کرمانشاه

نشست بررسی حادثه خونین سرویس مدرسه در کرمانشاه/ تمامی علل این سانحه مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از کرمانشاه، جلسه بررسی و پیگیری علل حادثه تصادف مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان در محور هلشی- ماهیدشت با حضور هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، کمره‌ای معاون وزیر آموزش و پرورش، فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، فرماندار کرمانشاه، بخشدار، دهیاران و مدیران و مسوولین دستگاه‌های اجرایی ذی ربط برگزار شد.

مجید یزدان‌پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ابتدای، ضمن تسلیت به خانواده‌های دو دانش آموز فوت شده، اظهار داشت: روز گذشته مقارن ساعت ۸:۵۰ تعدادی از  دانش‌آموزان ۱۱ روستا که در منطقه‌ای به‌نام روستای دولت‌آباد جمع می‌شدند قبل از رسیدن به مقصد متاسفانه دچار سانحه می‌شوند که در این حادثه دو نفر از دانش‌آموزان جان خود را از دست می‌دهند.

وی تصریح کرد: ظرفیت مینی‌بوس دچار حادثه باید ۱۶ نفر باشد اما سه نفر از دانش‌آموزان استثنایی به اصرار والدین و به علت نبودن وسایل نقلیه به این ظرفیت اضافه می‌شود که متأسفانه یکی از فوتی‌ها نیز از همین دانش‌آموزان استثنایی بوده است.

ترک تحصیل بیشتر دختران روستایی بعد از مقطع ابتدایی 

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه ادامه داد: در هر روستا یک مدرسه ابتدایی ساخته شده است اما بعد از اتمام دوره ابتدایی متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان ترک تحصیل می‌کنند و برای دوره اول و دوره دوم متوسطه تعداد دانش‌آموزان کمتر می‌شود با توجه به اینکه این ۱۱ روستا ۴۵ دانش‌آموز را در خود جا داده است، لذا محوریت آموزش در این روستاها در یک روستا قرار داده شده بود ما برای ایجاد مدارس متوسطه در روستاها نیاز به امکاناتی بیشتری از جمله نیروی انسانی داریم‌.

وی افزود: حد فاصل دورترین روستاها به محل آموزش ۷ کیلومتر و نزدیک‌ترین روستا با فاصله دو کیلومتری به روستای محل آموزش دانش‌آموزان حادثه‌دیده بوده است.

مقصر تصادف خونین سرویس مدرسه دانش‌آموزان مشخص شد

سرهنگ کیخسرو دستغیب رئیس پلیس راه کرمانشاه گفت : وسیله نقلیه مینی‌بوس بنز مورد حادثه؛ سال ساخت آن ۱۳۶۰ بوده است یعنی حدود ۴۱ سال از  ساخت آن می‌گذرد که دارای بیمه نامه شخص ثالث؛  معاینه فنی و فاقد صورت وضعیت مسافری بوده است.

وی خاطرنشان کرد: کمپرسی بنز نیز مدل ساخت ۱۳۸۲ بوده است. راننده کمپرسی در اظهارات خود به پلیس  اظهار داشته است که دقایقی را به خاطر رد شدن وسیله نقلیه دیگری که از فرعی به اصلی آمده بود در سطح جاده متوقف می‌شود که  در همین دقایق مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان با توجه به مه گرفتگی صبحگاهی به وسیله نقلیه کمپرسی برخورد می‌کند.

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه تصریح کرد: متأسفانه مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان قبل از برخورد به کمپرسی ۲۱ متر خط ترمز داشته است لذا با توجه به شواهد موجود در این تصادف‌؛ ۵۰ درصد راننده کمپرسی و ۵۰ درصد راننده مینی‌بوس مقصر حادثه شناخته شدند.

وی تصریح کرد: البته باید به این نکته اشاره کنیم که هنگام بررسی صحنه تصادف متوجه وجود یک پیک نیک برای گرم شدن فضای مینی‌بوس در داخل این وسیله نقلیه شدیم.

بازوند خطاب به یزدان‌پناه: نحوه نظارت بر سرویس‌ مدارس  چگونه است؟

بازوند، استاندار کرمانشاه در ادامه با مخاطب قراردادن یزدان‌پناه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه، متذکر شد: نحوه نظارت بر سرویس‌های مدارس و وسیله نقلیه  مورد حادثه چگونه صورت گرفته است؟.

مدیر آموزش و پرورش کرمانشاه در پاسخ به این سوال، گفت: تمامی وسایل نقلیه که در این مسیر تردد می‌کنند متأسفانه سال ساخت‌شان مربوط به سال ۵۵، ۵۶ و ۶۰ است و وسیله نقلیه که به روز باشد در این مسیر برای جابه‌جایی دانش‌آموزان وجود ندارد؛ البته مینی‌بوس مورد حادثه از سوی والدین دانش‌آموزان تهیه شده است درحالی که باید برای تعیین سرویس مدارس نامه به بخشدار نوشته می‌شد و توسط آموزش و پرورش سرویس آن‌ها تهیه می‌شد که عملا این کار صورت نگرفته است.

در ادامه این نشست دهیار هلشی به نیاز این منطقه به ساخت مدرسه متوسطه  اشاره کرد و گفت: دانش‌آموزان این روستاها نیازمند مدرسه هستند که از استاندار تقاضا داریم به این مهم رسیدگی کنند.

درخواست والدین دانش‌آموزان حادثه‌دیده: ساخت یک مدرسه 

استاندار کرمانشاه نیز، اظهار داشت: درخواست والدین دانش‌آموزان حادثه‌دیده ساخت یک مدرسه در این منطقه بوده است با توجه به کارشناسی‌های انجام شده  به آموزش و پرورش یک هفته فرصت داده می‌شود بررسی‌هایی را انجام دهد در صورت نیاز تأمین اعتبار کنیم و یک مدرسه در آنجا ساخته شود.

وی افزود: بسیاری از والدین نسبت به تقاضای سرویس دانش‌آموزان اطلاع کافی ندارند و آنچه افکار عمومی از این حادثه برداشت می‌کند این است که در این مناطق مدرسه وجود نداشته است در حالی که نمی‌توان برای یک یا  دو دانش‌آموز یک مدرسه ساخته شود و زمانی که وسیله نقلیه استاندارد برای جابجایی دانش‌آموزان وجود ندارند لذا والدین مجبور به گرفتن  وسیله نقلیه می‌شوند که فاقد استاندارد لازم است.

بیش از ۴۰ درصد مدارس کشور کمتر از ۵۰ نفر دانش‌آموز دارند

کمره‌ای معاون وزیر آموزش و پرورش کشور ضمن  همدلی و همدردی با مردم کرمانشاه و تسلیت به خانواده‌های دانش‌آموزان از دست داده، گفت: امیدواریم این حوادث دیگر در هیچ استانی تکرار نشود، چنین حوادثی بسیار متاثر کننده است و آموزش و پرورش را به شوک می برد فارغ از علت موضوع حادثه در مواجهه با چنین پدیده‌هایی باید درس بگیریم.

وی تصریح کرد: در کشور ما بیش از ۴۰ درصد مدارس کمتر از ۵۰ نفر دانش‌آموز دارند برای اینکه عدالت محورانه به بحث آموزش و پرورش نگاه کرده باشیم حتی یک دانش‌آموز را زیر پرچم حمایتی خود قرار داده‌ایم، ولی متاسفانه این یک واقعیت است که با اتمام دوره ابتدایی در روستاها بیشتر دانش‌آموزان ترک تحصیل می‌کنند و در دوران متوسطه اول و دوم با تعداد کمتری از دانش‌آموزان مواجه هستیم.

کمره‌ای در پایان، گفت: در نگاه اول به این حادثه نمی‌توان گفت که عدم وجود مدرسه باعث چنین حادثه‌ای شده است ولی در جمع‌بندی اگر نیاز به ساخت مدرسه نیز احساس می‌شود مسئولین استانی مو ظف به ساخت مدرسه هستند.

انتهای پیام/پ


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا