اخبار روز

ناتو سعی دارد اوکراین را راضی به مذاکره کند

ناتو سعی دارد اوکراین را راضی به مذاکره کند

 مقامات غربی به روزنامه وال استریت ژورنال گفتند که گرچه امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به صورت عمومی خواستار «حمله‌ای نظامی» شده که «روسیه را عقب رانده و راه را برای مذاکره باز کند»، اما او در خفا به ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پیشنهادهایی داده که برای کی‌یف «دشوار» هستند.

به گفته منابع آگاه، رهبران آلمان و فرانسه در ضیافت شام ماه گذشته خود در کاخ الیزه، به زلنسکی گفتند که باید کم‌کم به فکر آغاز گفت‌وگوهای صلح باشد. با این حال، لندن، پاریس و برلین از تایید یا رد این گزارش خودداری کردند.

یک مقام ارشد فرانسوی به وال استریت ژورنال گفت: مدام می‌گوییم روسیه نباید پیروز شود؛ ‌ اما این به چه معناست؟ اگر جنگ با همین شدت به طول بیانجامد، اوکراین شکست‌های تحمل‌ناپذیری متحمل خواهد شد.

ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس برای تشویق زلنسکی به مذاکره، طرحی پیشنهاد داده که به اوکراین تجهیزات، تسلیحات و مهمات نظامی پیشرفته‌ مضاعفی می‌دهد. این طرح قرار است در نشست ناتو در ماه ژوئیه مورد بررسی قرار گیرد.

یک مقام انگلیسی که نخواست نامش فاش شود، گفت: باید در نشست ناتو پیشنهاد روشنی به اوکراین داده شود و همچنین نوعی پیروزی سیاسی به زلنسکی پیشنهاد شود که بتواند با ارائه آن به مردم کشورش، انگیزه مذاکره را ایجاد کند. اگر مسکو ببیند که غرب آماده حمایت مضاعف از کی‌یف است، شاید به این نتیجه برسد که نمی‌تواند به اهداف نظامی‌اش دست یابد.

آلمان و فرانسه نیز حامی این طرح بوده و آن را راهی برای «افزایش اعتماد به نفس» و «انگیزه اوکراین برای مذاکره با روسیه» می‌دانند.

با این حال، ‌این طرح انگلیس شامل استقرار نیروهای ناتو در خاک اوکراین یا مداخله نظامی ناتو در صورت حمله دوباره یک کشور ثالث به اوکراین نخواهد بود. از این رو، آندری ملنیک، معاون وزیر خارجه اوکراین آن را گام مثبتی دانسته، اما گفت: «کی‌یف به تعهد روشن و شفاف نیاز دارد، وعده‌ای که عضویت ناتو را هم شامل شود. این تنها راه دستیابی به صلح پایدار است».

روز جمعه وزارت خارجه روسیه شرایط خود برای دستیابی به یک راهکار دیپلماتیک را اعلام کرد، از جمله اینکه غرب از ارسال «سلاح‌ها و مزدورانش» به اوکراین دست کشیده و اوکراین پس از «نازی‌زدایی» از آن و «غیرنظامی» کردنش، به یک کشور بی‌طرف تبدیل شود.

در همین حال، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته است که روسیه دارد در جنگ فرسایشی تدارکاتی پیروز می‌شود و مشخص نیست ائتلاف غرب به رهبری آمریکا تا چه حد می‌تواند سلاح و مهمات به اوکراین بدهد.

زلنسکی به هیچ شکلی از مذاکره با مسکو راضی نمی‌شود؛ او روز جمعه گفت: آنجا هیچ‌کس نیست و چیزی هم نیست که درباره آن حرف بزنیم.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا