اصفهان

ناگفته‌هایی از اولین دستگیری جاسوسان آمریکایی در اصفهان/ از محاصره هواپیمای آمریکایی‌ها تا خلع سلاح با یک تکه چوب!

خبرگزاری برگزیده های ایران  اصفهان- حاصل و نتیجه عمر انسان «تجربه» است و «تاریخ» هم که جمع تجارب، بارها برایمان تکرار کرده‌اند تاریخ تکرار می‌شود و ملتی هم که تاریخ خود را نداند محکوم است به تکرار آن.

بعضی روزها در تقویم تاریخ آنقدر سنگین‌ هستند که گویی جور ۳۰۰ و اَندی روز را به دوش می‌کشند و اگر امروز از هرکدام از ما ایرانی‌ها از این روزهای ثقیل سال بپرسند، ۱۳ آبان به احتمال فراوان جزو سه انتخاب اول‌مان خواهد بود.
 

از ۱۳ آبان سال ۴۳ و استعماری که در جان کشورمان ریشه دوانده بود تا نتیجه‌اش تبعید امام خمینی(ره) باشد، گرفته تا ۱۴ سال بعد، درست چند نفس مانده تا پیروزی انقلاب اسلامی که به خیال خودشان با کشتار دانشجویان و دانش‌آموزان خواستند صدای این سرودآوران آزادی را خاموش کنند، همه باعث شده تا ۱۳ آبان به برگ زرینی در تاریخ جمهور اسلامی ایران تبدیل شود.

شاید ما جوانان گام دوم و دهه پنجم انقلاب ۱۳ آبان را بیشتر به تسخیر لانه جاسوسی بشناسیم و با هر بار مرور کنش‌گری‌ها و اقدامات دانشجویان خط امام به وجد آییم اما می‌دانیم با گذشت ۴۲ سال از این واقعه، ابعاد مختلف آن هنوز هم برایمان روشن نیست.
 

اولین تسخیر لانه جاسوسی چند ماه قبل از ۱۳ آبان ۵۸

یکی از پیشگامان و مبارزان سیاسی و کسی که بعد از پیروزی انقلاب تا همین حالا دست از تلاش و فعالیت برای پیشبرد اهداف این کشور نکشیده برایمان از اولین تسخیر لانه جاسوسی آمریکایی‌ها چند ماه قبل از ۱۳ آبان ۵۸ می‌گوید.
 

«احمد سالک»، همان مبارز سیاسی و پیر این راه است که امروز اینطور برایمان از وضعیت روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی می‌گوید: یکی از برگ‌های زرین تاریخ انقلاب اسلامی ۱۳ آبان است که چند اتفاق مهم در آن رخ داده‌ است؛ اول تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در سال ۱۳۴۳، دوم کشتار دانشجویان و دانش‌آموزان در دانشگاه تهران و تسخیر لانه جاسوسی که در سال ۱۳۵۸ اتفاق افتاد و نهایتا روز ملی مبارزه با استکبار است.
 

این مبارز سیاسی ادامه می‌دهد: مجموعه این‌ها هرکدام پرونده جداگانه‌ای دارد که باید برای ارتقای فهم جامعه و نسل جدید درباره آن بحث و طراحی شود که در این مملکت چه گذشته است.

 

جزئیات ارتباط مستقیم آمریکایی‌ها با وزارت خارجه

سالک حالا به نقطه اصلی گزارش ما می‌رسد و برایمان اینگونه تعریف می‌کند: پیش از آنکه در روز ۱۳ آبان لانه جاسوسی تسخیر شود، زمانی که فرمانده سپاه اصفهان بودم لانه جاسوسی در اصفهان را کشف کردیم، فعالیت عناصر سازمان سیا و وزارت خارجه آمریکا را در شاهین‌شهر مطالعه و بررسی کردیم و در یک اتفاق عجیبی که رخ داد آن‌ها را دستگیر کردیم.

از حجت‌الاسلام احمد سالک می‌خواهیم که از این ناگفته‌ها بیشتر برایمان بگوید و او هم اینطور توضیح می‌دهد: مقر آمریکایی‌ها در شاهین‌شهر(محل کنونی صنایع هواپیماسازی) قرار داشت که در اینجا به عنوان مرکز خاورمیانه مونتاژ هلیکوپتر را انجام می‌دادند و تصمیم داشتند شاه را از این طریق تقویت کنند. در این مقر سه اتاق مهم وجود داشت، یکی اتاق وزارت خارجه آمریکا بود که فردی در آن اتاق بود که بدون تماس با سایر آمریکایی‌ها مستقیماً با وزارت خارجه آمریکا در تماس بود. یک از اتاق‌ها هم مربوط به سازمان سیا بود و مستقیماً با سیا ارتباط داشت.
 

دستگیری با یک تکه چوب و بدون اسلحه

سالک تصریح کرد: یک شب عملیات انجام شد و با وجود اینکه اسلحه هم نداشتیم اما توانستیم آن‌ها را با یک تکه چوب خلع سلاح کنیم به این شکل که یکی از دوستان یک عبا روی دوشش انداخت و با یک تکه چوب نیم متری که به شکل اسلحه در زیر عبا پنهان کرده بود وارد شد، شخص مقابل کلت بر کمر داشت اما ما با همان تکه چوب او را خلع سلاح کردیم.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به ماجرای دیگری از آمریکایی‌ها یادآوری می‌کند: در سپاه و در محل کار خود بودم، آقای موحدیان از برج مراقبت فرودگاه به من زنگ زد و گفت ۴ فروند هواپیمای ۳۳۰ آمریکایی در فرودگاه نشسته و خلبان این هواپیما جواب ما را نمی‌دهند و این مسأله مشکوک است و از سوی دیگر حدود ۱۴ تریلی پر از صندوق هم هستند که یکی از تریلی‌ها زنجیر فرودگاه را هم پاره کرده که وارد شود تا وسایل را به هواپیما برسانند.

 

 

محاصره هواپیماهای آمریکایی‌ها در فرودگاه اصفهان

سالک اضافه کرد: یک اتوبوس حدود ۳۸ نفر به همراه سفیر آمریکا هم بود که تمام آمریکایی‌هایی که در اصفهان بودند همگی سوار شده بودند؛ بلافاصله بعد از تماس آقای موحدیان به فرودگاه نیروی هوایی رفتیم؛ به برج مراقبت رفتم و به خلبان هشدار دادم که شما حق هیچ‌گونه حرکتی ندارید.

سالک ادامه ماجرا را اینگونه تعریف می‌کند:کنار تریلی هم دو نفر مسلح گذاشتم، از شهید نجارزاده که از خلبانان اصفهان بود کمک خواستیم. صندوق‌های داخل تریلی پر از قطعات یدکی هلیکوپتر بود، هر وسیله‌ای که داشتند بار کرده بودند و می‌خواستند هر چه هست را غارت کنند.در اتاق مراقبت نشستم و سفیر آمریکا بالا آمد و کنار در ایستاد.

مجوز آمریکایی‌ها از وزیر کشور دولت موقت

وی اضافه کرد: سفیر شروع کرد به معرفی کردن خودش، به او توجهی نکردیم وقتی دید توجهی نداریم گفت که من کاغذی از آقای صباغیان وزیر کشور دولت موقت داریم که تمام ابزار و امکانات‌مان را با ۴ فروند هواپیما به کشور ثالث ببریم‌، آن کاغذ را هم از او گرفتیم و کل نیروهایشان را به ساختمانی در خیابان کمال اسماعیل منتقل کردیم، این افراد حدود دو تا سه ماه در اصفهان بودند و برادر خودم که شهید شد را برای مراقبت از آن‌ها گذاشتم. در حقیقت اولین کسی که در کشور لانه جاسوسی را کشف کرد، سپاه اصفهان بود.

 

 

 

وی اینطور از پایان این ماجرا و شروع چند دهه استکبارستیزی می‌گوید: شهید بهشتی به من زنگ زدند و گفتند که آن‌ها را با اسکورت به تهران بفرستید‌؛ پس از آن نیز دانشجویان پیرو خط امام وارد سفارت و لانه جاسوسی شدند و اسناد را به دست آوردند.

اسنادی که دانشجویان از کاغذهای خرد شده به دست آوردند

سالک عنوان کرد: نکته مهم دیگر از تسخیر لانه جاسوسی آن است که دانشجویان مجموعه مدارک و اسنادی که آمریکایی‌ها در هنگام تسخیر در خردکن ریخته بودند را تجمیع کردند و به ده‌ها کتاب تبدیل کردند و شبکه جاسوسی در داخل ایران را کشف کردند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: برای ما بسیار مهم بود که چه کسانی در سفارت آمریکا پرونده و سند دارند، این شبکه جاسوسی آمریکا در داخل ایران مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: نکته مهم‌تر از همه این‌ها پیام امام خمینی(ره) بود که فرمودند تسخیر لانه جاسوسی انقلاب دوم بود، البته برخی از دانشجویان آن زمان امروز ایراد می‌گیرند و می‌گویند که کار ما اشتباه بوده چون ارتباط ما با آمریکا قطع شده است، ما معقتدیم نه تنها اشتباه نبود بلکه انقلاب دوم بود؛ آمریکا دشمن سرسخت مردم ایران است و جنایات زیادی را مرتکب شده است.

سالک همچنین راجع به واکنش‌ها نسبت به این موضوع تصریح کرد: این اتفاق در شرایط پیروزی انقلاب اسلامی و پشت سر رهبر انقلاب رخ داد بنابراین تمام نیروهای کشور به جز ساواکی‌ها موافق و دنبال آن بودند. شرایط طوری بود که بایستی آمریکا ضربه سنگینی می‌خورد، پس از آن نیز کارتر عملیاتی را طراحی کرد که جاسوسان را آزاد کنند که واقعه طبس اتفاق افتاد و رسوایی دیگری برای آمریکایی‌ها شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این مدت با افرادی که اسیر بودند به خوبی رفتار شد و تعدادی از زنان هم آزاد شدند.

 

سالک با بیان اینکه در ماجرای طبس یک رسوایی هم برای بنی‌صدر ایجاد شد، افزود: چون وقتی عملیات طبس شروع شد بلافاصله بنی‌صدر هواپیما فرستاد تا آنچه مانده را بمباران کنند تا مدارک آمریکایی‌ها از بین برود و خیانت بنی‌صدر باعث شد تا شهید منتظری به شهادت برسد.

برگ برگ این تاریخ پربار را که ورق بزنیم، ناگفته‌هایی پنهانی است از جنایات آمریکایی‌ها علیه ملت ایران که هر آنچه در توان داشتند را به میدان آوردند تا جلوی  انقلاب اسلامی را بگیرند اما با هوشیاری و از خودگذشتگی جوانان این مرز و بوم همه این توطئه‌ها خنثی شد و امروز چهره خبث آمریکای جنایکار نه تنها نزد ملت ایران که نزد همه جهانیان آشکار شده است.

 

 

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ/ی


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا