اخبار روز

نتانیاهو در سازمان ملل؛ فرار رو به جلو با اعلام قطعی «عادی سازی روابط با عربستان»

نتانیاهو در سازمان ملل؛ فرار رو به جلو با اعلام قطعی «عادی سازی روابط با عربستان»

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری برگزیده های ایران، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در نشست مجمع عمومی سال ۲۰۲۳ سازمان ملل همچون سال‌های گذشته سخنانی را ایراد کرد که دست آویز مضحکه رسانه‌های جهان شد. او همچون سال‌های قبل با آوردن یک تصویر اقدام به نقاشی بر روی آن کرد و طرح مجعول «اسرائیل بزرگ» را به نمایش گذاشت، از ایران گفت و آرزوهایش را در سخنانش بر زبان آورد و آنقدر حرافی کرد که پس از سخنرانی اش دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی با صدور تکذیبه‌ای، از یک اشتباه جدی در سخنان او عذر خواهی کرد.

اما هیچ کدام از این موضوعات موجب نشد تا رسانه‌های رژیم صهیونیستی و رسانه‌های غربی حامی لیبرال دموکراسی آنچه را که او قصد داشت آن را در میان سخنانش پنهان کند- یعنی اصلاحات قضایی و اعتراضات داخلی دامنه دار- فراموش کنند و پس از سخنرانی «نتانیاهو» یادآور آن نشوند.

فرار رو به جلوی نتانیاهو

نتانیاهو در تمام سفرش به نیویورک حتی کلمه‌ای از اعتراضات داخلی رژیم صهیونیستی- که حالا به هفته سی و هشتم (۳۸) رسیده‌اند سخن نگفت. حتی زمانی که برخی در دیدارهایشان با «نتانیاهو»، اصلاحات قضایی و اعتراضات دامنه دار را به او یادآوری کردند، «نتانیاهو» با سکوت از کنار آن عبور کرد. مثل «ایلان ماسک» که در حالی که از او در کارخانه خودروسازی‌اش پذیرایی کرد اما مسئله دموکراسی و حفظ آن را به نتانیاهو یادآوری کرد.

با این حال نتانیاهو علاوه بر اتهام زنی به جمهوری اسلامی- که یکی از ابزارهای همیشگی و موضوعات ثابت سخنرانی اش بوده- یک ابزار جدی جدید، برای جایگزینی این فرار رو به جلو داشت و آن هم مسئله عادی سازی روابط با عربستان سعودی بود.

عادی سازی با عربستان از ادعا تا واقعیت

آنچه نتانیاهو از آن در سخنانش در نشست مجمع عمومی سازمان ملل یاد کرد به گونه‌ای بود که این تصور را در ذهن ایجاد می‌کرد که، عادی سازی روابط با عربستان به اتمام رسیده و فقط اعلام رسانه‌ای آن باقی مانده است. «نتانیاهو» با برنامه ریزی، پیش از سخنرانی در مجمع عمومی از عادی سازی روابط با عربستان سخن گفته بود و این موضوع را در دیدارهای متعددی، پیش از سخنرانی در مجمع عمومی مطرح کرده بود.

اعلام برنامه رسمی عربستان برای هسته‌ای شدن/ بن‌سلمان: اولین نیروگاه هسته‌ای خود را احداث می‌کنیم
عطوان: عادی‌سازی با اسرائیل خدمتی به عربستان نمی‌کند
رسانه آمریکایی: تا توافق جامع بین عربستان و اسرائیل فاصله زیاد است

 

اظهارات «الی کوهن»، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در کنار طرح این موضوع توسط «نتانیاهو»، پیش از سخنرانی در مجمع عمومی، از یک برنامه کامل خبر می داد. حتی «الی کوهن»، در سخنان خود مدعی شد ۶ تا ۷ کشور اسلامی و عربی آماده‌اند تا پس از عربستان سعودی با رژیم صهیونیستی روابط رسمی خود را آغاز کنند. همه آنچه از سوی «نتانیاهو» و تیم همراش در خصوص عادی سازی روابط در جریان نشست سالانه سازمان ملل ارائه شد، با آنچه واقعیت موضوع بود کاملاً تفاوت دارد.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , بنیامین نتانیاهو , عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل , عربستان سعودی ,

موضع عربستان سعودی در خصوص عادی سازی روابط

سخنان وزیر امور خارجه دولت عربستان پس از سخنان «نتانیاهو» در صحن علنی مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد و به طور رسمی دو شرط را برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعلام کرد:

اول اینکه، کشور مستقل فلسطینی تشکیل شود.

دوم آنکه، قدس شرقی پایتخت دولت مستقل فلسطینی باشد.

این اظهارات وزیر امور خارجه عربستان، تصریح دوباره طرحی است که خود عربستان در اتحادیه عرب تحت عنوان طرح «فاس» در سال ۲۰۰۲ واضع و ارائه کننده آن بوده است. در طرح «فاس»، مبنای عادی سازی با رژیم صهیونیستی، حل مسئله فلسطین با تشکیل دولت مستقل فلسطینی قرار گرفته بود. عربستان با اظهارات وزیر امور خارجه‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل رسماً اعلام کرد که هنوز به آن مبنا پایبند است و تا زمانی که مسئله فلسطین بر اساس طرح «دو دولتی» (Two State) حل نشود، حاضر به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نیست.

این علاوه بر آن است که دولت عربستان طی ماه‌های گذشته، به رسمیت شناخته برنامه هسته‌ای خود از سوی ایالات متحده را به عنوان یکی از شروط عادی سازی با رژیم صهیونیستی مطرح کرده است؛ مسئله‌ای که خط قرمز صهیونیست‌ها است و رسماً مقامات رژیم صهیونیستی مخالفت خود را با آن اعلام کرده‌اند.

شکاف در کابینه نتانیاهو بر سر عادی‌سازی روابط با عربستان

آنچه نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل برای شگفت زده کردن همگان از آن یاد کرد و با برنامه‌ای از پیش تعیین شده، رسانه‌ای شد، تنها فراری رو به جلو بود که برای فرار از مشکلات داخلی رژیم صهیونیستی مطرح شده است و موضع مستقیم دولت عربستان هم نافی آن است.

علاوه بر اینکه دولت عربستان با رویکردهای جدید خود به سمت توازن قوا حرکت کرده و روابط خود را با چین و روسیه نیز گسترش داده است و در مقطع کنونی کمتر از هر زمانی دیگر نسبت به گذشته به ارتباط با آمریکا و رژیم صهیونیستی محتاج است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا