لرستان

نان بی‌کیفیت داغی بر تنور دل شهروندان لرستانی

خبرگزاری برگزیده های ایران لرستان- پریسا قربانی نژاد، بدون تردید نان مهمترین نیاز سبد غذایی یک خانوار محسوب می‌شود، محصولی که همواره در اولویت خرید مردم به ویژه نیازمندان قرار دارد و قوت غالب بسیاری به حساب می‌آید.

 این روزها در حالی مسوولان صحبت از افزایش قیمت نان در استان می‌کنند، که بسیاری از شهروندان از کیفیت نان‌های ارائه شده رضایت لازم را ندارند، چرا که محصول اغلب با کیفیت پائین‌تر به مشتری عرضه می‌شود و گاه از سلامت غذایی کافی برخوردار نیست. 

از طرفی تعطیلی دلخواه واحدهای نانوایی خارج از روز معین و همچنین نبود بهداشت در برخی خبازی‌ها به دغدغه این روزهای لرستانی‌ها تبدیل شده است.

تخلف نانوایی‌ها در صدر شکایات مردمی

بنا به آخرین اظهارات سرپرست بازرسی بر محصولات سازمان جهادکشاورزی، عدم رضایت از نانوایی‌ها در صدر شکایات مردمی قرار دارد و بسیاری از آن‌ها خواهان رفع این مشکل و افزایش کیفیت، بهداشت و سلامت نان هستند.

 

تشریح عوامل موثر بر بی‌کیفیتی نان لرستان

در همین راستا مدیرکل غله لرستان با بیان اینکه ساعت کار نانوایان در قانون نطام صنفی طراحی و توسط اتحادیه‌ها و کمیسیون نظارت مصوب می‌شود، به برگزیده های ایران گفت: همچنین نظارت بر ساعت کار از وظایف بازرسین صنفی است.

حجت‌اله بیرانوند در خصوص کیفیت نان، بیان داشت: این مهم به چندین عامل بستگی دارد که هر کدام جزء وظایف مجموعه‌های مختلف قرار می‌گیرد.

وی، بخش عمده گندم مصرفی این روزهای مردم لرستان را وارداتی عنوان و تصریح کرد: به دلیل خشکسالی و کاهش تولید، بیش از نیمی از مصرف سالانه شهروندان از طریق واردات تامین می‌شود.

بیرانوند ادامه داد: گندم وارداتی از نظر گلوتن و پروتئین مشکل خاصی نداشته و تنها از نظر رنگ با گندم داخلی متفاوت است، بنابراین نمی‌توان بی‌کیفیتی محصول را به آرد عرضه شده نسبت داد، چرا که در غیر این صورت همه نانوایی‌ها باید مشکل بی‌کیفیتی نان را داشته باشند.

مدیرکل غله لرستان، وجود تجهیزات فرسوده مورد استفاده در نانوایی‌ها را یکی از عوامل تولید نان بی‌کیفیت برشمرد و افزود: نیروی انسانی یکی دیگر از عوامل موثر بر تولید نان است که متاسفانه به این مهم از سوی صاحبان نانوایی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

بیرانوند با بیان اینکه استفاده از نیروهای آموزش دیده یک ضرورت در نانوایی‌ها است، گفت: اداره‌کل فنی‌وحرفه‌ای با برگزاری آموزش‌های تخصصی زمینه ورود نیروهای مناسبی را برای کار در نانوایی‌ها فراهم می‌کند، حال اینکه برخی کارفرمایان برای پرداخت دستمزد کمتر از نیروی آزاد استفاده می‌کنند.

وی، استفاده از بهبوددهنده(خمیرمایه) را از عوامل موثر بر افزایش کیفیت نان بیان و خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل قیمت بالای این کالا، خیلی از نانوایی رغبت به استفاده ندارند، از این‌رو کیفیت نان کاهش می‌یابد.

 

تشکیل کمیته ارتقای کیفیت نان

مدیرکل غله لرستان با بیان اینکه تامین آرد باکیفیت رسالت این مجموعه است، گفت: در همین راستا واحدهای کنترل کیفیتی وجود دارد که پیوسته آرد تولید کارخانه‌ها را از نظر اندازه ذرات و وجود مواد مغذی بررسی و ارزیابی می‌کنند.

بیرانوند ادامه داد: کارگروه درجه‌بندی و نظارت کارخانجات متشکل از نماینده دانشگاه علوم‌پزشکی، نماینده اداره‌کل استاندارد، نماینده سازمان صمت  و نماینده غله به صورت ماهانه واحدها را نظارت و بر اساس کیفیت کار سهمیه آرد به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

وی با بیان اینکه دو حوزه معاونت غذا و دارو و همچنین بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بر تولید باکیفیت نان نظارت دارند، افزود: نظارت بر اینکه یک نان در محیط بهداشتی طبخ و عرضه شود بر عهده علوم پزشکی است.

مدیرکل غله لرستان بیان داشت: اداره‌کل استاندارد نیز باید تجهیزات نانوایی‌ها و کارخانجات آرد را بررسی نماید.

بیرانوند با تاکید بر اینکه اتحادیه نانوایی‌ها باید مجوز کسب را به افراد توانمند ارائه دهد، گفت: این اتحادیه همچنین باید بر ساعت کار و عرضه نان باکیفیت نانوایی‌ها نیز نظارت کند.

وی اظهار داشت: در راستای بهبود و ارتقای کار نانوایی‌ها تسهیلاتی پیش‌بینی شده که با نرخ پایین و کمترین شرایط تضمین به صاحبان نانوایی‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرکل غله لرستان با بیان اینکه آمادگی کامل را داریم که به ۲۳۰۰ نانوایی فعال استان تسهیلات پرداخت کنیم، افزود: این امکان فراهم شده که نانوایی‌های مشکل‌دار بتوانند با بهره‌مندی از این تسهیلات کیفیت کار خود را افزایش دهند.

بیرانوند از تهیه نقشه راه ارتقای کیفیت نان خبر داد و گفت: طی ماه‌های اخیر کمیته‌ای تحت عنوان کمیته ارتقای کیفیت نان استان تشکیل شده که برگزاری جلسات متعدد منجر به تهیه نقشه راه ارتقای نان شده است.

وی تصریح کرد: این نقشه راه که طی چند روز آینده آماده و به فرمانداران شهرستان‌ها ابلاغ خواهد شد، از این رو انتظار می‌رود فرمانداران این مهم را در اولویت کاری قرار دهند.

 

 

ناچار به افزایش قیمت نان هستیم

مدیرکل غله لرستان با اشاره به افزایش قیمت نان در استان، اظهار داشت: افزایش قیمت نان همراه با افزایش کیفیت امری بدیهی است، اما اینکه این موضوع رعایت نشود، قطعا انتقادهایی را از سوی شهروندان به همراه دارد.

بیرانوند ادامه داد: نانوایی با درآمد پایین اقدام به تخلف‌های زیادی می‌کند، از جمله فروش آرد به صورت آزاد به دلالان که به وفور دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۱۸ استان کشور از جمله استان‌های همجوار، قیمت نان افزایش یافته است، افزود: چاره‌ای جزء افزایش قیمت نیست، اما باید دستگاه‌های مرتبط با ارتقای کیفیت نان پای کار بیایند و اصلاح قیمت با اصلاح کیفیت صورت گیرد.

مدیرکل غله لرستان با اشاره به انجام ۱۵۶۳ مورد بازرسی این مجموعه از واحدهای نانوایی طی آذرماه امسال، اظهار داشت: ۱۲۵ واحد متخلف شناسایی شده که ۵۱ مورد آن تخلف کم‌فروشی، ۴ مورد گران‌فروشی، ۷ مورد فروش آزاد آرد و ۶۳ مورد نیز مربوط به عدم مشکلات بهداشتی، عدم رعایت ساعت پخت و تخلفات مجوز کسب بوده است.

بیرانوند با بیان اینکه جریمه‌ها اغلب بازدارنده نیست، گفت: برخوردها باید محکم شوند و  واحدهای متخلف در سطح شهر شناسایی شوند تا شاهد کاهش تخلف‌ نانوایی‌ها شویم.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا