سلامت

نخستین جراحی ترکیبی لاپاراسکوپی و آندوسکوپی کشور در بابل انجام شد

دکتر سیدحسن عابدی روز یکشنبه به خبرنگار برگزیده های ایران گفت : جراحی آندوسکوپیک – لاپارروسکوپیک یک روش نوین در جهان است و از این روش برای برداشتن سرطان  اولیه، تومورهای خوش‌خیم و تومورهای استرومایی معده , روده  و دوازدهه استفاده می شود و به بسیاری از بیماران کمک می‌کند تا بیماران تحت اعمال جراحی باز قرار نگیرند.

وی بیان داشت: در کنار تکنیک‌های سنتی، ظهور تکنیک های آندوسکوپی لاپارروسکوپیک نوید بزرگی برای آینده روش‌های جراحی بسته و کم تهاجمی است.
این فوق تخصص گوارش گفت : در بیمارستان آیت الله روحانی بابل موفق شدیم برای نخستین بار در کشور از این تکنیک را بر روی بیمار خانم ۴۰ ساله اهل چالوس با موفقیت کامل انجام دهیم .

دکتر عابدی با اظهار این که تومور استرومال دستگاه گوارش یا « گیست » (Gastrointestinal stromal tumor (GIST)) شایع‌ترین تومورهای مزانشیمی لوله‌ی گوارش بوده و بیشتر در معده یا روده‌ی کوچک مشاهده می‌شود ،  افزود : همه توده‌های خوش خیم موجود در دستگاه گوارش به طور قطع بی‌خطر نیستند و احتمال سرطان زا بودن آن در شرایط سنی مختلف افزایش یا کاهش می‌بابد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اعلام این که توده‌های خوش خیم گوارشی دو دسته‌ هستند ، توضیح داد : دسته اول توده‌های گیست Gist هستند که معمولا در هر قسمت از دستگاه گوارش از مری تا معده قرار می‌گیرند و گروه دوم توده‌های چربی یا لیپوم و لیومیوم است که در دسته بافت‌های نرم قرار می‌گیرند.

وی افزود : این نوع تومورها اغلب در افراد بین ۴۰ تا ۷۰ سال مشاهده می شود و کودکان و افراد جوان‌تر به‌ندرت به این بیماری مبتلا می گردند.

فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه سن ابتلای به آن بالای ۴۰ سال است و در صورت عدم تشخیص به موقع بزرگ‌تر شده و نگران کننده خواهد بود ، گفت: اگر اندازهٔ این تومور از دو سانتی متر بیشتر شود و غدد لنفاوی هم تحت تاثیر آن قرار بگیرد و همراه با زخم باشد در این صورت نگران کننده خواهد بود.

وی با بیان این نکته که تودهٔ گیست Gist در بیشتر مواقع علامت مشخصی ندارد و از طریق آندوسکوپی به طور اتفاقی مشخص می‌شود ، گفت: انسداد و بزرگ‌تر شدن توده در دستگاه گوارش، احتمال خونریزی و درد شکمی را به همراه دارد که از علائم تشخیصی محسوب می شود. 

دکتر عابدی اظهار داشت : برخی افراد مبتلا به تومور استرومال دستگاه گوارش یا گیست (GIST) ممکن است درد یا تورم شکم، حالت تهوع، از دست دادن اشتها، کاهش وزن، خونریزی، ضعف و خستگی، سیاه شدن مدفوع، بالا آوردن خون را تجربه کنند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا