سلامت

ناکامی اومیکرون؛ با تکیه بر پروتکل‌های بالای ۹۰ درصد

به گزارش خبرنگار برگزیده های ایران، درباره پروتکل‌های بهداشتی و اهمیت آن برای پیشگیری از ابتلا و انتشار ویروس کرونا بسیار گفته شده و تقریباً همه افراد آگاه به توصیه‌های بهداشتی و تاثیر آن برای جلوگیری از سرایت بیماری کووید ۱۹ هستند؛ حتی کسانی که از ابتدای همه گیری کرونا از این توصیه ها چشم پوشی کرده اند.

استفاده از ماسک در بیرون از منزل، حفظ فاصله ایمن در اجتماعات، دست نزدن به چشم‌ها، بینی و دهان و رعایت بهداشت تنفسی هنگام عطسه و سرفه از راه‌های ساده برای پیشگیری از ابتلا و انتشار ویروس کرونا است.

از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون هر زمان که مردم به توصیه‌ها و رعایت آنها توجه کردند ویروس پنهان و برعکس هر زمان که مردم نسبت به پروتکل‌های بهداشتی بی‌تفاوت شدند ویروس رخ‌نمایی کرد.

اگرچه آمار بیماران بستری مبتلا به کرونا در پیک پنجم در گیلان، بعد از ۲ ماه نفس گیر از اوایل شهریور امسال روند کاهشی را طی می‌کند و از ۲ هزار و ۱۰۰ مورد بیمار به ۱۴۸ نفر در زمان حاضر رسیده است، اما کارشناسان بهداشتی از بی‌اعتنایی و سهل‌انگاری مردم در رعایت توصیه‌های پیشگیری از انتشار ویروس ابزار نگرانی می‌کنند.

کارشناسان بهداشتی گیلان تاکید می‌کنند که تداوم روند نزولی مبتلایان بستری به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان به توجه جدی مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی و استمرار آن بستگی دارد و در کنار دریافت واکسن کرونا در هر سه نوبت، مراعات مردم به توصیه ها نیز باید جدی و با توجه به سویه اومیکرون بیشتر از وضعیت موجود باشد.

متاسفانه با کاهش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان گیلان برخی نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی بی‌تفاوت شده‌اند و با این رویه نه تنها خود بلکه دیگران را گرفتار بیماری کووید ۱۹ و سویه های متفاوت و خطرناک آن می‌کنند، بی‌توجهی به توصیه‌ها در خیابان‌ها، نانوایی‌ها، حمل و نقل عمومی و بازارهای محلی مشاهده می شود. 

اگر چه آمار بستری‌های مبتلا به کرونا روند نزولی را طی می‌کند و نقشه کرونایی استان گیلان وضعیت خوشایندی دارد و از ۱۷ شهرستان، ۱۶ شهرستان آبی و تنها رودبار زرد است اما استمرار این وضعیت با توجه به سویه جدید اومیکرون در گرو ادامه همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

ضرورت استمرار رعایت توصیه‌های بهداشتی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اشاره به اهمیت رعایت توصیه‌های بهداشتی در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا گفت: بر اساس آخرین آمارها بیماری کووید ۱۹ در این استان نزولی است بنابراین تداوم این وضعیت به همکاری مردم بستگی دارد.

دکتر فردین مهرابیان در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران استفاده از ماسک و پرهیز از تجمعات را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: با توجه به مشاهده سویه جدید در کشور توصیه های بهداشتی در این شرایط باید بیش از پیش رعایت شود.

وی با بیان اینکه هرگونه سهل‌انگاری نسبت به بیماری کووید ۱۹ و بی تفاوتی نسبت به توصیه ها می تواند پیک دیگری از بیماری را رقم بزند، اضافه کرد: همه باید نسبت به این بیماری و توجه به توصیه ها حساس باشند.

ناکامی اومیکرون؛ با تکیه بر پروتکل‌های بالای ۹۰ درصد

رعایت پروتکل ها در گیلان باید افزایش یابد

کارشناسان بهداشتی گیلان بارها تاکید کرده اند؛ با توجه به مشاهده ویروس اومیکرون در کشور و احتمال شیوع آن در تمامی استانها، میزان رعایت پروتکل های بهداشتی باید حداقل به ۹۰ درصد افزایش یابد.

براساس محاسبه هفتگی “هفته گذشته” هم اکنون میانگین رعایت توصیه های بهداشتی در گیلان شامل رعایت واکسیناسیون مراجعان، متصدیان، رعایت تهویه، فاصله گذاری، استفاده از ماسک “توسط متصدیان و مراجعه کنندگان” و رعایت بهداشت فردی نزدیک ۸۶ درصد است اما مسئولان بهداشتی می گویند اگر قرار است با اومیکرون مبارزه کنیم این پروتکل‌ها باید حداقل به ۹۰ درصد برسد.

این میزان از درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل تمامی اماکن عمومی از جمله ادارات، بخش خصوصی، خدماتی، مدارس و مراکز تهیه و توزیع مواد خوراکی و آشامیدنی را شامل می شود.

البته این ارزیابی منهای فضاهایی مانند پارک ها ، مهمانی ها، سالن های عروسی، جشن ها، مراسمات عزادارای و دیگر دورهمی هادر اماکن باز و مسقف است که هیچ ارزیابی برای ان وجود ندارد.

استفاده از ماسک در پایین ترین سطح

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به محاسبه هفتگی میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در گیلان گفت: هفتگی بین هفت تا ۱۰ هزار اماکن عمومی مورد بازدید کارشناسان سلامت محیط و کار این معاونت قرار می‌گیرد و این بازدیدها مستمر و روزانه انجام می‌شود.

مهدی جواهرشناس در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران اظهار داشت: طبق بررسی‌های هفته گذشته درصد رعایت واکسیناسیون مراجعان به اماکن یاد شده ۷۱.۵ درصد، واکسیناسیون متصدیان نزدیک ۸۰ درصد، رعایت تهویه ۷۸ درصد، فاصله‌گذاری حدود ۷۴ درصد و رعایت بهداشت فردی ۸۲ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک طی هفته گذشته با ۶۹ درصد کمترین درصد رعایت را در مقایسه با سایر پروتکل‌ها در استان گیلان را به خود اختصاص داده است، افزود: اگر قراراست با اومیکرون مبارزه کنیم و آسیب نبینیم باید درصد همه این پروتکل‌ها به بالای عدد ۹۰ برسد.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اشاره به نظارت‌های جدی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان بیان داشت: طی بازدیدهای هفته گذشته ۵۰۰ اخطار داده شد ضمن اینکه پلمپ ۱۶ مکان انجام گرفت.

تا شکست کامل بیماری کووید ۱۹ توجه جدی به رعایت توصیه‌های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا و تزریق کامل واکسن فعلا در هر سه نوبت اقدامی مهم و موثر است بنابراین برای حفظ سلامت خود و نزدیگان به این توصیه‌ها توجه شود.

بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک املش، لنگرود، لاهیجان، سیاهکل، رشت، خمام، آستانه اشرفیه، بندرانزلی، شفت، فومن، صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر، تالش، رودسر و آستارا در نقشه جدید کرونایی استان گیلان در رنگ‌بندی آبی قرار دارند و تنها شهرستان رودبار زرد است.

گیلان با ٢ و نیم میلیون نفر جمعیت از نخستین استانهای درگیر شیوع ویروس کرونا در کشور بود.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا