کرمان

ناهماهنگی پایگاه‌های اطلاعاتی موجب شکست هدفمندی یارانه‌ها شد

به گزارش برگزیده های ایران از کرمان، صبح امروز در شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه پایگاه‌های اطلاعاتی کشور هماهنگ نیستند، اظهار داشت: مهمترین دلیل شکست هدفمندی یارانه‌ها همین امر بود و خوشه‌بندی‌ها موجب حرف و حدیث زیادی بود بنابراین مجبور شدند به ۷۵ میلیون نفر به صورت درهم یارانه بدهند و هنوز هم به سیستم اطلاعاتی یکپارچه در کشور دسترسی نداریم.

نظام اطلاعاتی کشور ناکارآمد است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اظهار داشت: اتاق کرمان گذر از اقتصاد منابع‌محور به اقتصاد دانش‌بنیان را در دستور کار قرار داده و مشاور انتخاب شده است و به‌زودی برنامه‌هایش را اعلام می کند.

سیدمهدی طبیب‌زاده هدف از حرکت به‌سوی اقتصاد دانش‌بنیان را کسب آمار و اطلاعات ذکر کرد و ابراز داشت: به این امر اذعان داریم که نظام آماری کشور کارآمد نیست در حالی که یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های توسعه به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی مسائل زیادی در کشور وجود دارد و پرداختن به زیرساخت‌ها شاید یک کار فانتزی دیده شود اما اساسی‌ترین کاری‌ست که می‌توانیم، انجام دهیم.

طبیب‌زاده عنوان کرد: قصد داریم، آینده خوبی برای استان کرمان ترسیم کنیم بنابراین نیازمند نظام آماری و بانک اطلاعاتی قوی در استان هستیم.

وی از موفقیت‌های شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان سخن به میان آورد و خاطرنشان کرد: شورا موجب شد یک قانون مغفول مانده احیا شود و شورای کرمان خوراک زیادی برای دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در سطح کشور ایجاد می‌کند.

ناهماهنگی پایگاه‌های اطلاعاتی موجب شکست هدفمندی یارانه‌ها شد

در همین حال مدیر مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در سخنانی اظهار داشت: همه ارکان به این نتیجه رسیده‌اند باید تحولی در قانون آمار کشور ایجاد شود و امروز نیازهای آماری که فعالان اقتصادی، محققان و دستگاه‌های اجرایی نیاز دارند، اما نظام آماری توجهی به این نیازها نمی‌کند.

محمدرضا دوست‌محمدی همچنین زمان ارائه آمارها را نامناسب دانست و اضافه کرد: اطلاعاتی در کشور داریم که به‌صورت موازی تولید می‌شود و استفاده ابزاری از آمار یکی دیگر از مشکلات کشور ماست.

وی با اشاره به اینکه پایگاه‌های اطلاعاتی کشور هماهنگ نیستند، تصریح کرد: مهمترین دلیل شکست هدفمندی یارانه‌ها همین امر بود و خوشه‌بندی‌ها موجب حرف و حدیث زیادی بود بنابراین مجبور شدند به ۷۵ میلیون نفر به صورت درهم یارانه بدهند و هنوز هم به سیستم اطلاعاتی یکپارچه در کشور دسترسی نداریم.

دوست‌محمدی اضافه کرد: دو آمار ۱۰ میلیون تُن و ۷ میلیون تُن برای تولید شیر در کشور داریم و ۳ میلیون تُن اختلاف در تولید شیر فاجعه است و این تفاوت آمارها در دیگر محصولات هم وجود دارد، مثلا گفته شد ۱۲، ۱۳ میلیون تُن تولید گندم داریم و جشن خودکفایی تولید گندم گرفتیم، اما بعد از آن ۴ میلیون تن واردات گندم داشتیم.

در عین حال رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با قدردانی از اقدامات خوب و موثر اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار داشت: لایحه بودجه از سوی رئیس جمهوری به مجلس ارائه شد و طی چند روز آینده بعد از بررسی کلیات گزارش لایحه آن را به سمت علنی می‌آوریم.

محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد: افزایش اختیارات استان‌ها برای تصمیمات اقتصادی به استانداران، تشکیل صندوق‌های توسعه استانی و بازگشت منابع ناشی از درآمدهای مالیاتی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سهم مالیات بنگاه‌های اقتصادی ۵ واحد درصد کاهش پیدا کرد و ما هم حمایت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ظرفیت استان کرمان با توجه به مجموعه‌های اقتصادی بزرگ برای تشکیل صندوق‌های توسعه استانی مناسب است.

 نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خواستار ارائه پیشنهادات برای افزایش بودجه استان کرمان در سال ۱۴۰۱ توسط بخش دولتی و بخش خصوصی شد.

آمار دستگاه‌ها به اشتراک گذاشته شود

استاندار کرمان هم در این نشست اظهار کرد: شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی کرمان جزو سه استان اول کشور است.

علی زینی‌وند با اشاره به تفاوت آمارهای ارائه شده از سوی دستگاه‌های مختلف ابراز داشت: آمارهای دقیق زیربنای همه برنامه‌هاست و آمارهای تولیدی دستگاه‌ها باید به اشتراک گذاشته شود و حدود ۵ درصد آمارها محرمانه است و بقیه آمارها قابل اشتراک‌گذاری است.

انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ب


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا