هرمزگان

نشست مجازی اعضای دیده بان شفافیت هرمزگان با توکلی/ بررسی راهکارهای تقویت شفافیت در نظامات مالی و گمرکات

به گزارش برگزیده های ایران از بندرعباس، پرویز سالاری مدیر نهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان ظهر امروز در این نشست با اشاره به عملکرد یک ساله این نهاد در استان گفت: در زمینه جلوگیری از فساد و آگاهی بخشی توسط نهاد دیده بان در استان اقدامات متعددی صورت گرفته که برگزاری جلسات آموزشی و پژوهشی در زمینه آشنایی با عواقب فساد اداری، آشنایی با اصول شهروندی، نشست های مکرر با دانشگاهیان و هیات های علمی دانشگاهها و نخبگان جهت شناسایی منافذ فساد، همچنین نشست با دستگاههای نظارتی از جمله بازرسی، دادگستری، استانداری و … در این مدت برگزار شده و تعاملات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: یکی از کارهای مهمی که توسط نهاد دیده بان هرمزگان صورت گرفته است ورود به واگذاریهای مشکوک در استان بوده است از جمله ورود به واگذاری مشکوک ۲۴۰۰ هکتار از منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی، ورود به پرونده واگذاری‌ها در اراضی چهواز بدست یکی از وزرای دولت سابق و شناسایی مفرهای فسادآلود در حوزه واگذاری‌ها در بندر نفتی خلیج فارس و … از جمله این اقدامات بوده است.

نمایندگان تحقیق و تفحص از بنادر را با جدیت انجام دهند

سالاری مدیر دفتر دیده بان شفافیت در هرمزگان با تقدیر از تصویب طرح تحقیق و تفحص از سازمان بنادر از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت پیگیری دقیق برای اجرای این طرح تأکید کرد و عنوان داشت: نتایج انجام طرح‌های تحقیق و تفحص می‌بایست ملموس بوده و به اطلاع مردم رسانده شود.

 

وی همچنین خواهان مشارکت دیده بان در زمینه همکاری در اجرای طرح های تحقیق و تفحص شد و خاطرنشان کرد: اثرات این طرح‌ها می‌بایست منجر به مسدود شدن مفرهای فساد شده و منافذ سواستفاده را مسدود ساخته و عاملان ترک فعل‌ها در حوزه آسیب به بیت المال نیز شناسایی و با آنها برخورد شود.

در زمینه اموال تملیکی باید نظارت دقیق‌تری صورت گیرد

سالاری گفت: در حوزه گمرکات استان نیز بخصوص در زمینه تبدیل بسیاری کالاها به اموال تملیکی نیز مفاسدی وجود دارد به طوری که شاهد واردات کالاهایی با ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم که تبدیل به اموال متروکه شده است و این کالاها می‌توانست با اقدام به موقع و ترخیص در زمان مناسب در خدمت اقتصاد ملی  و زیرساختی برای تقویت تولید قرار گیرد.

 

مدیر نهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان به پرونده‌ای در زمینه ورود تجهیزات مورد نیاز زنبورداران به گمرک اشاره و گفت: در این پرونده متأسفانه حجم عظیمی از کالا متروکه شده و نابود شدند و این در حالی بود که می‌توانست با ورود این کالاها در زمان مناسب به بازار، چرخه این صنعت در کشور تقویت شود.

برخی واگذاری‌ها در بنادر سفارشی و رانتی بوده است

سالاری ادامه داد: مالکیت شرکتهای آموزشی توسط خود مدیران بنادر، شائبه در اجاره محوطه بنادر و واگذاری‌هایی بدون اهلیت سنجی در استان و … از جمله تخلفاتی است که توسط نهاد دیده بان در استان پیگیری شده است.

وی با بیان اینکه هزینه مدیریت در هرمزگان بسیار بالاست،  اظهار کرد : مدیران پروازی  هزینه بسیار بالایی را بر استان تحمیل می کنند که از جناب توکلی و خاندوزی انتظار است در این رابطه ورود کنند و مدیرانی را بر سر کار بگمارند که پروازی نباشند بلکه در منطقه مستقر بوده و به فکر درمان دردهای مردم باشند.

مدیر نهاد دیده بان شفافیت و عدالت هرمزگان تصریح کرد: نقش دیوان محاسبات در هرمزگان می‌بایست پررنگ شود و مسؤولان کلان این سازمان در تهران با سرکشی به استان‌ها نسبت به بررسی مسائل و معضلات و انحرافات در هزینه‌کرد بودجه نظارت بیشتری کنند.

پرویز سالاری ادامه داد: نهاد دیده بان در هرمزگان بدون هیچ گونه چشمداشتی تمام تلاش و توان خود را برای شناسایی مدیرانی که دارای فساد اخلاقی، سیاسی و اقتصادی هستند به کار گرفته و انتظار است که مدیران پاک دست و انقلابی وارد چرخه مدیریتی شوند.

تقدیر از همکاری رسانه‌ها

وی در بخش دیگری از سخنان خود به همکاری بسیار خوب رسانه های استانی و کشوری در زمینه اطلاع رسانی و نشر اخبار نهاد دیده بان هرمزگان اشاره کرد و گفت: خبرگزاری ها، روزنامه های کشوری و محلی با این نهاد در زمینه اطلاع رسانی همکاری بسیار تنگاتنگ و نزدیکی دارند که در همین جا از همه آنها تقدیر و تشکر می‌کنم.

سالاری افزود : در هرمزگان ۷ کارگروه از جمله بنادر، حقوقی و امور اراضی، مناطق آزاد و گمرکات، آموزش و پژوهش، امنیت، دهیاریها و شهرداری ها فعال است و همچنین اولین استانی هستیم که کمیته بانوان و جوانان آن فعال شده است .

وی بیان داشت : نمایندگی نهاد دیده بان شرق هرمزگان به محوریت شهرستان میناب و نمایندگی غرب استان نیز به محوریت بندرلنگه فعال شده و در حال انجام فعالیت است.

بهشتیان: تغییر کاربری‌ها در هرمزگان نگران کننده است

 در ادامه این نشست، فریدون بهشتیان مسئول کارگروه حقوقی و اراضی نهاد دیده بان هرمزگان گفت: تغییر کاربری زمین های کشاورزی و فروش معابر شهری و روستایی از جمله مواردی است که شکایات متعددی به دفتر دیده بان در این زمینه ارسال شده است .

فریدون بهشتیان افزود: جانمایی غیر اصولی سایت های پرورش میگو در نزدیکی شهر بندرعباس و پیامد های زیست محیطی برای شهر، عدم اجرای بخشنامه استخدام فرزندان ایثارگر با توجه به نزدیکی اتمام مهلت اجرای این بخشنامه، عدم همکاری بانک‌ها با وام گیرندگان واحدهای تولیدی و همچنین جلوگیری از تلاش برای انتصاب افراد غیر انقلابی بر مناصب مهم توسط برخی افراد در استانی که شاهرگ اقتصاد کشور است از جمله موارد و پرونده های مهمی است که توسط کمیته حقوقی و اراضی نهاد دیده بان در حال پیگیری است.

عضو هیات علمی دانشگاه و مسئول کارگروه مناطق آزاد و گمرکات نیز در این نشست با اشاره به موانع دست یابی به منافذ فساد در مناطق آزادگفت : اولین مساله ای که در زمینه بروز فساد در مناطق آزاد وجود دارد تشکیل گروههای غیر رسمی است که به صورت برنامه ریزی شده و با همکاری و هماهنگی یکدیگر سعی در جلوگیری از کشف و افشا فساد دارند.

باید مراقبت کنیم تا مناطق آزاد در دولت جدید گرفتار آلودگی نشوند

صابری افزود : استخدام بازنشستگان وزارت اطلاعات تحت عنوان مشاوران منطقه آزاد و در اصل به عنوان پشتیبان برای پوشش دادن خطاها و نابود کننده های مصادیق فساد در صورت کشف شدن  و یک دست نمودن مدیران با این شعار که هر مدیر باید مدیران همفکر و همراه خود را بیاورد از بروزو کشف مستندات فساد در مناطق آزاد جلوگیری می کند .

در ادامه مسئول کارگروه آموزش و پژوهش نیزبا بیان اینکه شاخص فلاکت ناشی از بیکاری و تورم است گفت: هرمزگان با وجود اینکه دارای سواحل، بزرگترین بنادر تجاری ، فولاد ، آلومینیوم ،پالایشگاه و… است اما با شاخص فلاکت۵/۶۴ درصد رتبه اول کشور را داراست.

انتقاد از نداشتن وزیر آموزش و پرورش

صابر علی محمدی بیان داشت: ورود فساد سیاسی به حوزه آموزش و پرورش سبب شده اولویت اول کشور نباشد همانگونه که اکنون وزارت آموزش و پرورش هنوز بدون وزیر است.

وی در خصوص انتقال آب خلیج فارس به مرکز کشور نیز گفت : خط لوله آب شیرین خلیج فارس در حالی از روستاهای هرمزگان به مرکز کشور و صنایع تبدیلی استانهای هم جوار فرستاده می شود که همان روستاهای مسیر خط،آب آشامیدنی ندارند و این از عدالت و انصاف به دور است.

مسئول کارگروه امنیت نیز در این نشست گفت : با وجود اینکه بسیا ریاز نقاط دنیا در نا امنی هستند اما امنیت در کشورمان پا برجاست.

حسین پور: جدایی پارسیان آتش زیر خاکستر است

عباس حسین پور همچنین با اشاره به موضوع جداسازی پارسیان از هرمزگان افزود : اگر جلوی این قضیه گرفته نشود همانند اتش زیر خاکستر است که به ناگهان شعله ور می شود.

وی ادامه داد:  برای مبارزه با فساد باید پله ها را از بالا شست و تمیز کرد وگرنه هر گونه تلاشی در این زمینه بی فایده است.

حسین پور همچنین در خصوص ایجاد امنیت اقتصادی پایدار و جلوگیری از فعالیت دزدان و تروریست های اقتصادی سخنانی بیان کرد.

به گزارش فارس، دیگر اعضای شورای مرکزی دیده بان شفافیت نیز در این نشست به بیان نقطه نظرات خود در زمینه مسائل گوناگون پرداختند.

دکتر احمد توکلی نیز در بخشی از این نشست با اشاره به موارد بروز تخلفات در استان و آثار زیانبار آن بر حوزه اقتصاد ملی، در زمینه هر کدام از موارد اعلامی، نقطه نظرات خود را مطرح و مقرر شد تا در مرکز نیز پرونده‌های ارجاعی از استان به طور متمرکزتر بررسی شود.

دکتر اشرفی نوری مدیرعامل نهاد دیده بان شفافیت و عدالت نیز در این نشست با تعیین کارگروه‌های مشخصی، خواستار تقویت ارتباطات با مرکز و برگزاری نشست مشترک کارگروه‌های مرکز متناسب با موضوعات و مسائل استان شد.

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا