سلامت

نذرهایی که با تغییر کوچکی می‌توانند گره‌گشای مشکلات امروز جامعه شوند

به گزارش ایرنا، از دیرباز تاکنون، نذر اباعبدالله (ع) بیشترین تعداد نذورات را در ایران به خود اختصاص می‌دهد.

در این میان، نذر اطعام بیشترین فراوانی را دارد. سنتی پسندیده که به ویژه در سال هایی که چندان هم دور نیست، اهل محل و فامیل را برای پخت و پخش نذری در خانه ای گرد هم می آورد.

محرم هرسال که فرا می رسد، هنوز هم کمتر کوی و محله ای را می توان یافت که در آن ها خبری از پخش غذای نذری نباشد. گرچه دیگر به دلایل مختلفی از جمله کوچک شدن فضای منازل و به خصوص شیوع کرونا، صاحبخانه به تنهایی غذا می پزد، اما همچنان این سنت پابرجاست. حتی گرانی هم در بیشتر موارد نتوانسته است جلوی سنت اطعام را بگیرد. دیگ ها کوچک شده اند اما دل ها همچنان به وسعت دریای غم عزای سید و سالار شهیدان است.

در شهرستان شاهرود نیز همچون دیگر نقاط کشور وضع به همین گونه است. با وجود این، عده ای از طعام دهندگان هم هستند که امسال تصمیم دیگری گرفته اند. آن هایی که فقط نیتشان انجام کار خیر به نیت امام حسین (ع) بوده است اما نذر شرعی بر اطعام نداشته اند.

یکی از شهروندان شاهرود دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: حدود ۲۰ سال است که هرسال در شب اول محرم در منزل خود حلیم می پختیم و در کنارش روضه ای هم خوانده می شد اما کرونا ۲ سال است که این مراسم را در خانه ما تعطیل کرده است.

رقیه نظری افزود: از ابتدا هدف ما فقط برپایی مراسم عزای آقا اباعبدالله (ع) بود و هیچ نذری در این خصوص نداشتیم به همین دلیل پارسال به خاطر کرونا آن را تعطیل کردیم.

وی ادامه داد: اما امسال تصمیم گرفتیم همان هزینه ای که هرسال به این مراسم اختصاص می دادیم، به یک خیریه بدهیم تا هرطور که صلاح می دانند برای نیازمندان هزینه کنند.

شهروند دیگری نیز به ایرنا گفت: ما هر سال در شب تاسوعای حسینی آش می پختیم و در ظرف های یک بار مصرف پای یکی از دسته های سینه‌زنی محله خود توزیع می کردیم.

محمد جواد عباسی اضافه کرد: امسال با توجه به شدیدترشدن وضعیت کرونا و از آن جایی که تغذیه برای بهبودی بیماران کرونایی بسیار مهم است تصمیم گرفتیم برای بیماران بستری در بیمارستان ها آبمیوه طبیعی ببریم.

وی افزود: هر سال هدف ما اطعام بود و امسال هم همین کار را انجام می دهیم اما با مشورتی که با خانواده و فرزندان داشتیم تصمیم گرفتیم یک تیر و ۲ نشان بزنیم تا در کنارش دعای خیر بیماران هم شامل حال ما شود.

همچنین امام جمعه شاهرود در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته این شهر، با تأکید بر ضرورت رعایت شیوه نامه های بهداشتی در آیین های سوگواری ماه محرم، درباره سنت اطعام نیز گفت: اگر وقفی بر اطعام است باید به آن عمل کرد اما بسیاری از نذورات، نذر شرعی بر اطعام نیست.

حجت الاسلام عباس امینی ابراز کرد: در بسیاری از موارد می توان سنت اطعام را با انجام کارهایی مانند تهیه بسته معیشتی یا خرید تجهیزات پزشکی برای بیمارستان ها جایگزین کرد.

خرید تجهیزات پزشکی نیز نکته ای است که در شرایط خیز پنجم کرونا، خیران باید بیش از پیش به آن توجه داشته باشند. ۲ روز پیش بنابر اعلام رییس بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود ظرفیت بستری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در این بیمارستان که به کرونا اختصاص دارد، تکمیل شد.

تعداد بیماران بستری ۲۱۰ نفر اعلام شد درحالی که این بیمارستان ظرفیت پذیرش بیش از ۴۰۰ بیمار را داراست. با این که مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تاکنون در این زمینه اظهار نظری نکرده اند، اما شنیده ها حاکی است پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان های دیگر شاهرود نه به خاطر کمبود تخت در بیمارستان امام حسین (ع) بلکه به دلیل کمبود تجهیزات است.

شاید اگر در این ایام بخشی از هزینه ای که قرار بود در اطعام هزینه شود، به خرید تجهیزات پزشکی اختصاص یابد و یا مردم نذرهای جدید خود را به حوزه سلامت معطوف کنند، بتوان بخش درمان را در عبور از خیزهای جدید کرونا یاری کرد و به تعداد قابل توجهی از شهروندان خود نیز حیاتی دوباره بخشید.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا