سلامت

نشانه اصلی اومیکرون سرعت بالای ابتلا بین اعضای خانواده است

دکتر مصطفی جوانیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار برگزیده های ایران افزود : استفاده از ماسک و قرنطینه کردن در صورت مشاهده علائم را باید جدی گرفت و در کنار آن تمامی اعضای خانواده که بالای ۱۲سال سن دارند باید روند واکسیناسیونشان را جدی بگیرند.

وی ادامه داد : سویه جدیدی گرونا متأسفانه در کشورهای مختلف شیوع یافته و در حال گسترش است ولی شناخت اندکی در باره این سویه وجود دارد تا جایی که گزارش های اولیه حاکی از علائم خفیف‌ تر نسبت به سویه دلتا داشت اما اخیراً شاهد فرم‌های شدید این سویه ، بستری بیماران و حتی مرگ در برخی از کشورها بودیم.

جوانیان با بیان اینکه اومیکرون نسبت به سایر سویه های کرونا تمایل به گسترش بیشتری دارد ، اظهار داشت : یکی از علائم این سویه درگیری سریع اعضای خانواده و بستگان در صورت ابتلای یک نفر از میان آنان است و هرگاه ابتلای جمعی اعضای خانواده به نشانه های کرونا مشاهده شد اصل بر این است که سویه اومیکرون است ضمن این که افرادی که طی دو هفته اخیر مسافرتی داشتند باید بیش از پیش این علایم را جدی بگیرند.

وی افزود : راه تشخیص ابتلا به اومیکرون مانند سایر سویه ها همان تست پی سی آر  PCR است که از طریق بینی و حلق انجام می‌شود و اگر بخواهیم متوجه شویم که کرونا از نوع اومیکرون است یا سایر انواع کرونا بایستی تعیین توالی ژنی انجام دهیم که در این روش نوع ویروس مشخص می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل از شهروندان بابلی خواست تا در صورت داشتن علائم به مرکز موسی‌الرضا (ع) یا مرکز ۱۶ ساعته کشوری و همچنین آزمایشگاه‌های سطح شهر مراجعه کنند چون چنانچه تست سی پی آر آنها مثبت باشد و شرایط لازم را داشته باشند به‌ صورت اتوماتیک نمونه برای تعیین توالی ژنی فرستاده می شود تا نوع ویروس مشخص شود.

وی با اظهار این که پیشگیری از ابتلا به سویه های مختلف کرونا مشترک است ، گفت : استفاده از ماسک، قرنطینه کردن در صورت مشاهده علائم، عدم حضور در مهمانی ها و تجمع ها و تکمیل واکسیناسیون برای سه دوز را توصیه می‌کنیم.

شهرستان ۵۴۰ هزار نفری بابل دارای ۴۶۵ هزار نفر جمعیت گروه هدف بالای ۱۲ سال می باشد که  از این تعداد تزریق دز نخست واکسن کرونا به بیش از ۸۶ درصد جمعیت گروه هدف بابل به تعداد ۴۰۲ هزار و ۶۵۸ نفر انجام شد و همچنین ۷۴ و نیم درصد از جمعیت گروه هدف بابل نیز هر دو دز واکسن کرونا را دریافت کردند که شامل ۳۴۶ هزارو ۶۵۸ نفر است.

تاکنون ۲۵ هزار و ۷۲ نفر از مجموعه کادر درمان ، سالمندان و گروه هدف بابل  دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا