کهگیلویه و بویراحمد

نان‌آوری با بوی مرگ/دقایقی با «شوتی‌»های گچساران

به گزارش برگزیده های ایران از گچساران قاچاق کالا یکی از پدیده‌های شوم و زیانبار به چرخه اقتصاد داخلی ایران اسلامی محسوب می‌شود.

قاچاق کالا در سال‌های اخیر با پیشرفت بسیاری که داشته یکی از معضلات جدی در کشور بوده و ضررهای فراوانی به بخش های تولیدی و وارداتی کشور وارد کرده است.

با توجه به نامگذاری امسال از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ورود این حجم بالای کالای قاچاق به داخل کشور امکان تحقق آن را با کمی مشکل مواجه کرده است.

قاچاق عمده کالا به کشور یکی از موانعی بر سر تحقق عملی اقتصاد مقاومتی محسوب شده و اثرات مخربی را بر بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور وارد می کند.

قاچاق کالا انگیزه تولید کنندگان داخلی را کاهش داده و گاها باعث دلسردی آنها در زمینه های مختلف تولیدات می‌شود.

برندهای مختلف با شکل‌های رنگارنگ که بیشتر رنگ و لعاب زیبای محصولات خود را برای مردم نمایش می‌دهند چرخ های تولیدات داخلی و خود کفایی را کند کرده و باعث کم و یا خالی شدن جیب کارگران و بیکار شدن آنها می شود.

بیکاری افراد باعث بیشتر شدن آمار فقر، طلاق، اعتیاد می‌شود که این از تبعات ورود کالای قاچاق به کشور می‌باشد.

این چشم نوازی کالاهای قاچاق گاهی بقدری خیره کننده می شود که خریداران کیفیت اجناس را فراموش کرده و گول ظاهر و برند را خورده و پول خود را برای اجناس با عمری بسیار کوتاه هزینه می کنند.

پدیده قاچاق یک عمل ضربه‌آور به اقتصاد، هویت ملی و برنامه‌ریزی کشور است که در صورت مقابله نشدن با آن، زمینه ساز تضعیف تولید داخلی و ترویج اشتغال ناسالم خواهد بود.

این روزها جابه جا کنندگان قاچاق کالاها از بنادر جنوب لقب شوتی را به خود اختصاص داده اند.

رانندگانی که این لقب را به خود اختصاص داده اند هر روز به کند شدن چرخه تولیدات داخلی کمک کرده و به خود کفایی کشور لطمه زده و باعث بیکار شدن کارگران بسیاری می‌شوند.

این رانندگان برای درآمد هزینه های زندگی جان خود را به دست گرفته و در این کار فعالیت می کنند.

گاه در اخبارها یا فضای مجازی خبرهایی مبنی بر کشته شدن رانندگان شوتی( حمل کنندگان کالاهای قاچاق) بر اثر سرعت بالای خودرو هستیم.

شهرستان گچساران یکی از خط های ترانزیتی جنوب و یک کریدور متصل کننده خوزستان و فارس محسوب شده و به همین دلیل نیز شاهد افزایش کشفیات کالای قاچاق در این شهرستان هستیم.

رانندگانی که جان خود را برای درآوردن یک لقمه نان از دست می دهند

یکی از رانندگان حامل کالاهای قاچاق (شوتی) از بنادر جنوب در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران گفت: من فرزند دوم خانواده هستم و دو برادر دیگر نیز دارم که در حال تحصیل هستند.

وی افزود: با وجود داشتن خانوداه ای بسیار خوب و همسری مهربان بر اثر اغفال دوستانم به خط رانندگان شوتی ملحق شدم با اینکه کمبودی نداشتم و از لحاظ مالی دارای یک شغل متوسط بوده و صاحبخانه نیز هستم.

این راننده خط شوتی اظهار کرد: بدون اطلاع خانواده ام مدتی در این زمینه با آوردن اجناس کالاهای قاچاق از بندر دیلم و گناوه به گچساران و سپس تحویل آنها برای اعزام به اصفهان، تهران و شیراز کار کردم تا اینکه بر اثر سرعت زیاد دچار سانحه شده و مدتها در بستر بیماری بودم.

وی ادامه داد: در مدتی که بیمارستان بستری بودم متوجه شدم پدر و مادرم از غصه من چند سال پیرتر شدند، فقط می توانم بگویم که خداوند بار دیگر مرا از دنیای مردگان به خاطر دعاهای بسیار پدر و مادر و همسرم به این دنیا بازگرداند.

وی اضافه کرد: دیگر از این کار دست کشیدم و به شغل دیگر با در آمد کمتر پرداختم چون نمی‌توانم بار دیگر سرشکستگی خانواده ام را مشاهد کرده و حق الناس بیکار شدن کارگران بسیاری را بر جان بخرم.

یکی دیگر از رانندگان حامل کالاهای قاچاق بیان کرد: من بر عکس این دوستم بخاطر داشتن مشکل مالی و اجبار به این کار رو آورده ام هر چند هر بار که برای آوردن اجناس قاچاق کالا می‌روم با خودم می گویم شاید دیگر برنگشته و خانواده ام را نبینم و بمیرم، می دانم در این راه جان خود را بر دست گرفته و با چرخش تایرهای سریع ماشین هر آن ممکن است دچار حادثه شده و داغ بزرگی بر دل خانواده ام بگذارم.

وی تصریح کرد: شغل شوتی(حامل کالای قاچاق) یک نوع بازی با مرگ محسوب می شود بارها شنیده و دیده ایم برخی از رانندگان این کار بر اثر سرعت زیاد به جای نان مرگ خود را برای خانوداه هایشان آورده اند.

یکی دیگر از رانندگان حامل کالای قاچاق خاطر نشان می کند: کاش برای ما جوانان کار وجود داشت تا دیگر جان خود را بر سر این شغل پر ضرر نگذاریم و بتوانیم نانی حلال با خیال آسوده همراه با خستگی از کار را بر سر سفره خانواد ه هایمان بیاوریم.

وی ادامه داد: ما از مضرات این شغل مطلع هستیم اما از سر ناچاری راهی برایمان نمانده است.

یکی از کسبه بازار گچساران در خصوص کالای قاچاق بیان کرد: سالهاست که در حوزه فروش لوازم خانگی در گچساران فعالیت می کنم و تلاش کرده ام که از محصولات داخلی با فروش اجناس آنها حمایت کرده و به چرخه تولیدات داخلی کمک کنم.

این بازاری قدیمی تصریح کرد: متاسفانه شاهد استقبال برخی از شهروندان از اجناس خارجی با برندهای مختلف و ظاهر زیبا هستیم که اغلب به دلیل چشم و هم چشمی، و فریب مارک خارجی و عدم اطلاع از معایب اجناس خارجی و فواید استفاده از اجناس داخلی شاهد هستیم.

یکی دیگر از بازاریان گچساران اظهار کرد: من اجناس داخلی و خارجی را به مشتریان عرضه می کنم چون نمی توان فقط به اجناس داخلی اکتفا کرد.

وی گفت: امروزه مردم به دنبال اجناس خارجی هستند و گول ظاهر زیبا و برند آنها را خورده و به این توجه نمی کنند که این اجناس گارانتی ندارند.

این بازاری تصریح کرد: خودم به مشتریان می گویم که اجناس داخلی با کیفیت و دارای گارانتی هستند و تهیه آن نیز به صرفه تر می باشد.

این بازاری خاطر نشان کرد: اگر مردم از خرید اجناس خارجی استقبال نکنند چرخه ورود کالاهای خارجی متوقف می شود وچرخه تولیدات داخلی رونق می گیرد.

کشف بیش از ۱۷۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در گچساران

سرهنگ سید محمد موسوی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: قاچاق کالا به عنوان یک پدیده شوم و لطمه به چرخ های تولیدات داخلی محسوب می شود و پلیس با آن به صورت قانونی برخورد می کند.

وی بیان کرد: از ابتدای سالجاری تا ۲۹ آذر ماه افزون بر ۱۷۷ میلیارد و ۹۳۳ میلیون و ۲۷۳ هزار و ۹۵۰ ریال کالای قاچاق در گچساران کشف شده است.

سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل تصریح کرد: در مدت مشابه سال گذشته ۱۳۷ میلیارد و ۹۳۳ میلیون و ۶۷۳ هزار ریال کالای قاچاق در این شهرستان کشف شد.

موسوی عنوان کرد: از ابتدای تا مدت زمان عنوان شده ۱۳۹ خودرو توقیف و ۳۶۱ نفر قاچاقچی دستگیر شده است.

وی گفت: در مدت مشابه سال قبلا نیز ۲۲۵ خودرو توقیف و ۴۰۸ نفر قاچاقچی دستگیر شده بودند.

فرمانده انتظامی گچساران خاطر نشان کرد: کالاهای قاچاق کشف شده بیشتر از انواع لوازم خانگیف صوتی، تصویری، آرایشی، بهداشتی و خوراکی بوده است.

گزارش از ندا نعمتی

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا