فرهنگ و هنر

ناشر آمریکایی، ایران را تحریم کرد/ «وایلی»: دیگر کتاب نمی‌فرستیم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات برگزیده های ایران، انتشارات جان وایلی که از ناشران بزرگ کتاب‌های دانشگاهی شمرده می‌شود و یک ناشر آمریکایی است، این روزها ساز تحریم را در دستور کار قرار داده و کتابی ارسال نمی‌کند.

اینکه حدود ۵ سالی است ناشرانی چون «آکسفورد»، «کمبریج» و «مک میلان»، ایران را در فهرست تحریم قرار داده‌اند و کتابی به کشور نمی‌دهند، آشکار بود؛ چرا که واسطه‌ها کتاب‌های مورد نیاز را طی این سال‌ها تامین می‌کردند، اما حالا یک ناشر آمریکایی دیگر هم ظاهرا به این فهرست اضافه شده است.

جالب اینجاست که «فیلیپ کیزری»، قائم‌مقام توسعه بین‌الملل جان وایلی در حاشیه برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در تهران حضور داشت، اعلام کرده بود: «جان وایلی از جمله ناشران بین‌المللی است که در مدت تحریم‌ها ارتباطش را با ایران حفظ کرده است، زیرا تحریم نشر با جریان آزاد علمی در تضاد است.» اما حالا همین ناشر هم زیر میز زده است!

در راستای این موضوع با «مهدی عمرانلو»، مدیرمسئول انتشارات آوند دانش، نمایندگی انحصاری انتشارات بین‌المللی جان وایلی گفت‌و‌گو کردیم تا ماجرا شفاف مطرح شود. عمرانلو درباره «تحریم ایران از سوی این ناشر آمریکایی» به فارس توضیح داد: در حال حاضر چون حدود یکی دو سال است که نمایشگاه کتابی در کشور برگزار نشده، ما هم کتابی سفارش ندادیم، اما ناشران آمریکایی که توزیع‌کننده وایلی بوده‌اند به خریدار گفته‌اند کتابی ارسال نمی‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که وقتی اعلام شده ناشران آمریکایی توزیع کننده وایلی به خریدار گفته‌اند کتاب ارسال نمی‌کنیم، این یعنی تحریم؟» گفت: دقیق نمی‌دانم چه اتفاقی در حال وقوع است. این عدم پذیرش و ارسال گویا در راستای تحریم است.

مدیرمسئول انتشارات آوند دانش با تاکید بر اینکه خبر رسمی هنوز اعلام نشده، افزود: البته برای واریز پول و دریافت کتاب‌ها مشکلاتی وجود دارد و در واقع ارسال پول مشکلاتی را ایجاد کرده است.

نماینده انحصاری انتشارات بین‌المللی جان وایلی در پاسخ به اینکه متولیان نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرده‌اند نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران سال ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد، پس باید سفارش‌‌ها به این ناشر آمریکایی داده شود، تصریح کرد: دی ماه فهرست سفارش‌ها ارائه می‌شود. البته منوط به این است که سیاست آنها در قبال فهرست ما چیست؟ آیا ارسال می‌کنند یا نه؟ باید شرایط را اعلام کنند.

وی که ماه پیش در نمایشگاه کتاب فرانکفورت حضور داشته و با ناشران فرانسوی و ایتالیایی برای شرکت در نمایشگاه کتاب صحبت کرده است، بیان داشت: ناشران کشورهای ایتالیا و فرانسه از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران ابراز خوشحالی کرده و اشتیاق خود را نسبت به حضور در آن اعلام کردند.

عمرانلو در پاسخ به اینکه «با توجه به حضور نیافتن انتشارات جان وایلی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت با نماینده‌ای از این ناشر هم صحبتی نشده؟» گفت: این ناشر در نمایشگاه فرانکفورت تنها یک میز رایت داشت و در آلمان حضور نداشت.

نماینده انحصاری انتشارات بین‌المللی جان وایلی در ادامه به قیمت بالای دلار و محاسبه کتاب‌ها با این نرخ اشاره کرد و گفت: با این قیمت‌ها بعید می‌دانم کسی کتاب بخرد؛ چون زمانی که در نمایشگاه کتاب «دلار معین» تعیین شد و ۴ هزار تومان از سوی جهانگیری معاون رئیس جمهور اعلام شد، کتاب ۱۰۰ دلاری حدود ۴۰۰ هزار تومان می‌شد که با تخفیف ۳۰۰ هزار تومان می‌فروختیم. الان همان کتاب ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان شده است، آیا کسی کتابی می‌خرد؟ حتی دانشگاه‌ها هم بنا به بودجه خود تنها چند کتاب می‌توانند بخرند؛ زیرا مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: باید وزارت علوم و بهداشت و ارشاد برای نمایشگاه کتاب تدبیر کنند.

اطلاعات خبرنگار فارس نشان می‌دهد برخی دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها ‌‌که کتاب‌های این ناشر آمریکایی را احتیاج داشتند ابراز کردند که کتابی برایشان ارسال نمی‌شود و ناشر آمریکایی فرهنگ را دستمایه سیاست کرده است.

چندی پیش در نشست اعضای انجمن فرهنگی ناشران بین‌الملل با یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد که واردات کتب خارجی با هدف انتقال دانش مطلوب است.

وی گفته بود:  با توجه به محدودیت منابع ارزی کشور بهتر است اولویت‌هایی برای واردات کتاب‌های خارجی داشته باشیم. همچنین باید به محتوای کتاب‌های وارداتی نیز توجه کنیم. (اینجا بخوانید)

«انتشارات جان وایلی و پسران» سال ۱۸۰۷ در نیویورک تاسیس شد و شعبه مرکزی آن هم اکنون در نیوجرسی است، اما در بسیاری از شهرهای مهم جهان، دفتر نمایندگی دارد. این موسسه انتشاراتی به صورت تخصصی در حوزه تولید و فروش جهانی کتاب‌های دانشگاهی فعالیت می‌کند و از این طریق درآمد قابل توجهی به دست می‌آورد. جان وایلی که شمار کارکنانش در سال ۲۰۰۵ حدود ۶۰ هزار نفر بود، در پایان سال ۲۰۰۶ بیش از ۱.۲ میلیارد دلار درآمد داشته است.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا