سیاسی

نباید به کشوری که زمان سختی ما را تنها گذاشته جایزه دهیم/ واردات از کره‌جنوبی عاقلانه نیست

مهدی‌رضا  برنا دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی برگزیده های ایران، گفت: کره جنوبی کشوری که هم در دور پیش تحریم ها و هم اینبار، تحریم های آمریکا را حتی زودتر و بیشتر از خود آمریکایی ها  به اجرا در آورده است. آنها در این دوره از تحریم ها هشت میلیارد از پول کشور ما را مسدود کرده و حتی برای نگهداری از آن طلب هزینه هم می کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط آنها از ارباب های آمریکایی خود اجازه گرفته اند که طلب ایران را از طریق فروش لوازم خانگی خود به کشور ما تسویه کنند! معامله ای که دو سر آن برای آنها سود به نظر می رسد. پول کشوری را برای مدت مدیدی مسدود کرده اند و حال همه آن پول را به کمپانی های خود سرازیر می کنند و یک مشتری بزرگ برای رونق آنها به بدست می آورند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: قبول این قضیه از سوی کشور ما امری عاقلانه به نظر نمی رسد زیرا جایزه دادن به کشوری که در شرایط بزنگاه اقدام به آزار کشور ما کرده است نشانه ای منفی به همه بدهکاران ایران ارسال می کند.

وی گفت: در این صورت همه کشورهای دنیا که پول ایران نزد آنهاست اقدام به مسدود سازی حداکثری کرده و معامله مشابه کره جنوبی را از ایران درخواست می کنند. رویه ای غلط که انتهایی برای آن نمی شود متصور بود. این قضیه دقیقا باید برعکس شود و ایران باید به کشورهایی که در شرایط تحریم با ایران همکاری کرده اند جایزه دهد نه کشورهایی که نهایت سعی را در همکاری با آمریکا داشته اند و وزیر خارجه آمریکا از آن ها تشکر می کند.

برنا یادآور شد: انگیزه اجازه آمریکا به کره جنوبی را می توان در این یافت که در این سالها با افزایش قیمت ارز و همچنین تحریم هایی که شرکت های کره ای بر ایران اعمال کرده اند شرکت های تولید لوازم خانگی ایران به پیشرفت های خوبی دست یافته اند و با این ترفند آمریکایی ها قصد داشتند که این شرکت های ایرانی را از دور رقابت خارج کنند و شغل های زیادی را از چرخه اقتصاد کشور خارج کنند که با تدبیر رهبری جامعه این خدعه آن ها نیز ناکام ماند.

وی افزود: به قانون گذران در مجلس و همچنین دولت می توان توصیه کرد که این فرصت را غنیمت دانسته و گام های تکمیلی جهت توانمند سازی هرچه بیشتر شرکت های ایرانی بردارند. تحریم را که ملت ما هزینه آن را با پوست گوشت و استخوان هزینه آن را پرداخت کرده اند در این بُعد اما دارای مزیت شده است و باید این دستاورد برای کشور عزیزمان حفظ شود. به طور مشخص می توان توصیه کرد که قوانین به شکلی باشد که رقابت بین شرکت های ایرانی شکل بگیرد و انحصاری برای هیچ شرکتی ایجاد نشود تا به واسطه آن شرکت ها اقدام به افزایش کیفیت خود کنند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: توصیه دیگری که می توان مطرح کرد سعی در عمیق کردن تولیدات داخلی و کمک به ایجاد اشتغال بیشینه از این صنایع است. به این صورت باید قوانین به گونه ای باشد که تولیدات قطعات مورد نیاز در کشور از واردات آن برای شرکت ها به صرفه تر باشد و به این ترتیب شرکت ها برای افزایش منافع خود هم که شده سعی کنند قطعات مورد نیاز خود را در داخل کشور تولید و یا از شرکت های داخلی استفاده کنند. به عنوان مثال با اعمال گمرک بر قطعات وارداتی که انگیزه ای شود تا برای کاهش هزینه ها تولید قطعات هم به صورت داخلی شکل گیرد.

وی گفت: همچنین در صورتی که شرکت ها موفق به صادرات محصولات خود شوند باید برای آنها مشوق هایی در نظر گرفت تا سعی کنند علاوه بر ایران از بازارهای خارج از کشور هم مشتری کسب نمایند. به عنوان مثال می توان گمرکی را که برای واردات قطعات خارجی پرداخت کرده اند را به آنها بازگرداند.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا