلویه و چرام خواهد رسید.

مطالعه احداث سد مارون۲«آبریز» سالهاست در حال اجرا بوده و بارها مسؤولان از اتمام فاز مطالعاتی و وادر فاز اجرایی شدن احداث این سد خبر دادند. اسفند ماه ۱۳۹۹ فرماندار کهگیلویه در گفت‌وگو با رسانه‌ها از تکمیل مطالعات مرحله اول سد خبر داده و گفته بود که نیمه اول سال آینده نیز مرحله دوم  آن نیز آغاز می‌شود.

امام جمعه شهرستان کهگیلویه اولویت نخست برای توسعه این شهرستان را احداث سدها دانست و گفت: سد آبریز می‌تواند دشت‌های تشنه کلاچو و زمین‌های اطراف را آبیاری و زمینه رونق کشاورزی را فراهم کند.

وی با مهم خواندن احداث سد آبریز برای توسعه بخش کشاورزی خطاب به مسؤولان استانی و شهرستان گفت: اگر به فکر نجات کهگیلویه هستید این سد را عملیاتی کنید.

ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی نیز در بازدید مهر ماه ۱۴۰۰ اظهار داشت: با برنامه‌ریزی ‌های انجام شد ه ساخت سد آبریز شهرستان کهگیلویه هیچ مشکلی ندارد و روند اجرایی ان با شتاب بیشتری ادامه می یابد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سد آبریز یکی از طرح های مهم دولت در حوزه کشاورزی شهرستان است، افزود: دولت توجه ویژه ای به ساخته شدن این سد خواهد داشت،با توجه به تکمیل فاز یک و ۲ مطالعاتی این سد، برنامه ریزی لازم برای تخصیص اعتبار مورد نیاز با همکاری وزارت نیرو و بانکهای عامل انجام خواهد شد.

در حالی که از وزارت نیرو از پایان مطالعات سد آبریز(مارون ۲) خبرهایی به گوش می‌رسید اما تیرماه امسال توئیتی از محمد طلا مظلومی نماینده بهبهان در مجلس شورای اسلامی باعث دامن زدن به حاشیه‌ها و سنگ اندازی در مسیر احداث سد شد.

وی نوشت«قاطعانه در برابر اجرای سد مارون ۲ که زیاده خواهی و دست اندازی به منابع آبی این مرز و بوم است می‌ایستیم و به همراه سایر نمایندگان استان اجازه نخواهیم داد چنین طرحی که پشتوانه کارشناسی نداشته و پشت آن لابی‌های سیاسی است کلید بخورد.»

نماینده شهرستانی که به لطف آب‌های خروشان مارون کهگیلویه آباد شده است در حالی به اجرای سد آبریز نه گفته که سکوت بزرگ منشانه مردم مظلوم کهگیلویه طی سال‌ها را نادیده گرفته و به حقابه‌ آنها از مارون توجهی نشده است.

در همین حال حجت‌الاسلام سید محمد موحد نماینده مردم کهگیلویه در مجلس به سخنان مظلومی واکنش داد و نوشت «به لطف خدا؛ دقت کارشناسان فنی و با رعایت اصول زیست محیطی سد آبریز وارد فاز اجرایی خواهد شد. اظهار نظر دیگران که برای مصرف داخلی است خللی در روند احداث سد ایجاد نخواهد کرد. کسانیکه خلاف قانون و اخلاق مانع اشتغال جوانان به بهانه بومی گزینی می‌شوند نمی‌توانند در خصوص آب نیز اولتیماتوم بدهند.»

اگرچه خودخواهی این نماینده مجلس با پاسخ مسؤولان کهگیلویه همراه بود اما آنچه مردم را نگران پیشبرد این پروژه کرده است حذف سد آبریز از بودجه ۱۴۰۱ است؛ موضوعی که تاکنون از سوی کاربران فضای مجازی واکنش‌های متعددی در پی داشته اما با سکوت مسؤولان همراه بوده است.

انتهای پیام/۸۲۰۱۶/ر


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا